Súkromné diaľnice majú zaistiť pevnú cenu, opozícia tvrdí opak. Návrat PPP diaľnic otvorí väčší priestor korupcii, hovorí zas šéf Transparency.
Bratislava - Robert Fico ohlásil zmeny v objednávaní diaľnic. Ak to bude možné, chce znova PPP, ak nie, aspoň nový model výberu dodávateľov.
Tvrdí, že tak zvýši kvalitu a zabezpečí, aby sa cena nezvyšovala cez dodatky.
„Ak to umožní finančná situácia, pôjdeme ďalej cez PPP projekty (verejno-súkromné partnerstvo). Tie neumožňujú žiadne dodatky,“ povedal.
Odstrašujúcim príkladom výstavby diaľnic je podľa Fica predražený tunel Branisko či úsek D1 medzi Ladcami a Sverepcom.
Zmluva na jeho výstavbu sa podobne ako tá na Branisko podpisovala ešte za Mečiarovej vlády v roku 1997.
Do užívania odovzdal Ladce – Sverepec minister dopravy za SDKÚ Pavol Prokopovič v roku 2005. Konečná cena tejto diaľnice sa dostala na 2,3 násobok predpokladu.
Cesty cez PPP
Ako sa skončili
Premiér tvrdí, že jeho tendre dopadnú rovnako.
„Odmietame Figeľov model financovania diaľnic,“ povedal Fico s tým, že ceny diaľnic vysúťažené vo Figeľových tendroch sú prinízke a firmy budú chcieť diaľnicu zdražovať alebo ju bude treba neskôr za štátne opravovať.
Na Figeľových diaľniciach sa zatiaľ robia prípravné práce. Podľa Hospodárskych novín sa o doplatok do pol milióna eur hlási Váhostav na diaľnici medzi Jánovcami a Jablonovom. Cesta má vyjsť spolu na 60 miliónov eur.
KDH na Fica reagovalo vyhlásením, že nevidí dôvod, prečo by sa mali diaľnice vysúťažené za Figeľa zdražovať. Naopak, podľa skúseností cez dodatky zdražujú práve PPP projekty, tvrdí KDH.
„Kráľom všetkých dodatkov v slovenskej diaľničnej histórii je dodatok podpísaný v roku 2010, ktorým bola zvýšená budúca cena PPP projektu o zhruba 1,3 miliardy eur,“ vyhlásil Figeľ.
Hovoril o 30-kilometrovej PPP diaľnici, ktorú si pri Žiline rozplánovala prvá vláda Roberta Fica. Kabinet Ivety Radičovej túto dialnicu po nástupe zrušil.
Gabriel Šípoš z Transparency International upozorňuje, že návrat PPP môže byť vhodnou pôdou na korupciu. Obvykle ide totiž o vysoké sumy a súkromník sa o diaľnicu stará aj ďalších 30 rokov. „Tam sa stratí všeličo,“ dodal.
Bývalý poradca expremiérky Radičovej Ondrej Matej (SDKÚ) hovorí, že vláda rečami o dodatkoch a PPP len zakrýva skutočné úmysly.
Hľadá totiž akékoľvek dôvody na zmenu zákona o verejnom obstarávaní tak, aby sa o diaľnice nemuselo tradične súťažiť, myslí si Matej.
Stačilo by len vybrať niekoľko firiem a potom sa s niektorou z nich dohodnúť na diele, hovorí. „To je príprava megatunela,“ hovorí Matej.
Premiér avizoval, že „chce predovšetkým stavať cez verejné obstarávanie nového typu“. Tendrovanie pomocou takzvaných strategických zákaziek plánuje ministerstvo vnútra pod vedením Roberta Kaliňáka.
Pri veľkých zákazkách bude podľa neho dôležité, „aby mohol štát rokovať len s partnermi, ktorí sú zodpovedajúci kvalitou, finančným vybavením“.
Nastaviť kritériá tak, aby súťaž o diaľnicu nemohla vyhrať firma, ktorá ju nechá rozostavanú do polovice, považuje Šípoš z Transparency za správne.
Dôležité bude, ako sa nastavia kritériá, aby niektoré firmy schopné plnohodnotne postaviť diaľnicu neboli diskriminované, vysvetľuje Šípoš.
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Skanska a Strabag chcú tunel Višňové vyhĺbiť o pol miliardy lacnejšie
Exminister dopravy Vážny napriek kauzám už mieri do vlády
Diaľnice opäť cez PPP projekty
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.