So žalobou voči Slovensku sa obráti na Európsky súdny dvor v Luxemburgu stavebná spoločnosť Skanska. Po tom, čo bola vylúčená z verejnej súťaže na rekonštrukciu železničnej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá podľa nej z diskriminačných dôvodov, sa tak Skanska podľa informácií Pravdy obracia na tie najvyššie inštancie v Európskej únii.
Firma to zatiaľ oficiálne nekomentovala. Európsky súd už raz našu krajinu preveroval, a to pre mýtny tender. Jasný verdikt však súd v danom prípade nedal.
Najnovší prípad sa týka súťaže na modernizáciu 12-kilometrovej trate pri Trenčíne na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Tender vyhralo po takmer troch rokoch sporov Združenie pod Brezinou s členmi TSS Grade, Bögl a Krýsl a chorvátskym Konstruktor-Inženjering. Združenie uspelo s druhou najlacnejšou ponukou 245 miliónov eur. Najnižší rozpočet predložila Skanska, a to 200 miliónov eur, pričom predpokladaná cena prác bola 296 miliónov eur. Pre rozpor v referenciách bola Skanska Železnicami SR z tendra dvakrát vylúčená.
TSS Grade najskôr napadla na Úrade pre verejné obstarávanie rozhodnutie o víťazovi, pretože podľa nich uviedla Skanska nedostatočné referencie na hlavného stavbyvedúceho diela. Úrad najskôr prikázal súťaž zrušiť, čo však súd zamietol a navrhol opäť preveriť všetky cenové ponuky. Dôvodom druhého vylúčenia bol podľa Skansky nesúlad dĺžky praxe jej stavbyvedúcich a certifikátu odbornej spôsobilosti od Slovenskej komory stavebných inžinierov, no podobne boli na tom aj ostatné súťažiace firmy. Skanska preto svoje druhé vylúčenie namietala, požiadala o predbežné opatrenie, no Železnice SR stihli podpísať zmluvu s TSS Grade.
Železničiari zatiaľ o podanej žalobe na Európsky súd nevedia. "Nie, nemáme oficiálnu informáciu o tomto podaní ani nepoznáme obsah tohto podania. Evidujeme len námietku Skansky, ktorú podala na Úrad pre verejné obstarávanie,“ tvrdí hovorkyňa železníc Martina Pavliková. Keďže je táto stavba financovaná z eurofondov, tieto peniaze sú ohrozené. Pre súdne spory sa modernizácia trate stále odkladala a peniaze na ňu treba vyčerpať do roku 2015. Stavenisko si firmy prevzali len koncom roka 2012 a práce budú trvať tri a pol roka. Podľa európskych podmienok však musí byť celá šesťdesiatkilometrová stavba do roku 2015 skolaudovaná.
Čo môže nastať, ak by Brusel stopol peniaze na trenčiansku trať, nechce hovoriť ani ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka. "Ide o hypotetickú otázku, ktorú nebudeme komentovať. Ministerstvo dopravy nemôže prejudikovať rozhodnutia tretích strán,“ povedal Martin Kóňa, ministrov hovorca. Ešte horší scenár však môže byť vtedy, ak únia bude pre nedokončenú trať od Zlatoviec po Trenčiansku Teplú požadovať od Slovenska vrátenie eurofondov, ktoré boli vyplatené na už postavené železničné úseky. Celkovo sa totiž na vyššiu rýchlosť postupne pripravuje šesť úsekov od Nového Mesta nad Váhom po Púchov.
So žalobou na Európskom súde má už štát skúsenosti. Keď v roku 2007 vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť verejnú súťaž na poskytovateľa služby výberu mýta, do súťaže sa prihlásili štyria uchádzači a vyhral ten najdrahší. Konzorcium Slovakpass ponúkalo mýto za 631 miliónov eur, švajčiarsko-slovenské združenie ToSy.sk pýtalo 651 miliónov a rakúske konzorcium Kapsch 749 miliónov. V tendri uspela posledná ponuka spoločnosti Santoll-Ibertax za 852 miliónov eur. Všetkých ostatných diaľničiari vylúčili. Či už pre neobvykle nízku cenu, alebo nesplnenie technických podmienok. Santoll-Ibertax vytvoril SkyToll. Cez rôzne prepojenia tú má podiel aj skupina J&T.
Trenčín, modernizácia železničnej trate
Výstavba druhého cestného mosta cez rieku Váh v Trenčíne je od júna pozastavená
V Trenčíne zastavili výstavbu mosta cez Váh, skúmajú záhadu
Rekonštrukcia železnice cez Trenčín sa odsúva na neurčito
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 -...