Ficov diaľničný sen sa stráca

Ak v roku 2010 nepôjde z Bratislavy do Košíc diaľnica, bude sa to dať pripísať kríze. Čoskoro sa dozvieme, či sú európske banky ochotné požičať na výstavbu diaľnic.

Bratislava - Premiér Fico pred niekoľkými mesiacmi povedal, že diaľnica z Bratislavy do Košíc bude hotová do roku 2010. Neskôr minister dopravy tento termín o niekoľko mesiacov posunul. Takzvané PPP malo vďaka súkromným firmám a bankám priniesť do výstavby diaľnic v porovnaní s možnosťami štátu enormne veľa peňazí a dosiaľ nevídanú rýchlosť výstavby. Teraz to vyzerá tak, že banky na súkromné diaľnice v pôvodnej dĺžke pre finančnú krízu nedajú peniaze. Včera to pripustili minister dopravy Ľubomír Vážny a aj premiér Robert Fico.

Problémom je však aj to, že chýba kompletná dokumentácia, ktorú potrebujú investori na predloženie ponúk. „Ani jeden z uchádzačov nemal prístup ku kompletným dokumentom,“ píše sa v materiáli ministerstva dopravy, o ktorom včera rokovala vláda.

Premiér Fico včera otvorene povedal, že sa neobáva len predraženia projektov. „Ja sa obávam, že do toho banky nepôjdu vôbec,“ povedal.

Vládne projekty verejno–súkromného partnerstva, takzvané PPP, sú teda v rukách bánk. „Toto nevieme ovplyvniť. Všetko dnes stojí na bankách, či sú tieto projekty pripravené začať financovať,“ povedal premiér.

O tom, že problém s financiami je reálny, svedčia aj slová ministra Vážneho. „Konzorciá budú musieť vzhľadom na finančnú krízu riešiť situáciu aj zo svojich prostriedkov, aj keď predtým predpokladali bankové úvery,“ povedal.

To, či investori vôbec vložia do diaľnic vlastné peniaze a koľko, bude jasné 12. novembra. Vtedy majú predložiť svoje ponuky na úsek R1 z Nitry smerom na Zlaté Moravce.

Podľa Vážneho investori v tomto prípade zohnať dosť peňazí problém nemajú. „Zo štyroch uchádzačov traja predložia ponuky a štvrtý zrejme tiež,“ povedal. Úsek R1 je však najmenej náročný. Problematické sú práve úseky na severnom ťahu do Košíc.

Diaľnice možno zaplatia DSS či rozpočet

Nie je vylúčené, že diaľnicu do Košíc prefinancujú súkromné dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS). Guvernér Národnej banky Ivan Šramko si totiž myslí, že peniaze v nich nie sú ohrozené a štátu by mohli pomôcť pri rozvoji ekonomiky. Predstavuje si to tak, že štát vydá dlhopisy, ktoré kúpia DSS, a štát získané peniaze vloží do diaľnic.

Minister Vážny o využití peňazí, ktoré si ľudia ukladajú na dôchodok, zatiaľ nerozmýšľal. „Neviem, či tam nie sú nejaké problémy z procesného hľadiska, či sa môžu DSS správať ako banky,“ povedal. No každý finančný príspevok je pre neho prínosom.

Minister rovnako ako pre­­­­­­­­­­miér­ hovorí aj o vyšších úrokoch na úvery v čase krízy. Dôležité podľa oboch bude, či cena prekoná „rozumnú mieru“.

Rozumná miera zadlženia štátu zatiaľ nie je určená. „Treba analyzovať, čo je to drahšie. Ak tá hranica bude neúnosná a bude to evidentne podstatne drahšie, tak ja budem zástanca toho, aby sme prešli na inú formu výstavby diaľnic,“ povedal Vážny.

Možno z rozpočtu

VÚB banka problém s financovaním súkromných diaľnic vidí jednoznačne: „PPP projekty sú finančne extrémne náročné. Také objemy musia dávať dokopy konzorciá viacerých bánk,“ povedal Pavol Hajdu. Nevidí preto reálnu možnosť dať dokopy také veľké sumy.

Hodnota troch balíkov súkromných diaľnic sa odhaduje na zhruba 150 miliárd korún. „Pokiaľ by sa aj podarilo dať dokopy konzorcium, cena by značne zvýšila náklady takéhoto projektu,“ povedal Hajdu.

Po započítaní úrokov za 25 až 30 rokov splácania sa pred niekoľkými mesiacmi vo vládnych kuloároch hovorilo o cene 300 miliárd korún.

Minister Vážny včera požiadal vládu o 2,5­miliardovú finančnú výpomoc (zhruba 83 miliónov eur) na výstavbu vybranej nadradenej cestnej infraštruktúry.

Rokovanie o diaľniciach však bolo prerušené. Minister a splnomocnenec vlády pre diaľnice Igor Choma, musia do 14 dní predložiť presný finančný postup do roku 2010.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...