Fecupral: Nebezpečný odpad nevyrábame!

Predstavitelia spoločnosti Fecupral sú znepokojení informáciami, ktoré v poslednom čase v Prešove rezonujú. Preto sa ich podľa konateľa Štefana Hanigovského rozhodli dať na pravú mieru. Problém súvisí so zámerom Fecupralu rozšíriť kapacitu spaľovne na Jilemnického ulici z tisíc ton nebezpečného odpadu na 21-tisíc ton ročne.

07. 03. 2008

Prešov - Fecupral uvádza, že ich kapacita spaľovania je tisíc ton, ale reálne ročne spália 511 ton. "Aj nová spaľovňa, ktorú mienime postaviť, má kapacitu 21-tisíc ton, ale reálne budeme spaľovať okolo 12-tisíc ton," uviedla za Fecupral Erika Ondrijová. Emisné limity podľa platnej legislatívy na ochranu ovzdušia spĺňajú, dodala.

Mestský úrad tvrdí, že Prešov neprodukuje toľko odpadu, aby potreboval spaľovňu s kapacitou 21-tisíc ton. "Program odpadového hospodárstva Prešovského kraja na rok 2004 uvádza množstvo vyprodukovaného odpadu 15 998 ton. V súčasnosti ho už bude rozhodne viac. V roku 2006 sa na Slovensku vyprodukovalo 535-tisíc ton odpadu. Teda spaľovňa s kapacitou 21-tisíc ton rozhodne nebude spaľovať odpad z celého Slovenska," argumentovala Ondrijová.

Monitorovanie emisií

Podľa Ondrijovej nie je pravda ani to, že emisie zo spaľovne nikto nekontroluje. "Žiadna iná firma v našom regióne nemonitoruje emisie nepretržite 24 hodín. Fecupral má nainštalované automatické meranie emisií od roku 2006." Ročná produkcia dioxínov novej bude podľa nej taká, ako keď štyri autá prejdú šesť kilometrov: "Rozklad zlúčenín zvaných dioxíny prebieha v našej spaľovni pri vysokých teplotách. Takto to bude aj pri novej technológii, ale na modernejšej úrovni."

Kto produkuje dioxíny

Hanigovský dodal, že každý, kto doma páli drevo, vypustí do vzduchu 20-krát viac dioxínov, ako ich vyjde zo spaľovne: "Každému, kto má doma nejaký plast, odporúčam, aby ho nepálil na záhrade, lebo to je najväčší zdroj karciogénnych látok. Dioxíny totiž vznikajú pri spaľovaní nízkymi teplotami. Ak sa tých látok chceme zbaviť, musíme ich spáliť tak, ako sa to robí u nás, teda pri vysokých teplotách."

Odpady a budúcnosť

Hanigovský reagoval aj na tvrdenie, že spaľovňa s kapacitou 21-tisíc ton by nemala byť v širšom okruhu mesta. Spomenul Amsterdam, kde je spaľovňa vzdušnou čiarou ani nie dva kilometre od mesta, či Hamburg. "Budúcnosť nie je v tom, aby sme odpady ukladali na skládky. Z odpadu treba najprv všetko, čo sa dá, materiálovo zhodnotiť. Čo sa nedá, treba spáliť a premeniť na energiu." Konštatovanie o nebezpečnom odpade je podľa zavádzajúce: "Fecupral predsa nebezpečný odpad nevyrába. Spaľujeme ho, aby sme ho nebezpečných vlastností zbavili."

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...