Premiér Robert Fico nie je spokojný s tempom prípravy stavby ciest za súkromné peniaze, ktoré majú do konca roka 2010 vyplniť chýbajúce úseky diaľničnej siete medzi Bratislavou a Košicami.
Fico to dnes povedal novinárom po stretnutí s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym. Ministerstvo už vypísalo tendre na tri balíky súkromných diaľnic, celkovo by sa formou verejno-súkromného partnerstva malo v najbližších rokoch v krajine postaviť asi 150 kilometrov ciest.
"Nemohol som dnes vyjadriť spokojnosť (...). Uznesenia, ktoré sme si dali na urýchlenú výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií, nejdú tak, ako som možno očakával. Je to téma, kde maximálne budem tlačiť," vyhlásil Fico.
Plnenie vytýčených termínov v súťažiach na stavbu a prevádzku viacerých úsekov diaľnice D1 v Žilinskom a Prešovskom kraji a rýchlostnej cesty R1 z Nitry do Banskej Bystrice skomplikovali odvolania záujemcov. V prvom prípade dokonca ministerstvo podalo žalobu na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý mu nariadil vrátiť do hry vylúčených uchádzačov. Neskôr ju však úrad stiahol. Ministerstvo už dostalo dve ponuky na prvé úseky diaľnic za súkromné peniaze.
"Nespokojný som aj ja. Ideme strašne rýchlo, nechceme to tak uponáhľať, aby sme zničili celý projekt," poznamenal Vážny. Ministerstvo dopravy pre urýchlenie prípravy a stavby diaľnic upravilo viaceré zákony, okrem iného zjednodušilo pravidlá vyvlastňovanie pozemkov pod cesty.
Fico zdôraznil, že do roku 2010 musí byť bezpodmienečne ukončená časť R1 z Nitry do Banskej Bystrice. "Na tom budeme trvať aj za cenu, že by sme mali robiť mimoriadne opatrenia," dodal. Plynulý prechod po R1 až do Banskej Bystrice by mal byť podľa Fica o dva roky alternatívou pre motoristov, ktorí sa chcú rýchlejšie presunúť zo západu krajiny na východ.
Ficov kabinet chce dostavať diaľničné spojenie Bratislavy s Košicami do roku 2010 s výnimkou náročných úsekov s tunelmi v okolí Žiliny.
"Beztunelové úseky by mali byť do roku 2010 zrealizované. Očakávam, že do roku 2010 budú môcť ľudia nerušenie po R 1 prejsť z Nitry až do Banskej Bystrice. Na tom budeme trvať aj za cenu, že by sme mali robiť mimoriadne opatrenia," zdôraznil Fico s tým, že je to alternatíva práve komplikovaným tunelovým úsekom.
Vo svojom programe si stanovil postaviť 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest bez súkromného kapitálu. Podľa premiéra sa za polovicu volebného obdobia súčasnej vlády odovzdalo do užívania 65 kilometrov diaľnic.
Premiér Robert Fico dnes pohrozil personálnymi zmenami vo vedení bratislavského letiska, ak sa bude odďaľovať spustenie stavby nového terminálu. Nová hala by mala byť postavená do roku 2010. Ficov kabinet už dvakrát menil šéfa štátnej letiskovej spoločnosti. Od vlaňajšieho októbra vedie najväčšie slovenské letisko Karol Biermann, ktorý vo funkcii vystriedal Františka Stolárika.
"Pod hrozbou personálnych zmien som povedal, že už nemienim tolerovať akékoľvek odklady, pokiaľ ide o rekonštrukciu, respektíve výstavbu nového terminálu," vyhlásil dnes pred novinármi Fico po stretnutí s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym. Nový terminál musí byť postavený do roku 2010, dodal.
Letisková spoločnosť by mala vypísať tender na stavbu terminálu za zhruba 2,9 miliardy korún na budúci mesiac. V novembri chce vybrať víťaza a začať s prácami. Súčasný terminál zvládne ročne vybaviť asi 2,6 milióna cestujúcich, vlani bránami letiska prešlo 2,02 milióna pasažierov. Nová hala má o dva roky stačiť pre odbavenie zhruba 3,5 milióna cestujúcich.
