Pre nízke ceny diaľnic od Váhostavu sa môže zmeniť zákon. Robert Fico by totiž rád vyškrtal z tendrov najlacnejšie ponuky. Proti jeho návrhu sú KDH, SDKÚ aj SaS.
Bratislava - Ako sa môžu v budúcnosti vyberať víťazi tendrov? Predseda Smeru Robert Fico v tom má jasno.
„Bolo by veľmi dobré, keby sme vo verejnom obstarávaní povedali, že najnižšia a najvyššia cena sa vylúčia zo súťaže,“ povedal v relácii TA3.
Fico tvrdí, že sa tak z víťazstva v súťažiach vyradia príliš lacné ponuky, ktorých cena by sa neskôr zvýšila cez dodatky. Práve taký osud totiž čaká diaľnice, ktoré vysúťažil minister dopravy Ján Figeľ (KDH), tvrdí Fico.
Ako príklad uviedol rozostavanú diaľnicu medzi Dubnou Skalou a Turanmi. Zákazku získal Váhostav, ktorý predložil najlacnejšiu ponuku asi 138 miliónov eur. Štát počítal s cenou vyššou o viac než 200 miliónov eur.
„Za túto cenu to nevie Váhostav postaviť,“ povedal Fico. Váhostav sa však už dávnejšie vyjadril, že si za svojou ponukou stojí a je reálna.
Figeľ tvrdí, že najnižšia cena ako hlavné kritérium súťaží obstojí. „Samozrejme, ak je za všetkých predpokladov obhájiteľná a transparentná, a to sa v tendroch posudzuje,“ dodal.
Ak by sa mal meniť zákon o verejnom obstarávaní, SaS by sa postavila na Figeľovu stranu.
Ako sa súťaží
Minister Ján Figeľ dal do výstavby tri úseky D1:
Jánovce Jablonov, (9 km)
Cena pri PPP: 136 mil. eur
Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur
Fričovce Svinia (11,2 km)
Náklady PPP: 268 mil. eur
Víťaz: Doprastav: 115 mil. eur
Dubná Skala Turany (16,5 km)
Cena pri PPP: 343 mil. eur
Víťaz: Váhostav: 138 mil. eur.
„Nemyslím si, že by sa najvyššie a najnižšie ponuky mali škrtať. Platí to v prípade, že projektová dokumentácia je urobená tak, ako má byť, a že sa stavbár drží technických noriem,“ vraví poslanec SaS Ľudovít Jurčík.
Poslanec Ondrej Matej (SDKÚ) považuje za riešenie, že by si štát pýtal od súťažiacich ponuky s pevnými cenami. Do nich by si už mali započítať aj riziko, že sa pri výstavbe v teréne stretnú s nečakaným prekvapením.
Poslanec za MostHíd László Solymos by vyššiu ochranu pred prinízkymi cenami privítal, pretože je v únii viac tendrov, ktoré vyhrali firmy s lacnými ponukami a neboli schopné stavby za sľúbené ceny dokončiť. Zatiaľ však nemá predstavu, ako by sa zákon mohol meniť.
Na tom, či by sa mali škrtať najnižšie a najvyššie ponuky v tendroch, sa nezhodnú ani odborníci. Igor Tóth zo Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov upozornil, že o výstavbu diaľnic už firmy súťažia novou metódou.
Ak chcú stavať, musia vypracovať aj projekt a nesú takmer všetku zodpovednosť za stavbu. Možnosť zvyšovať cenu majú prakticky len vtedy, ak sú napríklad geologické podmienky horšie, než čakali.
Odborníci upozorňujú, že ak štát vyberie lacnú ponuku, musí brať do úvahy riziká pre celú ekonomiku. „Firmy budú svoje riziko prenášať na dodávateľov,“ hovorí Martin Bakoš, riaditeľ Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa zaoberá stavebným dozorom.
Často sa stáva, že víťaz tendra neplatí dodávateľom a štát prichádza o peniaze na odvodoch. Ak sa cesta nepostaví podľa plánu, stráca aj čas.
Zbaviť sa tohto rizika vyškrtnutím niektorých ponúk je podľa Bakoša v poriadku. Funguje to už v Rakúsku, kde sa priemerujú ponuky a predpoklad obstarávateľa. Podľa toho dostávajú súťažiaci body.
Rozdiely medzi najlacnejším a druhou najnižšou ponukou môžu byť minimálne.
Nápad šéfa Smeru Roberta Fica škrtnúť najdrahšiu a najlacnejšiu ponuku v tendri viacerých oslovených stavbárov nenadchol.
„Aká by bola motivácia pretekárov v slalome, keby víťazom bol pretekár s druhým najlepším časom?“ pýta sa Magdaléna Dobišová z firmy Skanska. Logiku podľa nej nemá ani vylúčenie najdrahších hráčov. „Dobre to síce znie, ale prakticky to nič neovplyvní,“ povedala.
Mohla by nastať situácia, že by sa ceny líšili len minimálne a najlacnejšia by predsa musela vypadnúť, tvrdia v Doprastave. Problémom je podľa firmy niečo iné ako to, či sa má vylúčiť najlacnejšia ponuka.
„Nemôže existovať, že sa na súťaži bude zúčastňovať hocikto, aj garážová firma,“ hovorí Dušan Mráz, prezident Doprastavu.
Stavbári z TSS Grade predpokladajú, že keby sa vylučovala najnižšia ponuka, firmy by ponuky oceňovali reálnejšie a dumpingové ceny by zmizli. „A priori s tým problém nemáme,“ povedal šéf firmy Tomáš Kizek.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.