Expremiér tvdrí, že vláda neušetrí 700 miliónov eur na diaľniciach, lebo je to nereálne za dohodnuté ceny.
Bratislava - Predseda Smer Robert Fico neverí, že ku zmluvám, ktoré sú súčasnou vládou uzatvárané na výstavbu úsekov diaľnic, nebudú dodatky, čo napokon zvýši cenu.
"Reálne, pri každom jednom štátnom objednávaní, ktoré organizuje táto vláda pod cenu, je zrejmé, že musia prísť dodatky, lebo za ceny, za ktoré to tendrujú, nie sú to schopné firmy postaviť," vyhlásil v TA3 Fico. Ako príklad uviedol prípad tunela Sitina, ktorý sa nestaval za Ficovej vlády a podľa predsedu Smeru bolo k zmluve veľa dodatkov.
Podľa jeho slov prišiel staviteľ v čase jeho vlády a chcel doplatiť 20 miliónov eur, čo Ficova vláda odmietla, lebo práce boli podľa nej navyše a neobjednané.
"Prišiel pán predseda Figeľ - 20 miliónov bez súdneho rozhodnutia okamžite vyplatil Skanskej," povedal Fico. Poukázal aj na cestu medzi Oravou a Kysucami, ktorá sa odovzdávala za Ficovej vlády.
Po zmene vlád podľa Fica stavitelia prišli a pýtali 16 miliónov eur. Ministerstvo dopravy bez súdneho rozhodnutia doplatilo 9,1 milióna eur. Podľa Fica je to typický obraz stavania diaľnic za Dzurindovej vlády, ktorý sa tiahne doteraz.
Fico si myslí, že súčasná vláda neušetrí deklarovaných 700 miliónov eur na diaľniciach, lebo je to nereálne za dohodnuté ceny, alebo budú cesty tak nekvalitné, že po piatich rokoch ich bude treba modernizovať.
Predseda KDH a minister dopravy Ján Figeľ argumentoval, že úvodná cena je nadstavená na základe štátnej expertízy. "Nemala by byť prekročená," vyhlásil Figeľ. Podľa neho je pre štát dobré, že je rozsiahla súťaž na tieto stavby a v nich veľa uchádzačov.
"Výsledky nie sú pod reálnu cenu, výsledky, ak sa prepočítavajú na kilometer, alebo na európske pomery - sú európske ceny," obhajoval Figeľ. Tieto ceny sú dnes asi 8 až 10 miliónov eur na kilometer na diaľnici D1. V minulosti to bolo podľa neho možno až "balkánske".
Figeľ kritizoval aj cenu za kilometer rýchlostnej cesty R1 (17 miliónov eur za kilometer), ktorú Fico považuje za dobrý PPP projekt, dobré vtiahnutie súkromného kapitálu. "To je viac než päťhviezdičkový hotel," myslí si minister. Pripomenul, že súčasné projekty kontroluje aj Európska komisia. Podľa neho v súčasnosti platia ešte prísnejšie pravidlá kvality ako v minulosti.
Figeľ odmieta, že by boli možné dodatky k zmluvám, ako ich chápe Fico. Pripúšťa len také, ktoré sú možné z technických príčin - ak sa zmení počas výstavby legislatíva, ak sa objavia nepredvídateľné súvislosti (archeologický nález, stará munícia).
"Akonáhle by tam išlo niečo nefér, tak ani komisia nám to nepreplatí, všetko je aj pod verejnou kontrolou," argumentoval Figeľ. Narážal tým aj na nové pravidlo povinného zverejňovania zmlúv.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Figeľ dal Skanske vopred 20 miliónov, odísť nemieni
Štát uspel v arbitráži proti Skanske pre stavbu tunela Sitina
NDS nemusí platiť Japoncom za kurzové straty pri tunely Sitina
PPP: V boji o diaľnice zostali dvaja
Fico: Výstavbu diaľníc urýchlime za každú cenu
Prokopovič: Čo sa stane, ak diaľnicu nestihnú dostavať? Nič.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.