Fico je hysterický. Uznal, že mýto je kruté

„Nech odídu z tých ulíc a som ochotný rokovať," povedal včera v Slovenskej televízii premiér Fico na adresu protestujúcich dopravcov v Bratislave. Prekvapujúco uznal, že „mýto je kruté", ale funguje a „nedá sa zrušiť". Nanajvýš sa spoplatnené úseky rozdelia na ďalších sto, aby nedochádzalo k tomu, že niekto zaplatí viac, ako prejde. Ešte pred pár dňami tvrdil, že mýto je spravodlivé, lebo každý platí toľko, koľko prejazdí. Teraz už takým nie je a treba niektoré veci zmeniť. Za pochodu. Lenže tu ide o peniaze, o existenčné otázky tisícov ľudí a v širšom zmysle celej ekonomiky. Nie je aj to dôvod na „mýtnu pauzu"?

Premiér teda navonok stále robí ramená, ale treba si všimnúť, že v piatok večer už rokoval s ministrom Vážnym, šéfom SkyTollu Okálim a šéfom Národnej diaľničnej spoločnosti Chomom. Nič iné v tom nie je ako to, že v piatok sa začal dvíhať odpor dopravcov aj v ostatných mestách Slovenska, nielen v Bratislave. Premiér si uvedomil hrozbu. Okáli s Chomom dokonca začali v Bratislave navštevovať kamionistov. Odrazu.

Pre vzbúrených dopravcov z toho vyplýva, že je možné si na vláde vydobyť ústupky, akurát treba vydržať na ulici. Moc, samozrejme, robí to, čo vždy - snaží sa ich rozdeliť. Premiér vraj uznáva ako oficiálnych zástupcov dopravcov len združenie Česmad. To však na mýte zarába, lebo je partnerom SkyTollu. Navyše, ak pár firiem z trhu zmizne, veľkým hráčom v Česmade to len pomôže. Ľahké je  teda obviniť  ho z kolaborácie s vládou. Úniu dopravcov, ktorá stojí za protestami, sa premiér Fico i minister dopravy Vážny snažia vytlačiť mimo ohniska. Tým zas testujú solidaritu nespokojných.

Keďže požiadavka na zníženie spotrebných daní na benzín a naftu sa týka prakticky každého, keďže mýto má objektívne nedostatky, uznané už aj vládou, a tlačí na ceny v celej ekonomike vrátane potravín, verejnosť, zdá sa, je na strane „vzbury kamiónov".

Pre premiéra je to obzvlášť nepríjemné. Vyzerá, že je v šachu. Včera sa dokonca snažil upriamiť pohľad krajiny na „zlých" zahraničných dopravcov, ktorí nám tu ničia cesty. Akoby slovenské nákladiaky neničili cesty v zahraničí a akoby bol mýtny systém bez zahraničných kamiónov na slovenských cestách ekonomicky zaujímavý. Je fakt hysterický. Mýto ho zavalilo.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.