Fico trvá na diaľnici do Košíc – rok 2010

Premiér však nevie, že na severnej trase treba postaviť ešte jedenásť tunelov.

13. 07. 2007

Premiér Robert Fico je stále presvedčený, že motoristi sa v roku 2010 plynulo dostanú diaľnicou z Bratislavy do Košíc.

Bratislava - Premiér Robert Fico včera rokoval s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym o urýchlení dostavby diaľnice z Bratislavy do Košíc. Fico iba potvrdil svoje slová, že západ krajiny bude v roku 2010 plynulo spojený s východom.

„Záväzok vlády je vytvoriť podmienky na výstavbu a sprevádzkovanie sto kilometrov diaľnic do roku 2010,“ povedal premiér. Podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti sa medzi Bratislavou a Košicami buduje takmer 59 kilometrov diaľnic. Ďalších 150 je vo fáze prípravy, teda výstavba ešte neprebieha.

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák však už minulý týždeň pre SME povedal, že premiérové slová považuje skôr „za gesto, ktoré má urýchliť výstavbu“.

Diaľnica určite bude

Podľa Palčáka je realistický dátum ukončenia diaľnice až v roku 2013. Tak to pôvodne tvrdilo aj ministerstvo dopravy. V správe, ktorú minulý týždeň predložilo na rokovanie vlády, hovorí, že ministerstvo „zabezpečí do roku 2010 prípravu diaľnice po Košice“. Vláda sa však správou nezaoberala.

Včera už bolo všetko inak. Minister Vážny predloží v auguste vláde aktualizovanú správu o výstavbe diaľnic a zapracuje do nich všetky doterajšie poznatky. „Podľa pôvodného scenára by sme s touto víziou neuspeli,“ povedal Vážny.

Premiér na otázku, či vyvodí politickú zodpovednosť, ak sa plán výstavby diaľnic nedodrží, najskôr odpovedal, že „otázke absolútne nerozumiem“. Potom poukázal na programové vyhlásenie vlády, kde sa vláda zaviazala postaviť do konca volebného obdobia sto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. „Ak sa to nestihne, tak potom čo? Všetci sa obesíme, odvoláme celú vládu, ak to nebude 155, ale bude to len 148 kilometrov,“ pýtal sa premiér.

„My máme vládny záväzok. Ak ho nesplníme, potom vyvodíme politickú zodpovednosť,“ povedal nakoniec premiér.

Možná protiústavnosť im teraz neprekáža

Ministerstvo výstavby pripravilo aj nový zákon o strategických stavbách, na základe ktorého by bolo možné rýchlejšie vyvlastniť pozemky potrebné na výstavbu diaľnic.

Jedným z viacerých problémom zákona je však to, že ak sa občan obráti na súd, aby pozastavil rozhodnutie o vyvlastnení, súd mu nebude môcť vyhovieť. Podľa návrhu zákona o strategických investíciách súdom má byť totiž takáto právomoc odňatá. Podľa Richarda D r u t a r o v s k é h o z občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie sa tým „zruší efektívny nástroj obrany práv vyvlastnených proti rozhodnutiam stavebných úradov“.

Aj ďalší právnici vyjadrili názor, že zákon je v tejto časti sporný.

„Či je, alebo nie je niečo protiústavné, to nechajme na sudcov ústavného súdu,“ povedal premiér Fico.

Podľa Vážneho sa dajú hľadať príklady aj v okolitých krajinách. Napríklad v Nemecku je budovanie diaľnic prioritou vlády. „A tomu sa prispôsobuje všetko,“ myslí si minister.

Vážny ďalej povedal, že „ak budujeme nadradenú dopravnú infraštruktúru, tak neriešime takéto veci, doriešime ich potom“.

Lenže aj preto, že ministerstvo dopravy chcelo pôvodne zákonom o urýchlení výstavy diaľnic zabrániť súdom pozastovať výkon vyvlastňovacích rozhodnutí, mu ho Legislatívna rada vrátila. Parlament potom zákon schválil bez tohto kontroverzného ustanovenia.

Treba viac študovať

Na otázku, či sa do roku 2010 stihne postaviť všetkých 11 tunelov medzi Žilinou a Košicami, premiér podotkol, že o toľkých tuneloch nevie. „Nebol som informovaný o takomto počte,“ povedal.

Lenže podľa Národnej diaľničnej spoločnosti je na danom úseku 11 tunelov. Jeden je už v prevádzke, dva sa stavajú, ostatné sa buď plánujú alebo sa na nich vôbec nezačalo robiť.

Vážny spresnil, že do konca volebného obdobia postavia na stokilometrovom úseku medzi Žilinou a Košicami päť tunelov. Čo bude s ďalšími šiestimi? „Tie sa nachádzajú v úsekoch, ktoré sú rozostavané. Do roku 2010 budú dokončené,“ povedal minister.

Ak by sa mal tento termín stihnúť, Palčák povedal, že by sa muselo začať stavať už tento rok a realizácia by musela prebehnúť bez výberových konaní.

Podľa premiéra i Vážneho majú urýchleniu výstavby pomôcť projekty súkromného a verejného partnerstva. „Do konca decembra, najneskôr do januára sa podpíše zmluva s koncesionárom, aby už na jar mohol začať pracovať,“ povedal Vážny.

Stĺpček Ivana Štulajtera

Motor

Keď si premiér Robert Fico dupne, železničiari nezrušia ani ten najnerentabilnejší vlakový spoj v krajine. Taký je náš premiér sociálny, jeho minister dopravy Vážny poslušný a krajina taká bohatá.

Teraz je hitom diaľnica Bratislava – Košice v roku 2010. Minister Vážny minulý týždeň niesol do vlády materiál s termínom ukončenia rok 2013. Vláda sa mu naň ani nepozrela. Premiér si totiž opäť dupol a chce diaľnicu o tri roky skôr. Asi k voľbám. Minister Vážny s úradníkmi teraz dokument prepíšu. Nech predseda vlády nezúri.

Na papieri sa dajú robiť všelijaké čary. V reáli však treba postaviť jedenásť tunelov v dĺžke 18 kilometrov, pripraviť či vyvlastniť pozemky, zohnať ďalšie miliardy navyše, ba v tomto boome už aj stavbárov i cement.

Keď je reč o nových tuneloch, trošku zamrazí, že premiér nemá informácie o ich počte. To sa mu potom skracujú termíny!

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.