Figeľ čaká, že sa s SaS o diaľnici dohodne

Strana Richarda Sulíka vraj nechcela stopnúť tretí balík, keď ho prehodila z vlády na koaličnú radu. Sulík sa o tom radil aj s poslancom, ktorý pôsobil v dcérskych firmách Doprastavu.

Bratislava - „Dúfam, že ide o nedorozumenie." Takto včera reagoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH) na to, že koaličná SaS chce na poslednú chvíľu posudzovať tretí balík súkromných diaľnic na koaličnej rade.

Minister Figeľ bol už totiž pripravený predložiť do vlády dodatok k zmluve na výstavbu takmer 30 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Žilinou. Koncesionár, ktorý súťaž o balík za bývalej vlády vyhral, naň totiž ponúkol asi 30­percentnú zľavu.

Chcú viac informácií

Figeľ tvrdil, že ministrov priebežne informoval o postupe rokovaní o tomto balíku. Rozprával sa o ňom pred pár dňami aj s predsedom SaS Richardom Sulíkom. Ten vraj nepovedal, že by sa mu niečo nepozdávalo. Sulíkova hovorkyňa Tatiana Tóthová povedala, že strana chce najmä detailnejšie informácie o výhodnosti balíka.

Potvrdil to aj predseda poslaneckého klubu SaS Jozef Kollár. Strana nechce ísť do rokovaní s tým, že je za alebo proti, ale KDH by malo presvedčiť, že je projekt ekonomický. Kollár predvčerom povedal, že je „násobne drahší" než zrušený prvý balík súkromných diaľnic medzi Martinom a Prešovom.

Šéf poslaneckého klubu SaS mal byť podľa kuloárnych informácií v minulosti finančným poradcom Doprastavu v otázke prvého balíka PPP. Doprastav bol v konzorciu, ktoré malo pôvodne stavať zrušený prvý balík PPP.

Kollár to včera poprel, povedal však, že pôsobil v dcérskych firmách Doprastavu - Doprastav Alfa a Development. „Kde je  za tým konflikt záujmov? Prvý balík je nenávratne zrušený. Nemá to teda žiadny súvis s touto témou," povedal.

V Doprastave Development pôsobil poslanec Kollár v septembri tohto roka. Firme svoj odchod oznámil do tridsiatich dní po tom, ako sa stal poslancom.

KDH by na rozdiel od SaS na dnešnej koaličnej rade mala  podporiť premiérka i SDKÚ. Most­Híd sa stále presne nevyjadril. „Pre nás je dôležité, aby sa stavali cesty. Ostatné si povieme na koaličnej rade," povedal predseda strany Béla Bugár.

Na cesty aj z dôchodkov

Cesta medzi Martinom a Žilinou má vyjsť na 8,5 miliardy eur, ktoré by malo Slovensko zaplatiť počas tridsiatich rokov. Koncesionár pod vedením nemeckého Hochtiefu však ponúkol zľavu. V ročnom vyjadrení by podľa informácií SME mala klesnúť z 277 na necelých 220 miliónov eur.

Na financovanie diaľnic by pritom mal pribudnúť aj ďalší zdroj - peniaze z druhého dôchodkového piliera. Minister práce Jozef Mihál (SaS) má už pripravený pracovný návrh, ktorý by takéto financovanie umožnil. Bližšie ho nespresnil. „Je to návrh, ktorý treba v mnohom ešte dopracovať," povedal.

Minister Figeľ už Mihálov návrh videl a pozdáva sa mu. Dodal však, že druhý pilier bude  menšinovým nástrojom financovania.

Podrobne monitorujeme:

PPP, výstavba a prevádzka diaľnic

Priamo súvisiace články

Tretí balík PPP má posúdiť koalícia 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.