Ficova kaluž

Správu Slovenskej inšpekcie životného prostredia o nelegálnych zásahoch stavbárov do chránených území v Národnom parku Veľká Fatra treba dať do súvislosti s výhradami Európskej komisie proti trasovaniu diaľnice D1 z Martina do Prešova bez tunela Korbeľka.

Kým v prvom prípade ide o čiastkový problém nedodržania predpisov pri prípravných prácach, v druhom ide o zásadnú otázku: kadiaľ viesť cestu tak, aby mala čo najmenší dosah na životné prostredie.

Kto si prečíta správu inšpekcie, zistí, aká skrumáž predpisov a úradných kompetencií visí nad stavbármi, keď sa svojimi aktivitami dostávajú do kolízie so záujmom ochrany prírody.

Keď sú tlačení a zároveň aj krytí vládou, čo je presne prípad Ficových PPP diaľnic, pokušenie obísť predpisy je veľké. A keďže stavebníctvo nie je utieraním prachu v múzeu porcelánu, jeho zahryznutia do zeme prinášajú často neodstrániteľné následky.

Rozhodnutie o prvom balíku PPP diaľnic je pre novú vládu z tých ošemetných ako napríklad pôžička Grécku. Ide tam o obrovské peniaze, o možné sankcie zo strany stavbárov, o čas, zamestnanosť, národné parky a dôveru Slovenska v očiach investorov.

Prvý balík Martin - Prešov je teda ďalšia kaluž neznámej hĺbky, ktorú zanechá po sebe Robert Fico. Sporné sú cena i trasovanie. Ak sa ukáže, že trasu štát určil v rozpore s predpismi a treba ju zmeniť, víťazné konzorcium si uplatní voči vláde náhradu škody. Ak trasovanie s prípadnými úpravami Brusel prehltne, zostane otáznych vyše deväť miliárd eur v 30-ročných splátkach za 75 kilometrov diaľnice. Tu treba pripomenúť absurdnosť PPP tendrov, keď sa de facto nesúťažilo aj o cenu. O akej regulárne vyhranej súťaži nervózni stavbári teraz hovoria?!

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...