Vláda na mimoriadnom rokovaní vo štvrtok posúdila a schválila koncesnú zmluvu s víťazom tendra na tretí balík z PPP projektov, ktorý zahŕňa cesty pri Žiline vrátane tunelových úsekov.
Jediným záujemcom o stavbu a prevádzku približne troch desiatok kilometrov diaľnice D1 medzi Hričovským Podhradím a Dubnou Skalou zostalo zoskupenie okolo nemeckej spoločnosti Hochtief PPP Solutions.
Investičné náklady na stavbu cesty v okolí Žiliny, ktorej súčasťou sú aj technicky náročné úseky s tunelmi, by mali dosiahnuť 1,99 miliardy eur. Štát má na splátkach koncesionárovi počas 30 rokov zaplatiť okolo 8,55 miliardy eur. Prvé dva úseky diaľnice koncesionár podľa harmonogramu odovzdá do predčasného užívania na jar 2013. Zvyšnú dvojicu, vrátane asi osemkilometrového tunelu Višňové - Dubná Skala, na jeseň 2014.
Vláda schválila vyčlenenie 42 miliónov eur.na začatie prípravných prác na tomto úseku (napríklad budovanie prístupových ciest). Minister dopravy Ľubomír Vážny plánuje podpísať koncesnú zmluvu v piatok. Práce za vyčlenené peniaze by sa tak mohli rozbehnúť približne o desať dní. Medzitým sa budú upresňovať finančné podmienky, ktoré by mohli byť pripravené na schválenie a podpis v máji tohto roku. Potom by sa rozbehla skutočná výstavba diaľnice vrátane tunelov. Ak bysa dohodu o financovaní nakoniec nepodarilo uzavrieť, štát by preplatil dovtedy urobené prípravné práce.
Premiér Robert Fico uviedol, že vláda už splnila programové vyhlásenie odovzdať 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest (malo by ich byť podľa neho asi 160 km). Považuje za dôležité, že rozbehla tri balíky PPP projektov, ktoré by mali zabezpečiť rýchlu výstavbu. "Ak to môžem povedať po slovensky, všade to bude rozkopané," uviedol premiér. Toto rozhodnutie podľa neho rozbehne výstavbu diaľnic "tempom, akým sa na Slovensku nestavali". Výstavba ciest a tunelov pri Žiline by mala trvať plus mínus štyri roky. Kríza podľa neho posunula výstavbu prostredníctvom súkromných peňazí o 18 až 20 mesiacov.
Z celkových štyroch záujemcov o tretí tender na takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) zostali v hre dvaja uchádzači. S nemeckou spoločnosťou Hochtief sa do súťaže zapojili ešte firmy Alpine Bau, FCC Construcción a Western Carpathians Motorway Investors Company. Okrem nich sa o zákazku uchádzala v konzorciu s firmou Skanska Infrastructure Development aj francúzska Vinci Concessions, ktorá uspela v tendri na stavbu časti rýchlostnej cesty R1. Tie však ponuku nakoniec nepredložili.
Vláda chce prostredníctvom PPP projektov urýchliť stavbu ciest v krajine. Zatiaľ sa jej podarilo týmto spôsobom rozbehnúť stavbu časti rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Pri PPP projektoch súkromník najskôr cestu postaví a stará sa o jej prevádzku, štát mu dielo neskôr dlhodobo spláca. Peniaze za vybudovanie diaľnic bude štát hradiť desaťročia. Diela tak po navýšení o úroky výrazne preplatí.
Premiér na tlačovej besede bránil prácu ministra Vážneho. Informoval, že PPP projekt na dokončenie rýchlocesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou získal prestížne zahraničné ocenenie. Minister podľa neho nemohol ísť ocenenie do Londýna prevziať, pretože čelil odvolávaniu v parlamente. Fico aj Vážny uviedli, že opozícia nemá morálny nárok spochybňovať jeho post. Premiér na potvrdenie týchto slov doniesol novinárom viacero zmlúv, ktoré bývalý minister Pavol Prokopovič podpísal po voľbách, pár dní pred nástupom novej vlády. Podľa Fica v nich ide o nevýhodné prenájmy pozemkov na dlhé roky dopredu. Ide o pozemky, na ktoré mal dosah rezort dopravy. V rámci nich má byť napríklad aj prenájom pobrežného pozemku v komárňanskom prístave dlhého 400 metrov so šírkou 1,5 metra tesne pri vode, čo vraj znemožňovalo rozvoj tejto zóny.
"Nepamätám si o aké zmluvy išlo," uviedol Prokopovič pre televíziu Markíza a dodal, že spomínané firmy nepozná. Tvrdí, že je to len odpútavanie pozornosti od mýtnej kauzy.
Premiér uviedol, že nájomné zmluvy sa týkali pozemkov Železníc Slovenskej republiky, Národnej diaľničnej spoločnosti a Štátnej plavebnej správy. Boli podľa neho uzavreté na 25 a 50 rokov bez možnosti vypovedania s rôznymi firmami. "Minister Prokopovič udelil súhlas na podpísanie nájomných zmlúv na značnú časť pozemkov, nachádzajúcich sa v územnom obvode verejných prístavov Bratislava a Komárno. Ide o absolútne nevýhodné prenájmy na 25 až 50 rokov bez možnosti ukončenia výpovede," informoval ďalej premiér. Stalo sa tak podľa neho niekoľko dní pred nástupom jeho vlády. Tieto nezrušiteľné nájomné vzťahy spôsobujú obrovské problémy v rozvoji spomínaných verejných prístavov, dodal Fico.
Štátna plavebná správa podľa premiéra prenajala so súhlasom vtedajšieho ministra dopravy pozemky napríklad firmám Dunaj Petrol Trade, a.s. z Komárna či Intercomp Development, s.r.o. Prokopovič podľa premiéra odsúhlasil aj podpísanie dohody o strategickej spolupráci medzi Železnicami SR a firmou Filiálka, s.r.o. "Zmluva bola podpísaná predchádzajúcim najvyšším predstaviteľom Železníc SR, pánom Veselkom, nominantom SDKÚ 7. júla 2006," povedal premiér, čo bolo podľa neho tri dni po nástupe jeho vlády.
Súčasťou tejto dohody, tvrdí premiér, sú aj ustanovenia o budúcej nájomnej zmluve na lukratívny pozemok o výmere 145 tis. štvorcových metrov v areáli bývalej železničnej stanice Filiálka v Bratislave, pri Istropolise. Doba nájmu predstavuje 50 rokov za nájomné 1 Sk za celý predmet nájmu od uzavretia zmluvy do právoplatnosti územného rozhodnutia. Firma Filiálka bola vtedy podľa premiéra 100-percentnou dcérskou spoločnosťou J&T Reale Estate. V súčasnosti ju vlastní cyperská firma. Prokopovič po voľbách 2006 odsúhlasil podpísanie dohody o strategickej spolupráci medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a firmou Kalos. Týkala sa lukratívnych pozemkov pri Prístavnom moste.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.