Figeľ chce stavať D1 tak ako Vážny, cez Fatru

Hoci má Európska komisia výhrady k plánu prepojiť Turany s Hubovou diaľnicou po povrchu, minister dopravy ju chce presvedčiť, že nejde o výrazný zásah do prírody.

Bratislava - Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) trvá na tom, že obce Turany a Hubová má prepojiť diaľnica D1 po povrchu a nie tunelom, ako chcú ochranári prírody. „Sme už vo fáze, keď sa začali predbežné práce," povedal Figeľ.

Narážal na to, že povrchový variant tejto časti diaľnice je dlhšie rozpracovaný. Presadzovala ho aj Ficova vláda.

Ochranári na nepriaznivé vplyvy takéhoto modelu upozorňujú už veľmi dlho.

Presadzujú iný variant diaľničného úseku, s výstavbou tunela Korbeľka. Problémom sa zaoberá aj Európska komisia.

Presvedčia Brusel

„Budú ohrozené viaceré biotopy a územia európskeho významu, ktoré nemajú ekvivalent v štátoch únie," tvrdí Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti.

Ekológovia vravia o štúdii, podľa ktorej je variant s tunelom lacnejší než diaľnica na povrchu. Diaľnica v podobe, v akej je dnes naplánovaná, by podľa štúdie stála 750 miliónov eur, pod povrchom zeme o 150 miliónov eur menej.

Štát nemusí podľa niektorých ochranárov ušetriť ani čas, ak bude trvať na výstavbe po povrchu. Môže sa stať, že eurokomisiu nepresvedčí.

Figeľ však tvrdí, že Brusel nemá s diaľnicou také problémy, ako sa hovorí. Európsku komisiu podľa neho zaujíma, či existujú aj iné alternatívy výstavby tejto časti diaľnice. Treba vraj jasne zdôvodniť, že práve diaľnica po povrchu je najlepšie možné riešenie.

„Ak takýto variant bol zvolený a je pred realizáciou, tak by mali byť prijaté účinné kompenzačné alebo zmierňujúce opatrenia vo vzťahu k životnému prostrediu," vraví Figeľ.

Dodal, že ide skôr o zosúladenie našej a európskej legislatívy. Minister životného prostredia József Nagy (Most­Híd) povedal, že osobne preferuje tunelový variant diaľnice. Rád by však videl analýzy.

Vážnemu preto padlo PPP

O výhodnosti výstavby diaľnice cez Fatru sa snažila Brusel presvedčiť už bývalá vláda, no neuspela. Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) tvrdil, že Bruselu stačí ukázať dostatočné opatrenia na ochranu prírody, ako napríklad protihlukové bariéry.

Napokon mu pre tento úsek stroskotal PPP projekt na 75 kilometrov D1 medzi Martinom a Prešovom. Európska investičná banka totiž pre výhrady Európskej komisie neposkytla Slovensku miliardovú pôžičku.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...