Extra zľava na diaľnicu je záhada

Tretinová zľava nemôže byť o stavbe, ide o kamarátov, tvrdí odborník. Zhruba takúto zľavu ponúklo konzorcium, ktoré bývalá vláda vybrala, aby postavilo 25 kilometrov diaľnic.

Bratislava - Ani 30 percent dole z ceny nie je pre konzorcium Žilinská diaľnica na čele s nemeckým Hochtiefom problém. Zhruba takúto zľavu totiž konzorcium ponúklo na zákazku na 25 kilometrov diaľnice medzi Martinom a Žilinou, k nim treba prirátať aj asi 5 kilometrov diaľničných privádzačov. Víťaza v tejto súťaži určila bývalá vláda. Dnes nikto nevie vysvetliť, prečo si konzorcium Žilinská diaľnica zrazu môže dovoliť spustiť z ceny také vysoké percento.

Za diaľnicu máme ročne platiť bez zľavy 277 miliónov eur, a to celých 30 rokov. Po zľave 194 miliónov.  Extrémnu zľavu minister dopravy Ján Figeľ (KDH) nevysvetlil. „To, čo som tlmočil, bol rozdiel medzi doterajším stavom ročnej splátky a navrhovanou splátkou,“ odpovedal na otázku, ako si vysvetľuje zníženie ceny  Hochtiefom.

Dodal, že zľava je výsledkom rokovaní a práve pre jej prísľub sa rozhodol predĺžiť termín na celkové uzatvorenie zmluvy. Ten by inak uplynul na konci októbra. V novom termíne – do konca novembra – chce dosiahnuť ešte výraznejšiu zľavu.

Nech to vysvetlí koncesionár

Ponúknutá nižšia cena je o to zaujímavejšia, že sa vraj neopiera o výkyvy na finančných trhoch. Zľaviť konzorcium plánuje z nákladov na výstavbu, prevádzku a údržbu. Len stavebné náklady sú aktuálne odhadované na úrovni 1,9 miliardy eur.

„Keď vám niekto rozpráva o úsporách, to je tak od päť do pätnásť percent, nie tretina. Tretina je iracionálna, to sú veci mimo stavby, mimo práce,“ povedal Juraj Medvecký, expert na statiku a stavebníctvo s oprávnením na prehliadku mostov a cestných komunikácií. „Je to o kamarátoch v projekte. Museli niečo vynechať. Niečo dosť veľké,“ dodal Medvecký.

Hlavami nad 30­percentnou zľavou krútia aj stavbári. „Je to prekvapivé,“ zareagoval konateľ stavebnej firmy ZIPP František Hirner. Dodal však, že ide o PPP projekt a ešte k tomu o stavbu cesty, to ešte ZIPP nerobil.

Otto Hornáček z firmy Hornex predpokladá, že zľava by sa možno aj dala dosiahnuť, ale zrejme by si vyžadovala nejaké iné riešenie alebo iné zmeny. Diaľničné PPP sú však firme taktiež vzdialené.

„Tiež tomu nerozumiem,“ zhodnotil prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč. Sám sa s 30–percentnou zľavou ešte nestretol, tvrdí. Kde nabralo konzorcium takéto rezervy, by sme sa mali spýtať priamo jeho, odkázal nás.

Či si konzorcium nafúklo cenu už na začiatku, vďaka čomu je schopné z ceny výrazne zľaviť, včera nevysvetlilo. „Nemôžeme odpovedať na vaše otázky ani komentovať proces, pokiaľ prebieha,“ povedal hovorca firmy Hochtief Andreas Steiner.

Jedných odmietnu, iných nie

Ministerstvo malo pritom na stole návrh na zľavu aj pri inom projekte – prvom balíku súkromných diaľnic medzi Martinom a Prešovom.

Vláda projekt odmietla aj s tým, že koncesionárovi sa nepodarilo na niekoľký pokus požičať si od bánk potrebné peniaze.

Konzorciu však chýbala 1 miliarda eur od Európskej investičnej banky.

Peniaze nechcela požičať bez toho, aby úver schválila aj Európska komisia. Tej sa však nepozdával spôsob, akým cesta na úseku Turany – Hubová zasahovala do životného prostredia.

„Koncesná spoločnosť Slovenská diaľnica nikdy nebola jednou zo strán tohto konania, ktoré je výhradne zodpovednosťou Slovenskej republiky,“ píše sa v liste, čo konzorcium, v ktorom sú aj firmy Doprastav a Váhostav, napísalo premiérke Ivete Radičovej.

Cena sa aj tak môže zvýšiť

Geologický prieskum na tunel Višňové – Dubná skala má osem rokov. Geológia pritom zohrá v cene dôležitú úlohu.

Štruktúra zľavy na najdrahší a najkomplikovanejší balík diaľnic je síce tajomstvom, ale podľa geológa Jozefa Vozára môžeme byť pri realizácii ešte prekvapení z konečnej ceny. Na geologické práce treba podľa neho počítať minimálne s 10-percentným zvýšením.

