Fico priznal, že termín na výber mýta nestihnú

16. 07. 2008

Bratislava - Po ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnom už aj premiér Robert Fico priznal, že plánovaný termín zavedenia elektronického výberu mýta na slovenských diaľniciach od 1. januára 2009 nie je reálny.

Slovensko tak podľa neho prichádza o veľké peniaze na príjmoch z výberu mýtneho kvôli právnym ťahaniciam okolo tendra. Po stredajšom výjazdovom zasadnutí vlády v Topoľčanoch o tom informoval premiér Robert Fico. Premiér označil za nezmysly tvrdenia, že Slovensko zaplatí kvôli predraženému tendru o 7 mld. Sk viac.

"Slovensko nezaplatí nič. Ten, kto vyhrá tender, investuje všetky peniaze do výstavby elektronického mýta a na základe podmienok dohodnutých v zmluve bude mať časť z výberu mýta naspäť. Je klamstvo, ak niekto tvrdí, že Slovensko zaplatí viac," uviedol ďalej Fico. Mýto je podľa neho potrebné.

"Vidíte, čo sú schopné firmy, ktoré boli neúspešné, urobiť po právnej stránke, aby sa opäť vrátili do hry," dodal premiér v reakcii na to, že traja vylúčení uchádzači z tendra podali žalobu na súde.

Fico sa vyslovil za to, nech sa to vyčistí a nech je tender čo najtransparentnejší. Po využití všetkých právnych prostriedkov a vyjadrení sa všetkých kontrolných orgánov bude podľa neho potrebné rešpektovať konečné rozhodnutie o výsledku tendra.

Fico pripomenul, že na čele Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý odmietol námietky vylúčených účastníkov tendra, je stále vysoký predstaviteľ opozičnej SMK. "Niekedy mám veľké výhrady k tomu, čo sa na úrade deje," dodal premiér.

Skupina SanToll - Ibertax zostala ako jediná v hre o mýto s najvyššou zo štyroch predložených ponúk - 25,670 mld. Sk vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH). Ďalšie tri ponuky totiž NDS vylúčila. Predpokladaná cenu mýtneho systému predstavuje 20 mld. Sk bez DPH a spolu s ňou 23,8 mld. Sk. Najnižšiu cenu v tendri na mýto predložil Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk. ToSy navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk a Kapsch 22,575 mld. Sk.

Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...