Európsky súd po mýte preverí železnice

So žalobou voči Slovensku sa obráti na Európsky súdny dvor v Luxemburgu stavebná spoločnosť Skanska. Po tom, čo bola vylúčená z verejnej súťaže na rekonštrukciu železničnej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá podľa nej z diskriminačných dôvodov, sa tak Skanska podľa informácií Pravdy obracia na tie najvyššie inštancie v Európskej únii.

Firma to zatiaľ oficiálne nekomentovala. Európsky súd už raz našu krajinu preveroval, a to pre mýtny tender. Jasný verdikt však súd v danom prípade nedal.

Najnovší prípad sa týka súťaže na modernizáciu 12-kilometrovej trate pri Trenčíne na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Tender vyhralo po takmer troch rokoch sporov Združenie pod Brezinou s členmi TSS Grade, Bögl a Krýsl a chorvátskym Konstruktor-Inženjering. Združenie uspelo s druhou najlacnejšou ponukou 245 miliónov eur. Najnižší rozpočet predložila Skanska, a to 200 miliónov eur, pričom predpokladaná cena prác bola 296 miliónov eur. Pre rozpor v referenciách bola Skanska Železnicami SR z tendra dvakrát vylúčená.

TSS Grade najskôr napadla na Úrade pre verejné obstarávanie rozhodnutie o víťazovi, pretože podľa nich uviedla Skanska nedostatočné referencie na hlavného stavbyvedúceho diela. Úrad najskôr prikázal súťaž zrušiť, čo však súd zamietol a navrhol opäť preveriť všetky cenové ponuky. Dôvodom druhého vylúčenia bol podľa Skansky nesúlad dĺžky praxe jej stavbyvedúcich a certifikátu odbornej spôsobilosti od Slovenskej komory stavebných inžinierov, no podobne boli na tom aj ostatné súťažiace firmy. Skanska preto svoje druhé vylúčenie namietala, požiadala o predbežné opatrenie, no Železnice SR stihli podpísať zmluvu s TSS Grade.

Železničiari zatiaľ o podanej žalobe na Európsky súd nevedia. "Nie, nemáme oficiálnu informáciu o tomto podaní ani nepoznáme obsah tohto podania. Evidujeme len námietku Skansky, ktorú podala na Úrad pre verejné obstarávanie,“ tvrdí hovorkyňa železníc Martina Pavliková. Keďže je táto stavba financovaná z eurofondov, tieto peniaze sú ohrozené. Pre súdne spory sa modernizácia trate stále odkladala a peniaze na ňu treba vyčerpať do roku 2015. Stavenisko si firmy prevzali len koncom roka 2012 a práce budú trvať tri a pol roka. Podľa európskych podmienok však musí byť celá šesťdesiatkilo­metrová stavba do roku 2015 skolaudovaná.

Čo môže nastať, ak by Brusel stopol peniaze na trenčiansku trať, nechce hovoriť ani ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka. "Ide o hypotetickú otázku, ktorú nebudeme komentovať. Ministerstvo dopravy nemôže prejudikovať rozhodnutia tretích strán,“ povedal Martin Kóňa, ministrov hovorca. Ešte horší scenár však môže byť vtedy, ak únia bude pre nedokončenú trať od Zlatoviec po Trenčiansku Teplú požadovať od Slovenska vrátenie eurofondov, ktoré boli vyplatené na už postavené železničné úseky. Celkovo sa totiž na vyššiu rýchlosť postupne pripravuje šesť úsekov od Nového Mesta nad Váhom po Púchov.

So žalobou na Európskom súde má už štát skúsenosti. Keď v roku 2007 vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť verejnú súťaž na poskytovateľa služby výberu mýta, do súťaže sa prihlásili štyria uchádzači a vyhral ten najdrahší. Konzorcium Slovakpass ponúkalo mýto za 631 miliónov eur, švajčiarsko-slovenské združenie ToSy.sk pýtalo 651 miliónov a rakúske konzorcium Kapsch 749 miliónov. V tendri uspela posledná ponuka spoločnosti Santoll-Ibertax za 852 miliónov eur. Všetkých ostatných diaľničiari vylúčili. Či už pre neobvykle nízku cenu, alebo nesplnenie technických podmienok. Santoll-Ibertax vytvoril SkyToll. Cez rôzne prepojenia tú má podiel aj skupina J&T.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...