Ak v roku 2010 nepôjde z Bratislavy do Košíc diaľnica, bude sa to dať pripísať kríze. Čoskoro sa dozvieme, či sú európske banky ochotné požičať na výstavbu diaľnic.
Bratislava - Premiér Fico pred niekoľkými mesiacmi povedal, že diaľnica z Bratislavy do Košíc bude hotová do roku 2010. Neskôr minister dopravy tento termín o niekoľko mesiacov posunul. Takzvané PPP malo vďaka súkromným firmám a bankám priniesť do výstavby diaľnic v porovnaní s možnosťami štátu enormne veľa peňazí a dosiaľ nevídanú rýchlosť výstavby. Teraz to vyzerá tak, že banky na súkromné diaľnice v pôvodnej dĺžke pre finančnú krízu nedajú peniaze. Včera to pripustili minister dopravy Ľubomír Vážny a aj premiér Robert Fico.
Problémom je však aj to, že chýba kompletná dokumentácia, ktorú potrebujú investori na predloženie ponúk. „Ani jeden z uchádzačov nemal prístup ku kompletným dokumentom,“ píše sa v materiáli ministerstva dopravy, o ktorom včera rokovala vláda.
Premiér Fico včera otvorene povedal, že sa neobáva len predraženia projektov. „Ja sa obávam, že do toho banky nepôjdu vôbec,“ povedal.
Vládne projekty verejno–súkromného partnerstva, takzvané PPP, sú teda v rukách bánk. „Toto nevieme ovplyvniť. Všetko dnes stojí na bankách, či sú tieto projekty pripravené začať financovať,“ povedal premiér.
O tom, že problém s financiami je reálny, svedčia aj slová ministra Vážneho. „Konzorciá budú musieť vzhľadom na finančnú krízu riešiť situáciu aj zo svojich prostriedkov, aj keď predtým predpokladali bankové úvery,“ povedal.
To, či investori vôbec vložia do diaľnic vlastné peniaze a koľko, bude jasné 12. novembra. Vtedy majú predložiť svoje ponuky na úsek R1 z Nitry smerom na Zlaté Moravce.
Podľa Vážneho investori v tomto prípade zohnať dosť peňazí problém nemajú. „Zo štyroch uchádzačov traja predložia ponuky a štvrtý zrejme tiež,“ povedal. Úsek R1 je však najmenej náročný. Problematické sú práve úseky na severnom ťahu do Košíc.
Nie je vylúčené, že diaľnicu do Košíc prefinancujú súkromné dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS). Guvernér Národnej banky Ivan Šramko si totiž myslí, že peniaze v nich nie sú ohrozené a štátu by mohli pomôcť pri rozvoji ekonomiky. Predstavuje si to tak, že štát vydá dlhopisy, ktoré kúpia DSS, a štát získané peniaze vloží do diaľnic.
Minister Vážny o využití peňazí, ktoré si ľudia ukladajú na dôchodok, zatiaľ nerozmýšľal. „Neviem, či tam nie sú nejaké problémy z procesného hľadiska, či sa môžu DSS správať ako banky,“ povedal. No každý finančný príspevok je pre neho prínosom.
Minister rovnako ako premiér hovorí aj o vyšších úrokoch na úvery v čase krízy. Dôležité podľa oboch bude, či cena prekoná „rozumnú mieru“.
Rozumná miera zadlženia štátu zatiaľ nie je určená. „Treba analyzovať, čo je to drahšie. Ak tá hranica bude neúnosná a bude to evidentne podstatne drahšie, tak ja budem zástanca toho, aby sme prešli na inú formu výstavby diaľnic,“ povedal Vážny.
VÚB banka problém s financovaním súkromných diaľnic vidí jednoznačne: „PPP projekty sú finančne extrémne náročné. Také objemy musia dávať dokopy konzorciá viacerých bánk,“ povedal Pavol Hajdu. Nevidí preto reálnu možnosť dať dokopy také veľké sumy.
Hodnota troch balíkov súkromných diaľnic sa odhaduje na zhruba 150 miliárd korún. „Pokiaľ by sa aj podarilo dať dokopy konzorcium, cena by značne zvýšila náklady takéhoto projektu,“ povedal Hajdu.
Po započítaní úrokov za 25 až 30 rokov splácania sa pred niekoľkými mesiacmi vo vládnych kuloároch hovorilo o cene 300 miliárd korún.
Minister Vážny včera požiadal vládu o 2,5miliardovú finančnú výpomoc (zhruba 83 miliónov eur) na výstavbu vybranej nadradenej cestnej infraštruktúry.
Rokovanie o diaľniciach však bolo prerušené. Minister a splnomocnenec vlády pre diaľnice Igor Choma, musia do 14 dní predložiť presný finančný postup do roku 2010.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy, ale žiadneho, ktorý by v tejto veci zastupoval slovenské záujmy.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 -...
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené,...