Radosť z jazdy po novej kvalitnej ceste si vodiči na východe Slovenska užili len niečo vyše dvoch mesiacov. Približne päťkilometrový úsek diaľnice pri Levoči, ktorý slávnostne otváral bývalý premiér Robert Fico tesne pred tohtoročnými parlamentnými voľbami, už treba opravovať. Ide o cestu v polovičnom profile, teda vo dvoch pruhoch od Jablonova po Studenec. Výstavba pritom stála takmer 72 miliónov eur.
"Diaľnica je dnes v dezolátnom stave, vodiči musia po nej jazdiť zníženou rýchlosťou. Chceme ju preto začať opravovať ešte v tomto roku," uviedol Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy. "Nemám presné informácie o stave daného úseku, ale ak sú nedostatky, existuje aj záručná lehota, počas ktorej by zhotoviteľ mal chyby opraviť," povedal bývalý šéf diaľničnej spoločnosti Igor Choma (Smer).
Ďalšia výstavba nových úsekov na spojnici západného Slovenska s Košicami by sa mala spustiť až v lete budúceho roka. Pôjde o dva úseky pri Ružomberku a Levoči. Donedávna boli súčasťou takzvaného projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP). Po tom, čo minister Figeľ ďalej nepredlžoval lehotu na finančné uzavretie projektu, zmluva so súkromníkom vypršala koncom augusta.
Súkromné firmy totiž bez peňazí z Európskej investičnej banky nedokázali vyskladať potrebnú sumu takmer 2,4 miliardy eur na výstavbu diaľnice. Európska banka zase nechcela dať súhlas s miliardovým úverom, kým stavbu neodobrí Európska komisia. Tej sa nepáčilo, že diaľnica príliš zasahuje do životného prostredia. Doteraz o osude diaľnice nerozhodla, začiatok výstavby týchto úsekov ostáva preto v nedohľadne.
Celková cena za výstavbu a údržbu cesty počas 30 rokov mala pritom dosahovať vyše 9,1 miliardy eur. "Tým, že sme nepredĺžili lehotu finančného uzavretia, sa nám rozviazali ruky. Môžeme stavať niektoré úseky skôr," tvrdí Krajčovič. Bez súhlasu Bruselu sa tak môže spustiť výstavba ostatných - nesporných častí diaľnice ako napríklad spomínaných úsekov pri Levoči alebo Ružomberku.
Cesta sa má po novom stavať z eurofondových peňazí a zo štátneho rozpočtu. Do leta 2011 však musí ministerstvo dopravy vyrokovať s bývalým súkromníkom vrátenie staveniska, vyplatiť mu vyše 41 miliónov eur za uskutočnené prípravné práce a vypísať novú súťaž na firmu, ktorá cestu vybuduje. Zmenou spôsobu financovania sa tak dokončenie diaľnice posunie najmenej o jeden rok pri dvoch prvých úsekoch a najmenej o dva roky pri ďalších troch.
Aby bolo spojenie s východom Slovenska dokončené, musí sa vyriešiť aj časť diaľnice medzi Žilinou a Martinom, ktorá je súčasťou tretieho PPP projektu. "Intenzívne rokujeme s koncesionárom a čakáme na finančné uzatvorenie, ktorá má byť koncom októbra," doplnil Krajčovič. Za necelé dva mesiace tak bude zrejmé, či nechá nová vláda vypršať aj ďalší projekt na súkromnú diaľnicu, alebo jej výstavbu odobrí. Pôvodne navrhovaná cena 8,5 miliardy eur za výstavbu a 30-ročnú prevádzku diaľnice by sa však mala podľa všetkého výrazne znížiť.
Diaľnice a rýchlostné cesty
2010
2011
2012
Cesty prvej triedy
Zdroj: MDPT SR
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
V júni otvoria diaľnicu pod Spišským hradom
Primátor Pavel Hagyari: "Riešenia sú pripravené, je potrebná už len malá dávka trpezlivosti."
Hagyari rokuje so spoločnosťou, ktorá by dokázala do troch rokov vybudovať obchvat Prešova
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy, ale žiadneho, ktorý by v tejto veci zastupoval slovenské záujmy.
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na sedem dní. Malo by ísť o sedem pracovných dní.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené,...
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy,...