Hoci to tak na tlačovej konferencii premiéra po rokovaní so sociálnym partnermi o problémoch s mýtom nevyzeralo, Robert Fico ustúpil. Vláda zníži spotrebnú daň z nafty.
Hlasovanie o tomto opatrení chce zároveň spojiť s novelou kompetenčného zákona, ktorou zníži počet ministerstiev zo šestnásť na štrnásť - pre nasledujúcu vládu. Svojím nepochybným rečníckym umením premenil svoj ústup na víťazstvo a celý výsledok rokovania ako vlastný nápad. (Takže už neplatí to, čo tvrdil pred niekoľkými dňami - že štát si v čase krízy žiadne znižovanie daní nemôže dovoliť.)
Výpadok na spotrebnej dani vyčíslil premiér na 100 miliónov eur. Treba však pripomenúť informáciu, ktorá v celom novoročnom hurhaji okolo mýta akosi zanikla. Naplánovaný ročný výnos štátu z nového systému spoplatnenia (nateraz) pre vozidlá nad 3,5 tony má byť o približne rovnakú sumu vyšší než v roku 2009.
Mýto je v podstate daň. A takéto masívne zvýšenie akejkoľvek dane nemohlo zostať bez ohlasu. A ak štátna kasa ráta so sto miliónmi eur, odkiaľsi do nej budú musieť prísť. Aj preto je zavedenie elektronického mýtneho systému na Slovensku iba zdanlivo problémom úzkej skupiny protestujúcich autodopravcov. Aj preto ich protest vyvolal vlnu sympatií a podpory aj od vodičov osobných áut. (Tých čaká mýto od roku 2013.) A aj od "nemotorizovaných" občanov. Nákladiaky vozia totiž všetko od rožkov až po osobné autá a ak by si svoje zvýšené náklady nepremietli do cien, jednoducho by skrachovali. A to by znamenalo ďalších nezamestnaných a ešte väčší tlak na sociálny systém.
Alebo by vzrástli ceny všetkého, čo vozia. Okrem dôsledkov na infláciu by to priamo pocítil každý človek v tejto krajine na vlastnej peňaženke. Kompenzácia, ktorú štát dopravcom ponúkol, je teda vítanou správou.
Je však ešte jeden dôvod, prečo Robert Fico musel ustúpiť. Dopravcovia neprotestovali iba v Bratislave, ale po celom Slovensku. A po celom Slovensku si získali sympatie. A ak niekomu znepríjemňovali život, tak to bol práve Robert Fico. Počas svojho "premiérovania" to bolo totiž prvý krát, čo musel čeliť v podstate celoslovenskému protestu. A ako vždy vo svojej politickej kariére aj tentoraz sa prispôsobil verejnej mienke.
A ustúpil. Hoci to tak nevyzeralo.
Kamionisti si rozmyslia, či budú opäť voliť Smer
Dzurinda: Slovensko má premiéra zbabelca. Idú odvolávať Vážneho
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.