Koalícia pod tlakom firiem súhlasila s tým, aby kontrolóri nemohli napadnúť zlé zmluvy.
Bratislava - Ministri získali istotu, že ak porušia zákon o verejnom obstarávaní a podpíšu nevýhodnú zmluvu, žiaden štátny orgán nebude môcť túto zmluvu napadnúť.
Koalícia vedená Robertom Ficom schválila novelu zákona o verejnom obstarávaní. Tá zrušila Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) možnosť podať žalobu v prípade porušenia zákona o verejnom obstarávaní.
Žalobu už môžu podať len uchádzači či účastníci tendra. Aj to iba v prípade, ak majú na súdny poplatok 100tisíc eur. Ten dostanú späť, iba ak spor vyhrajú. Jediný súd na Slovensku, kam sa účastníci tendra môžu obrátiť, je súd v Malackách.
ÚVO už nemôže podať žalobu na neplatnosť zmluvy žalobu môže podať len ten, kto zloží kauciu 100–tisíc eur, iba súd v Malackách môže riešiť tendre.
Zmenu zákona navrhol pod tlakom súkromných firiem minister dopravy zo Smeru Ľubomír Vážny. V Slovenskom rozhlase povedal, že „bankové konzorciá“ štátu povedali, že peniaze na PPP projekty dajú iba vtedy, „keď pominie táto možnosť úradu napadnúť zmluvu“.
Úrad pre verejné obstarávanie tvrdí, že žalobu v prípade nezákonného tendra na ministerstve pôdohospodárstva v hodnote 30 miliónov eur mal podať rezort, lebo sa tak dohodli a mal šancu vyhrať. Minister Vladimír Chovan napriek tomu žalobu svojho predchodcu stiahol a podpísal dodatok k zmluve.
Béla Angyal nesúhlasí s tým, že ministerstvo pôdohospodárstva by súd s Columbexom prehralo. Chovanovi hrozí pokutou.
My sme chybu neurobili, bráni sa Úrad pre verejné obstarávanie v kauze Columbex. Firma získala na ministerstve pôdohospodárstva ovládanom HZDS zákazku za 30 miliónov eur v roku 2008 netransparentnou a protizákonnou metódou. Zdenka Kramplová preto musela odísť z funkcie.
Minister Stanislav Becík podal v novembri 2008 na súd žalobu, ktorú nový minister Vladimír Chovan pred niekoľkými dňami stiahol.
S Columbexom tiež Chovan podpísal nový dodatok k zmluve a začal ju plniť. Chovan tvrdí, že tak urobil, lebo súd by pravdepodobne prehrali. Odvoláva sa na to, že žalobu mal podať ÚVO do roka od podpisu zmluvy. Niekoľkokrát ich vraj o to aj žiadali.
To, že to má urobiť ÚVO, tvrdí podľa Chovana aj generálny prokurátor Dobroslav Trnka. Ten sa podľa hovorkyne k tomu vyjadrí dnes. ÚVO oponuje, že sa s ministerstvom vzájomne dohodli na tom, že žalobu podá rezort.
„ÚVO sa nestotožňuje s názorom ministerstva pôdohospodárstva, že by prehralo súdny spor. Práve naopak, ministerstvo si malo obhájiť svoje záujmy,“ povedala hovorkyňa ÚVO Helena Fialová. Okrem porušenia zákona o verejnom obstarávaní malo podľa ÚVO ministerstvo aj iné dôvody na podanie žaloby. „Napríklad argumentáciu, že zmluva je nevýhodná, predmet zákazky je zbytočne predražený,“ povedala Fialová.
ÚVO vie aj o liste generálneho prokurátora, tvrdí, že keď ho dostali, nemali už na vypracovanie žaloby dosť času. Práve pre dohodu s ministerstvom sa na podanie žaloby ani nepripravovali. Ministerstvo v novom dodatku znížilo sumu v zmluve z 30 miliónov eur na 20 a tvrdí, že ním odstránilo aj všetky predtým pre ministerstvo nevýhodné veci.
„Podľa rozsudku Európskeho súdneho dvora uzavretie dodatku, ktorým sa podstatne menia zmluvné podmienky, je v rozpore s pravidlami verejného obstarávania, v takom prípade sa má vyhlásiť nové obstarávanie,“ tvrdí o prijatí dodatku ÚVO.
