Fico neverí, že bude dosť betónu

Fico na sneme Smeru spochybnil kvalitu diaľnic za nižšie ceny. Váhostav a Doprastav, ktoré stavajú tri úseky D1, to odmietajú.

Košice/Bratislava - Veľký priestor venoval na sneme Smeru predseda Smeru Robert Fico výstavbe diaľnic. Obhajoval PPP (partnerstvo verejného a súkromného sektoru) projekty, od ktorých pravicová vláda upustila.

Len úsek Dubná skala - Turany sa podarilo znížiť z odhadovaných 330 miliónov eur na 140 miliónov eur.

Porovnanie

Cena diaľnic

  • Jánovce – Jablonov, 1. úsek
  • Cena pri PPP: 136 mil. eur.
  • Predpoklad pred novou súťažou: 94,6 mil. eur.
  • Víťaz: Váhostav: 59,9 mil. eur.
  • Fričovce – Svinia (11,2 km)
  • Náklady PPP: 268 mil. eur.
  • Predpoklad pred ďalším tendrom: 213 mil. eur.
  • Najnižšia ponuka: 99 mil. eur od konzorcia s firmou Hant. Ponuku vylúčili.
  • Víťaz: Doprastav: 114,6 mil. eur.
  • Dubná skala – Turany (16,5 km)
  • PPP: 343 mil. eur.
  • Predpoklad pred novým tendrom: 334 mil. eur.
  • Víťaz: Váhostav: 137,7 mil. eur. Zmluva ešte nie je podpísaná.
  • Jánovce – Jablonov 2. úsek
  • Cena pri PPP: 382,2 mil. eur.
  • Predpoklad pri novej súťaži: 270 mil. eur.
  • Najnižšia ponuka: 120 mil. eur od konzorcia Hant.

Šéf Smeru spochybnil, aká bude pri takých nízkych nákladoch kvalita stavieb.

„Dáme o polovičku menej betónu, o polovičku menej železa, namiesto kvalitných materiálov na hlukové steny použijeme menej kvalitné, po piatich rokoch sa to bude všetko komplet vymieňať.“

Váhostav poprel Ficove slová

Dodávateľské firmy podľa neho už teraz tvrdia, že budú žiadať dodatky k zmluvám, ktoré pôvodnú cenovú ponuku zvýšia.

„Ak to pán Fico hovorí, tak klame, pretože žiadna firma nežiada dodatok ku zmluve na zvýšenie ceny,“ reagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Dodal, že päťročná lehota garancie bola aj za vlády Roberta Fica a firmy musia dodržiavať stavebné normy.

Rastislav Paďha z Váhostavu, ktorý uspel v dvoch súťažiach na D 1, hovorí, že o žiadnych dodatkoch nevie a keby aj chceli zvyšovať ceny, je to oveľa ťažšie než v minulosti. Zmenil sa spôsob obstarávania, ktorý obmedzuje možnosti zvyšovať cenu diela.

Po novom si totiž firma diaľnicu aj sama naprojektuje. Paďha pripustil, že existuje možnosť zvyšovania ceny, ak by sa zistilo, že sa geologické podmienky zmenili. Dodal, že v projektoch je aj istá rezerva.

To, že by stavali nekvalitne, firmy nepripúšťajú. „Zatiaľ sme dodatky nežiadali a ani nič také nie je na obzore,“ hovorí Dušan Šamudovský, člen predstavenstva Doprastavu, ktorý stavia úsek medzi Fričovcami a Svinou. To, že by sa cesta začala rozpadávať, nepripúšťa.

Konkurenčný Váhostav stavia dva úseky. „Ktorý zo stavbárov, čo tieto diela stavajú, by o nich povedal, že stavia nekvalitne?“ pýta sa Paďha z a dodáva, že o žiadnych dodatkoch nevie.

Juraj Široký, označovaný ako sponzor Smeru, je vo firme podpredsedom predstavenstva.

Firmy v tendroch ponúkali ceny nižšie oproti PPP projektom aj o polovicu. Ak sa zvyšovať nebudú, dá sa predpokladať úspora 700 miliónov eur na stavebných nákladoch.

Smer vidí tri strany

Na sneme najsilnejšej strany hovorili, že chcú atakovať milión voličov.

Košice - Smer na straníckom sneme v Košiciach označil za možných partnerov po voľbách KDH, SDKÚ a Most-Híd.

„Politickí brojleri, poloblázni, dobrodruhovia, ak ich demokracia vtlačí do parlamentu, musia zostať na okraji politickej scény bez možnosti ovplyvňovať chod štátu. Inak je Slovenská republika v ohrození,“ povedal predseda Smeru Robert Fico.

Vládu chce mať zloženú z malého počtu strán, Smer sa chce dostať k „magickej hranici“ milióna voličov.

Zníženie rozpočtového deficitu chce dosiahnuť predovšetkým výsledkom zvýšenia príjmov do štátneho rozpočtu.

Na 25 percent chce zvýšiť sadzby dane z príjmov fyzických osôb, ktoré v hrubom zarobia vyše 33-tisíc eur.

Navrhuje vyššie zdanenie bánk a zavedenie progresívnej dane z príjmov právnických osôb pre spoločnosti s daňovým základom nad 30 miliónov eur ročne.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...