„Slovensko nie je kopa piesku, terén medzi Žilinou a Ružomberkom je mimoriadne náročný. Má veľmi zložitú stavbu, veľmi komplikovanú tektoniku,“ vyratúva Vozár. Roky bol riaditeľom Geologického ústavu Slovenskej akadémie vied, dnes pôsobí na štátnom Geologickom ústave Dionýza Štúra.

Prieskum je nutnosť

Pri takýchto stavbách podľa neho nemožno vynechať jediný krok. „Tým prvým by mal byť geologický prieskum.“ Sám sa podieľal na prieskume tunela Višňové – Dubná skala, pri ktorom došlo k výronu podzemnej vody.

„Prieskumná štôlňa je sedem a pol roka stará a ja si nemyslím, že ju udržiavajú. Za to obdobie sa mohla zmeniť cirkulácia vody, a preto treba urobiť novú dokumentáciu,“ tvrdí.

Na otázku, či je prieskum nevyhnutný na korektne určenie ceny projektu, odpovedal, „v politike je možné všetko“.

Štátny ústav je mimo

Šéf štátneho Geologického ústavu Dionýza Štúra Branislav Žec potvrdil, že posledný prieskum na trase okolo Žiliny sa robil pred 8 rokmi.

Na nových posudkoch ústav nepracuje. „A hádam vám nemusím vysvetľovať, čo hrá v tendroch úlohu v komerčných firmách a čo si môžeme dovoliť my? Museli by sme to dostať štátnym zadaním.“

Doprastav: Prvý balík padol pre revanš

Projekt súkromných diaľnic medzi Martinom a Prešovom padol. Pre vysokú cenu a nízku finálnu zľavu. Tá sa nepáčila súčasnej vláde. Doprastav, Váhostav a francúzska Bouygues prišli o zákazku.  Situáciu hodnotí predseda predstavenstva Doprastavu IVAN ŠESTÁK.

Minister dopravy Ján Figeľ je blízko k podpisu tretieho balíka PPP-diaľnic, k čomu ho pomkla zľava konzorcia pod vedením spoločnosti Hochtief. Ako to hodnotíte?

„Je zaujímavé, že zľava, ktorú dalo združenie Slovenské diaľnice vo výške zhruba 30 percent z celkovej ceny, bola zmetená zo stola. A dnešná zľava, ktorá sa údajne pohybuje od 22 do 30 percent, sa považuje za veľký úspech ministerstva dopravy. Tretí balík je 24,5 kilometra  diaľnice a 4,5 kilometra privádzača. Je zhruba v cene, za ktorú naše združenie ponúkalo 75 kilometrov diaľnic.“

Je tretí balík podľa vás teda predražený, takže Hochtief má z čoho zľaviť?

„Odpoviem vám protiotázkou. Čo je viac, 75 kilometrov alebo 24,5 kilometra za takmer rovnakú cenu?“

Dá sa namietnuť, že na trase okolo Žiliny bude viac tunelov, je to komplikovanejší terén.

„Terén je porovnateľný. Na našom úseku bolo osem kilometrov tunelov,  v treťom balíku je jedenásť kilometrov. Na našom úseku bolo pritom oveľa viac mostov a ťažkých mostov. V tom nie je žiadny rozdiel.“

Ako si teda vysvetľujete, že vašu zľavu ministerstvo dopravy neakceptovalo, Hochtiefu podľa všetkého áno?

„Dnes je úplne jasné, že to bolo politické rozhodnutie. Bol som dopredu upozornený, že sa môžeme s týmto projektom rozlúčiť. A tak sa aj stalo. Paradoxne, Hochtief čelí nepriateľskému prevzatiu zo strany španielskej konkurencie. Žiada o pomoc vysokých vládnych činiteľov v Nemecku. A Slovensko ide sanovať Hochtief namiesto svojich nezamestnaných.“

Aký vidíte politický záujem v tom, že prvý balík PPP padol?

„Po každých voľbách je na Slovensku boj, pomsta, revanš. Niekto sa tu šiel pomstiť nejakému inému podnikateľovi alebo inej politickej strane. Žiaľ, pomstili sa 5000 ľuďom, ktorí prišli o prácu.“

Hochtief to chcel pôvodne postaviť za zhruba dve miliardy eur. Vaša firma išla aj do tejto súťaže?

„Áno, ale boli sme vylúčení pre formálny nedostatok v podkladoch. Náš francúzsky partner dal do prihlášky doklad, ktorý bol starší ako pol roka. To nebolo prípustné.“

Hochtief súťažil sám?

„Áno, zostal jediný, všetci boli z tendra vylúčení.“

Aká bola vaša cena?

„Mali sme cenu, ale dnes je zbytočné o nej hovoriť.“

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.