Úrad preto podľa Fialovej obnoví správne konanie o uložení pokuty, ktoré zastavili pre podanie žaloby zo strany ministerstva. Pokuta môže byť až do výšky päť percent zo sumy zákazky.
Podľa Fialovej trvajú na pôvodnom protokole z kontroly, že súťaž bola vyhlásená netransparentnou metódou.
Oznam o zákazke visel iba na nástenke v Apollo biznis centre. V tom čase to umožňoval zákon o verejnom obstarávaní.
Vo firme Columbex je Alexej Beljajev, ktorý je aj v inej firme, ktorá HZDS požičala 10 miliónov korún.
Bratislava - Ak minister podpíše zmluvu na základe tendra, v ktorom poruší zákon, Úrad pre verejné obstarávanie sa nebude môcť obrátiť na súd. Vládna koalícia pod vedením Roberta Fica a Smeru zrušila túto zákonnú možnosť, ktorú úrad mohol urobiť do jedného roka od uzavretia zmluvy.
Koalícia túto poistku proti zneužívaniu peňazí daňových poplatníkov stopla aprílovou novelou zákona o verejnom obstarávaní.
V oficiálnom zdôvodnení ministerstvo dopravy hovorí, že ide o „nadbytočnú možnosť“ úradu zasahovať do súkromno právnych vzťahov. Od januára platí, že zmluvy na súde môžu napadnúť aj uchádzači či účastníci verejného obstarávania.
Advokát Tomáš Kamenec s takýmto argumentom nesúhlasí. To, že môžu súkromné osoby napadnúť zmluvy na súde, je podľa neho iba zdanlivé. Pri koncesných zmluvách a zmluvách na stavebné práce sa totiž od januára zaviedol súdny poplatok vo výške 100-tisíc eur. Žalujúce strany ho získajú späť iba v prípade, ak súdny spor vyhrajú. „Vzniká tak otázka skutočnej možnosti zmluvu žalovať. Ja mám o nej pochybnosť,“ povedal Kamenec.
Situáciu nezjednodušuje ani to, že zmluvy sa dajú napadnúť iba na príslušnom Okresnom súde v Malackách. Jeho obvodom je podľa zákona celé územie Slovenska.
Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) poodhalil ďalší dôvod, prečo úrad prišiel o svoju kompetenciu. „Bankové konzorciá, ktoré si hĺbkovo analyzovali náš právny poriadok, konštatovali, že prostriedky, ktoré sa zaviazali do PPP projektov vložiť, dajú až vtedy, keď pominie táto možnosť úradu napadnúť zmluvu,“ povedal pre Slovenský rozhlas.
Inak povedané, banky chcú mať istotu, že ak budú financovať diaľnice, zmluvy, ktoré sa podpíšu, štát nenapadne. „Nebudeme sa k tejto veci vyjadrovať,“ reagovala UniCredit Bank, ktorá je jednou z financujúcich bánk.
Poslanec KDH Daniel Lipšic za zrušením právomoci úradu vidí najmä júnové parlamentné voľby. „Ficova vláda chce uzavrieť všetky obchody do volieb, to znamená, že im veľmi súria PPP projekty, to sú obrovské peniaze.“
V histórii úradu nebolo veľa prípadov, keď na súde napadol platnosť zmluvy. Stalo sa to asi trikrát, povedala hovorkyňa úradu Helena Fialová. Aj to je jeden z argumentov vlády, prečo mala byť táto právomoc úradu zbytočná. Úradu oklieštenie právomoci neprekáža.
Právnici nesúhlasia. Sprehľadneniu verejného obstarávania pomôže podľa Kamenca to, ak budú existovať reálne možnosti, že zmluvy, ktoré budú obstarané v rozpore so zákonom, môžu byť zrušené. „Štát takto prišiel o možnosť kontroly,“ povedal advokát Ernest Valko.
Zrušenie právomoci úradu kritizuje aj tretí sektor. „Úloha štátu je ochraňovať efektívne a transparentné nakladanie s verejnými zdrojmi, a nie úzke záujmy súkromných subjektov vrátane bánk,“ povedala Emília Sičáková-Beblavá.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.