Fico vytýkal novinárom, že chcú Slovensku zle

Premiér apeloval na novinárov: "Prečo nevysvetľujete verejnosti, aké sú dôležité diaľnice? Taký pocit mám, že - bože, len nech im to nevyjde. Nech podajú všetci v PPP projektoch odvolania, nech sa to natiahne aspoň o päť mesiacov," dodal rozrušený premiér a zdôraznil: "Diaľnice Slovensko životne potrebuje. Ak nebudú diaľnice, nebude nič."

19. 12. 2007

Bratislava - Premiér Robert Fico dnes opäť neudržal na uzde neznášanlivosť voči "opozícii", ako nazýva novinárov.

Rozčúlila ho otázka TV Markíza ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu, kedy predpokladá odovzdanie prvých kilometrov diaľnic, postavených za tejto vlády a akú alternatívu má vláda prichystanú, ak by sa tendre, týkajúce sa projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) komplikovali, napríklad odvolávaním neúspešných uchádzačov a či je teda naozaj reálne, aby boli do roku 2010 vládou schválené úseky postavené aspoň v polovičnom profile.

Fico po krátkej ministrovej odpovedi neskrýval emócie. Novinárov obvinil, že chcú zle vláde aj Slovensku. Namiesto osvetovej práce v prospech diaľnic a eura, správajú sa k týmto snahám systémom "čím horšie, tým lepšie".

"Prečo sa nepostavíme k diaľniciam všetci spoločne? To vážne čakáte na to, že kedy zlyháme, kedy urobíme chybu?" apeloval premiér. "Zobrali sme si na seba obrovskú zodpovednosť za to, že sme spustili PPP projekty. Prečo nám v tom nepomôžete? Prečo nevysvetľujete verejnosti, aké sú dôležité diaľnice?" Nepresadzujete stále škodoradosť, vyzval novinárov. "Taký pocit mám, že - bože, len nech im to nevyjde. Nech podajú všetci v PPP projektoch odvolania, nech sa to natiahne aspoň o päť mesiacov," dodal rozrušený premiér a zdôraznil: "Diaľnice Slovensko životne potrebuje. Ak nebudú diaľnice, nebude nič."

Na tlačovej besede po rokovaní vlády o diaľniciach vysvetlil, že diaľnice aj zavedenie eura od januára 2009 "sú projekty, kde by sme mali ťahať spoločne". Ani v prípade eura mu novinári nepomáhajú podľa jeho predstáv. "No idem odpadnúť, keď čítam niektorých komentátorov, ktorí píšu o tom, aké to bude zlé, keď bude euro na Slovensku zavedené." Napokon vyzval: "Zabudnime na škodoradosť, toto sú veľké veci." Zopakoval, že pokiaľ ide o diaľnice, "pôjdeme ako buldoci".

Podľa dnes schváleného programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010 chce vláda do konca volebného obdobia postaviť 165 kilometrov diaľnic a 80 kilometrov rýchlostných ciest. Súčasťou programu sú projekty verejno-súkromného partnerstva na úsekoch diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. Do konca roka 2010 má byť vybudovaných spolu 514 kilometrov diaľnic a 216 kilometrov rýchlostných ciest. Celková plánovaná dĺžka diaľnic v SR je 704 kilometrov a 833 kilometrov rýchlostných ciest. V súčasnosti je okolo 350 kilometrov diaľnic a približne 136 kilometrov rýchlostných ciest.

Spojenie Bratislavy a Košíc severnou trasou (cez Žilinu) do konca tejto vlády, teda do roku 2010, oznámil premiér Fico začiatkom leta. "V najbližších týždňoch a mesiacoch budú prijaté rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami. A musí nastať aj výrazný posun pri budovaní južnej vetvy," povedal 4. júla po rokovaní vlády. Dostavbu diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc v roku 2010 následne potvrdil po rokovaní s Vážnym. Na tlačovej besede potom priznal, že nebol informovaný o tom, že od Žiliny do Prešova treba postaviť dvanásť tunelov v celkovej dĺžke takmer 22 kilometrov. Dva sú vo výstavbe - Bôrik a Lučivná, v prevádzke je iba tunel Branisko. Premiérov zámer museli zrevidovať - súvislá diaľnica medzi Bratislavou a Košicami sa predpokladá okolo roku 2013.

Ceny za diaľničné nálepky sa na Slovensku na budúci rok zvyšovať nebudú. Na tlačovej konferencii po dnešnom rokovaní vládneho kabinetu to vyhlásil premiér Robert Fico.

Podľa jeho slov k zvyšovaniu poplatkov za užívanie diaľnic nedôjde ani v najbližších rokoch. "Najprv treba postaviť diaľnice a až potom pýtať peniaze," povedal Fico.

"Opätovne sme zdôraznili zásadu, že nebudeme zvyšovať diaľničné poplatky tak, ako sme ich nezvyšovali v roku 2006 na rok 2007," zdôraznil premiér.

 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.