Figeľ možno stopne ďalší Vážneho plán

Eurokomisár pre životné prostredie má stále námietky proti betónu v chránenom území. V diaľničnom projekte, ktorého sa to týka, sa však urobili aj prípravné práce.

Bratislava - Diaľničný úsek Turany – Hubová. To je ďalší sporný bod, ktorý zdedil minister dopravy Ján Figeľ (KDH) po predchodcovi Ľubomírovi Vážnom (Smer).

Bývalá vláda totiž naplánovala, že obce spojí diaľnicou. Spôsob, akým to chcela urobiť, však narazil na nevôľu Bruselu. Betón by totiž preťal chránené územia Malej a Veľkej Fatry a škody by spôsobil aj na Váhu.

Brusel tlačí na tunel

O tejto diaľnici šiel včera Figeľ rokovať do Bruselu. Dostal tam jasné posolstvo.

„Čo sme doteraz videli, nie je dosť na to, aby sme dali projektu zelenú,“ priblížil výsledok rokovaní hovorca eurokomisára pre životné prostredie Joseph Hennon.

Slovensko bude musieť preukázať, že neexistuje iná alternatíva tejto trasy. Ak taká bude, minister bude musieť Brusel presvedčiť, že navrhovaný variant je vo všeobecnom záujme verejnosti a tiež navrhnúť opatrenia na minimalizáciu škôd na životnom prostredí.

Alternatívne riešenie však existuje. Turany s Hubovou môže namiesto povrchovej cesty spojiť tunel Korbeľka, dlhý necelých 6 kilometrov. Ten dlhodobo presadzujú ochranári a vedci. Podľa informácií denníka SME ministerstvo zisťuje, čo by ho prechod na novú alternatívu stál.

O problém navyše však má pre prípravné práce, ktoré už boli na ceste urobené. Ministerstvo má za ne zaplatiť 38 miliónov eur. Vláda o nich zrejme rozhodne už dnes, keďže ju tlačí splatnosť faktúry.

Ak by ministerstvo zmenilo trasu, okrem vyhodených peňazí by sa musela dať chránená oblasť do pôvodného stavu.

„Prvé ohniská inváznych a rozpínavých rastlín treba zlikvidovať a kde sa dá, odviezť štrk,“ hovorí  Ján Topercer, vedecký pracovník z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici. Nie všetko sa však ešte dá zvrátiť – napríklad brehový porast deväťsil. Najdlhšie by trvalo, kým by dorástli stromy.

Pestovať kukuricu

„Je to poznať od Kraľovian do Rojkova a po Šútovo. Je tam urobený výrub, vybagrované,“ opisuje rozpracovanú cestu starosta obce Šútovo Vladislav Jurečka.  Obec by mala cesta rozčesnúť napoly proti vôli jej obyvateľov.

Pozemky napokon Národná diaľničná spoločnosť skúpila aj napriek neochote Šútovčanov. Hrozilo, že ak nepredajú dobrovoľne, vláda môže použiť zákon, ktorý umožňuje stavať aj na cudzích pozemkoch.

„Peniaze boli vyplatené, tak keď diaľnica nebude, nech si tam Národná diaľničná spoločnosť stavia niečo iné. Alebo nech tam kosí či sadí  zeleninu a kukuricu,“ povedal starosta.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že sa ešte nerozhodlo, v akom variante cestu postaví: „Situáciu analyzujeme.“

Možnosť meniť trasu má rezort, odkedy bola ukončená zmluva na balík PPP. Doň mal spadať aj úsek Turany – Hubová. Brusel však projekt zastavil.

Diaľnica, zahŕňajúca 75 kilometrov úsekov vrátane  zhruba 13,6­kilometrového medzi Turanmi a Hubovou, sa mu nepozdávala z hľadiska vplyvov na životné prostredie.

Exminister Vážny potreboval súhlas Bruselu, aby nám na cestu mohla požičať Európska investičná banka. Bez súhlasu eurokomisie to nie je možné.

„Nezávisle od toho, ako sa cesta financuje, vždy by to bola záležitosť, ktorá porušuje európsku legislatívu v oblasti životného prostredia,“ povedal včera Hennon.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...