Štát by mal prispieť letisku na stavbu nového terminálu asi dvoma miliardami korún, vláda však zatiaľ tieto peniaze neschválila. Zvyšných zhruba 850 miliónov Sk si letisko pravdepodobne bude musieť zabezpečiť prostredníctvom komerčného úveru. Podľa skoršieho vyjadrenia Vážneho sa v projekte nepočíta so štátnymi zárukami.
Stavebné práce na hlavnej stavbe nového terminálu na bratislavskom letisku by sa mali začať začiatkom roka 2009. Dokončenie je plánované do júna 2010, do začiatku charterovej sezóny. Agentúru SITA o tom v piatok informovala hovorkyňa spoločnosti Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. Dana Madunická.
Ak bude zmluva s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta podpísaná v júni tohto roku, systém môže byť zavedený v plánovanom termíne začiatkom roku 2009. Informoval o tom v piatok minister dopravy Ľubomír Vážny.
V opačnom prípade by mal byť mýtny systém sprevádzkovaný neskôr. "V zásade nespôsobuje nám ani to vážne problémy. V programovom vyhlásení vlády sme sa zaviazali, že zabezpečíme elektronické mýto," pokračoval Vážny. Bežiaci tender na dodávateľa mýtneho systému, ktorý organizuje Národná diaľničná spoločnosť, je podľa ministra dopravy veľmi náročný. Vážny ďalej uviedol, že je pripravený aj režim neúplnej prevádzky mýtneho systému v prvom kvartáli budúceho roka.
"Momentálne rozhoduje o mýte SMK. Celý problém elektronického mýta je na Úrade pre verejné obstarávanie, vzhľadom na to, že boli podané námietky a celé sa to preveruje," uviedol na túto tému premiér Fico. Ako dodal, úrad je pod kontrolou SMK, pretože ho vedie vysoký politický predstaviteľ tejto strany. Lepšia kontrola podľa premiéra už ani nemôže byť. Úrad nech preverí všetky pripomienky, všetko, čo treba, aby neboli pochybnosti, že tento tender bol v poriadku, dodal Fico.
"Budem rešpektovať akékoľvek rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie," vyhlásil premiér. Elektronický výber mýta má byť sprevádzkovaný pre vozidlá a autobusy nad 3,5 tony v rozsahu približne 2 400 kilometrov pozemných
Fico pripomenul, že navrhne, aby sa ceny diaľničných známok pre osobnú dopravu nezvyšovali ani v roku 2009. Pokiaľ nebude rozšírená diaľničná sieť na Slovensku, nie je podľa premiéra korektné zvyšovať cenu diaľničných známok.
Vláda Roberta Fica podľa poslanca SDKÚ-DS a exministra dopravy Pavla Prokopoviča v roku 2006 prebrala vo vysokom štádiu rozostavanosti viac ako 100 kilometrov diaľnic, ktoré teraz s veľkou pompou dokončuje. Budúci nástupca terajšieho ministra dopravy nebude mať podľa opozičného politika čo dokončovať. Prokopovič reagoval na výroky premiéra počas piatkového kontrolného dňa na ministerstve dopravy, kde popri inom vyslovil nespokojnosť s tempom výstavby diaľnic.
"O dôvodoch ale pokrytecky mlčal. Škoda, že nepovedal, koľko kilometrov diaľnic začala jeho vláda stavať za posledné dva roky," uviedol ďalej Prokopovič na Ficovu adresu. Premiér na tlačovej besede v tejto súvislosti povedal, že počas súčasnej vlády bolo ukončených 65 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a rovnaké množstvo by malo byť odovzdané do užívania do konca jej funkčného obdobia v roku 2010.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Bratislava, letisko, železnica, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Tunely pri Žiline sprejazdnia v roku 2010
Hagyari rokuje so spoločnosťou, ktorá by dokázala do troch rokov vybudovať obchvat Prešova
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.