Fico nevzdal možnosť stavať diaľnice cez PPP

Súkromné diaľnice majú zaistiť pevnú cenu, opozícia tvrdí opak. Návrat PPP diaľnic otvorí väčší priestor korupcii, hovorí zas šéf Transparency.

Bratislava - Robert Fico ohlásil zmeny v objednávaní diaľnic. Ak to bude možné, chce znova PPP, ak nie, aspoň nový model výberu dodávateľov.

Tvrdí, že tak zvýši kvalitu a zabezpečí, aby sa cena nezvyšovala cez dodatky.

„Ak to umožní finančná situácia, pôjdeme ďalej cez PPP projekty (verejno­-súkromné partnerstvo). Tie neumožňujú žiadne dodatky,“ povedal.

Odstrašujúcim príkladom výstavby diaľnic je podľa Fica predražený tunel Branisko či úsek D1 medzi Ladcami a Sverepcom.

Zmluva na jeho výstavbu sa podobne ako tá na Branisko podpisovala ešte za Mečiarovej vlády v roku 1997.

Do užívania odovzdal Ladce – Sverepec minister dopravy za SDKÚ Pavol Prokopovič v roku 2005. Konečná cena tejto diaľnice sa dostala na 2,3­ násobok predpokladu.

Figeľ: Dodatky sú pri PPP

Cesty cez PPP

Ako sa skončili

  • Prvá Ficova vláda chcela 150 km PPP diaľnic za vyše 20 miliárd eur. Z nich sa postavila iba R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami za necelé 4 miliardy eur.
  • Zvyšné PPP Radičovej vláda zrušila a začala nové súťaže. Úspora oproti nákladom PPP sa odhaduje na stámilióny.
  • Fico chce rušiť systém objednávania diaľnic, ktorý rozbehol v posledných dvoch rokoch Figeľ.

Premiér tvrdí, že jeho tendre dopadnú rovnako.

„Odmietame Figeľov model financovania diaľnic,“ povedal Fico s tým, že ceny diaľnic vysúťažené vo Figeľových tendroch sú prinízke a firmy budú chcieť diaľnicu zdražovať alebo ju bude treba neskôr za štátne opravovať.

Na Figeľových diaľniciach sa zatiaľ robia prípravné práce. Podľa Hospodárskych novín sa o doplatok do pol milióna eur hlási Váhostav na diaľnici medzi Jánovcami a Jablonovom. Cesta má vyjsť spolu na 60 miliónov eur.

KDH na Fica reagovalo vyhlásením, že nevidí dôvod, prečo by sa mali diaľnice vysúťažené za Figeľa zdražovať. Naopak, podľa skúseností cez dodatky zdražujú práve PPP projekty, tvrdí KDH.

„Kráľom všetkých dodatkov v slovenskej diaľničnej histórii je dodatok podpísaný v roku 2010, ktorým bola zvýšená budúca cena PPP projektu o zhruba 1,3 miliardy eur,“ vyhlásil Figeľ.

Hovoril o 30­-kilometrovej PPP diaľnici, ktorú si pri Žiline rozplánovala prvá vláda Roberta Fica. Kabinet Ivety Radičovej túto dialnicu po nástupe zrušil.

Opozícia: Pripravujú tunel

Gabriel Šípoš z Transparency International upozorňuje, že návrat PPP môže byť vhodnou pôdou na korupciu. Obvykle ide totiž o vysoké sumy a súkromník sa o diaľnicu stará aj ďalších 30 rokov. „Tam sa stratí všeličo,“ dodal.

Bývalý poradca expremiérky Radičovej Ondrej Matej (SDKÚ) hovorí, že vláda rečami o dodatkoch a PPP len zakrýva skutočné úmysly.

Hľadá totiž akékoľvek dôvody na zmenu zákona o verejnom obstarávaní tak, aby sa o diaľnice nemuselo tradične súťažiť, myslí si Matej.

Stačilo by len vybrať niekoľko firiem a potom sa s niektorou z nich dohodnúť na diele, hovorí. „To je príprava megatunela,“ hovorí Matej.

Premiér avizoval, že „chce predovšetkým stavať cez verejné obstarávanie nového typu“. Tendrovanie pomocou takzvaných strategických zákaziek plánuje ministerstvo vnútra pod vedením Roberta Kaliňáka.

Pri veľkých zákazkách bude podľa neho dôležité, „aby mohol štát rokovať len s partnermi, ktorí sú zodpovedajúci kvalitou, finančným vybavením“.

Nastaviť kritériá tak, aby súťaž o diaľnicu nemohla vyhrať firma, ktorá ju nechá rozostavanú do polovice, považuje Šípoš z Transparency za správne.

Dôležité bude, ako sa nastavia kritériá, aby niektoré firmy schopné plnohodnotne postaviť diaľnicu neboli diskriminované, vysvetľuje Šípoš.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.