Fico prišiel, ustúpil a zvíťazil

Hoci to tak na tlačovej konferencii premiéra po rokovaní so sociálnym partnermi o problémoch s mýtom nevyzeralo, Robert Fico ustúpil. Vláda zníži spotrebnú daň z nafty.

Hlasovanie o tomto opatrení chce zároveň spojiť s novelou kompetenčného zákona, ktorou zníži počet ministerstiev zo šestnásť na štrnásť - pre nasledujúcu vládu. Svojím nepochybným rečníckym umením premenil svoj ústup na víťazstvo a celý výsledok rokovania ako vlastný nápad. (Takže už neplatí to, čo tvrdil pred niekoľkými dňami - že štát si v čase krízy žiadne znižovanie daní nemôže dovoliť.)

Výpadok na spotrebnej dani vyčíslil premiér na 100 miliónov eur. Treba však pripomenúť informáciu, ktorá v celom novoročnom hurhaji okolo mýta akosi zanikla. Naplánovaný ročný výnos štátu z nového systému spoplatnenia (nateraz) pre vozidlá nad 3,5 tony má byť o približne rovnakú sumu vyšší než v roku 2009.

Mýto je v podstate daň. A takéto masívne zvýšenie akejkoľvek dane nemohlo zostať bez ohlasu. A ak štátna kasa ráta so sto miliónmi eur, odkiaľsi do nej budú musieť prísť. Aj preto je zavedenie elektronického mýtneho systému na Slovensku iba zdanlivo problémom úzkej skupiny protestujúcich autodopravcov. Aj preto ich protest vyvolal vlnu sympatií a podpory aj od vodičov osobných áut. (Tých čaká mýto od roku 2013.) A aj od "nemotorizovaných" občanov. Nákladiaky vozia totiž všetko od rožkov až po osobné autá a ak by si svoje zvýšené náklady nepremietli do cien, jednoducho by skrachovali. A to by znamenalo ďalších nezamestnaných a ešte väčší tlak na sociálny systém.

Alebo by vzrástli ceny všetkého, čo vozia. Okrem dôsledkov na infláciu by to priamo pocítil každý človek v tejto krajine na vlastnej peňaženke. Kompenzácia, ktorú štát dopravcom ponúkol, je teda vítanou správou.

Je však ešte jeden dôvod, prečo Robert Fico musel ustúpiť. Dopravcovia neprotestovali iba v Bratislave, ale po celom Slovensku. A po celom Slovensku si získali sympatie. A ak niekomu znepríjemňovali život, tak to bol práve Robert Fico. Počas svojho "premiérovania" to bolo totiž prvý krát, čo musel čeliť v podstate celoslovenskému protestu. A ako vždy vo svojej politickej kariére aj tentoraz sa prispôsobil verejnej mienke.

A ustúpil. Hoci to tak nevyzeralo.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...