Fico spravil mýto bez diaľnic

Už je definitívne jasné, že v pondelok pošle zhruba 150 dopravcov nákladné autá na čerpacie stanice. Ako dlho takýto protest potrvá, je otvorené.

Bratislava - Vyše trojhodinové rokovanie dopravcov a ministra dopravy Ľubomíra Vážneho neprinieslo žiadnu dohodu. Nespokojní dopravcovia odkázali premiérovi Ficovi, že namiesto diaľnic do roku 2010 dokázal urobiť len mýtny systém bez diaľnic.

Minister Vážny neustúpil ani v jednej z jedenástich požiadaviek, ktorými chceli dopravcovia skorigovať mýtny systém. Mýto majú platiť od začiatku budúceho roka. Najdôležitejšou požiadavkou bolo, aby sa spustenie posunulo o pol roka. Podľa dopravcov je totiž systém absolútne nedopracovaný.

„Máme platné zákony, nie je v mojej moci oddialiť mýtny systém," odpovedal Vážny na základnú požiadavku dopravcov. Odklad spustenia mýta by podľa neho len odsunul o pol roka aj dnešné problémy.

Na tankovanie si možno počkáte

Keďže minister dopravcom v ničom nevyhovel, v pondelok vyrazia na čerpacie stanice, kde chcú „diskutovať", ako tvrdia.

„Akcia sa bude volať Kvapka ku kvapke a nebude to len chvíľková záležitosť, potrvá, kým sa veci nevyriešia," povedal Jaroslav Polaček člen výboru zastupujúceho dopravcov. Podrobnosti o akcii nespresnil. Z jeho slov však vyplynulo, že natankovať na čerpačkách sa zrejme bude dať, ale nebude to trvať krátko.

Dopravca, ktorý si neželal byť menovaný, nám povedal, že protest bude vyzerať asi tak, že na čerpačkách budú kamióny tankovať za drobné a na pumpe si dajú „kávičku".

Prevádzkovatelia čerpacích staníc už dávnejšie avizovali, že pri problémoch s dopravcami budú využívať všetky právne kroky. To znamená vyzvať ich na odchod a ak to nezaberie, zavolať  políciu.

Miroslav Kollár, generálny tajomník Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu, povedal, že všímať si budú aj plynulosť tankovania.

Minister Vážny zasa hovoril o tom, že dopravcovia majú právo štrajkovať, ale musia sa riadiť platnou legislatívou.

Na proteste sa má zúčastniť zhruba 150 dopravcov. Tí si po dnešnom rokovaní založili Úniu dopravcov Slovenska. Je to protipól existujúcemu združeniu cestných dopravcov Slovenska Česmad. Protestujúci dopravcovia majú totiž voči Česmadu výhrady. Nechráni ich záujmy, tvrdia. Dnes jeho generálneho tajomníka Pavla Reicha na rokovanie s ministrom ani nepustili.

Systém má pôrodné bolesti

Poslednou kvapkou bolo to, že Česmad vyhral tender na pevnú montáž takzvaných palubných jednotiek - čiže prístrojov na meranie prejdenej vzdialenosti. Donedávna si za svoje služby pýtal 134,90 eura bez DPH.
Reich včera povedal, že  Česmad štrajkom veci neriešil doteraz a ani to neplánuje. „Chceme problémy riešiť rokovaním." Niektoré z požiadaviek, ktoré Vážnemu predložili dopravcovia z novozaloženej Únie, podľa neho predložil ministrovi aj Česmad.

Dopravcovia z Únie dopravcov Slovenska žiadajú okrem oddialenia spustenia mýta aj zásadnú zmenu v dĺžke spoplatených úsekov. Mýto sa nemá platiť na cestách prvej triedy, žiadajú. Toľko spoplatnených kilometrov týchto ciest, ako bude ba Slovensku, totiž nemajú nikde inde. Tie naše sú navyše v zlom stave.

Ďalšou požiadavkou je zrušiť všetky výnimky pri platbách elektronického mýta, ako aj všetky ďalšie poplatky, ktor s prevádzkovaním mýta súvisia. Niektoré veci sa podľa Vážneho riešiť budú. Napríklad to, že dopravcovia majú platiť od piatka, keď sa systém spúšťa, mýto za úsek a nie za prejdené kilometre. Teraz to funguje tak, že nákladiak prejde po ceste dva kilometre, ale zaplatia aj za osem. Systém má pôrodné bolesti, obhajuje najdrahšieho víťaza mýtneho tendra Vážny.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.