Radosť z jazdy po novej kvalitnej ceste si vodiči na východe Slovenska užili len niečo vyše dvoch mesiacov. Približne päťkilometrový úsek diaľnice pri Levoči, ktorý slávnostne otváral bývalý premiér Robert Fico tesne pred tohtoročnými parlamentnými voľbami, už treba opravovať. Ide o cestu v polovičnom profile, teda vo dvoch pruhoch od Jablonova po Studenec. Výstavba pritom stála takmer 72 miliónov eur.
"Diaľnica je dnes v dezolátnom stave, vodiči musia po nej jazdiť zníženou rýchlosťou. Chceme ju preto začať opravovať ešte v tomto roku," uviedol Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy. "Nemám presné informácie o stave daného úseku, ale ak sú nedostatky, existuje aj záručná lehota, počas ktorej by zhotoviteľ mal chyby opraviť," povedal bývalý šéf diaľničnej spoločnosti Igor Choma (Smer).
Ďalšia výstavba nových úsekov na spojnici západného Slovenska s Košicami by sa mala spustiť až v lete budúceho roka. Pôjde o dva úseky pri Ružomberku a Levoči. Donedávna boli súčasťou takzvaného projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP). Po tom, čo minister Figeľ ďalej nepredlžoval lehotu na finančné uzavretie projektu, zmluva so súkromníkom vypršala koncom augusta.
Súkromné firmy totiž bez peňazí z Európskej investičnej banky nedokázali vyskladať potrebnú sumu takmer 2,4 miliardy eur na výstavbu diaľnice. Európska banka zase nechcela dať súhlas s miliardovým úverom, kým stavbu neodobrí Európska komisia. Tej sa nepáčilo, že diaľnica príliš zasahuje do životného prostredia. Doteraz o osude diaľnice nerozhodla, začiatok výstavby týchto úsekov ostáva preto v nedohľadne.
Celková cena za výstavbu a údržbu cesty počas 30 rokov mala pritom dosahovať vyše 9,1 miliardy eur. "Tým, že sme nepredĺžili lehotu finančného uzavretia, sa nám rozviazali ruky. Môžeme stavať niektoré úseky skôr," tvrdí Krajčovič. Bez súhlasu Bruselu sa tak môže spustiť výstavba ostatných - nesporných častí diaľnice ako napríklad spomínaných úsekov pri Levoči alebo Ružomberku.
Cesta sa má po novom stavať z eurofondových peňazí a zo štátneho rozpočtu. Do leta 2011 však musí ministerstvo dopravy vyrokovať s bývalým súkromníkom vrátenie staveniska, vyplatiť mu vyše 41 miliónov eur za uskutočnené prípravné práce a vypísať novú súťaž na firmu, ktorá cestu vybuduje. Zmenou spôsobu financovania sa tak dokončenie diaľnice posunie najmenej o jeden rok pri dvoch prvých úsekoch a najmenej o dva roky pri ďalších troch.
Aby bolo spojenie s východom Slovenska dokončené, musí sa vyriešiť aj časť diaľnice medzi Žilinou a Martinom, ktorá je súčasťou tretieho PPP projektu. "Intenzívne rokujeme s koncesionárom a čakáme na finančné uzatvorenie, ktorá má byť koncom októbra," doplnil Krajčovič. Za necelé dva mesiace tak bude zrejmé, či nechá nová vláda vypršať aj ďalší projekt na súkromnú diaľnicu, alebo jej výstavbu odobrí. Pôvodne navrhovaná cena 8,5 miliardy eur za výstavbu a 30-ročnú prevádzku diaľnice by sa však mala podľa všetkého výrazne znížiť.
Diaľnice a rýchlostné cesty
2010
2011
2012
Cesty prvej triedy
Zdroj: MDPT SR
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
V júni otvoria diaľnicu pod Spišským hradom
Primátor Pavel Hagyari: "Riešenia sú pripravené, je potrebná už len malá dávka trpezlivosti."
Hagyari rokuje so spoločnosťou, ktorá by dokázala do troch rokov vybudovať obchvat Prešova
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.