Figeľ vo zveráku

Jeden z rezortov, kde je šanca ministra politicky sa zničiť podstatne vyššia, než politicky „sa urobiť", je doprava. Nie je isté, či Ján Figeľ má celkom presnú predstavu o stoličke, o ktorú tak bojoval s SaS.

Informácia, že iné rezorty odmietajú presunúť do výstavby diaľnic európske peniaze, prekvapí azda koaličnú radu, ale nie diváka slovenskej politiky. Koaličnú radu preto, lebo v zmysle, že do budovania ciest pritiahneme viac Bruselu, prijala akési rozhodnutie.

S tým aj každý súhlasí, tak generálne. Ale len s výnimkou toho nášho rezortu, ktorý už má toľko a toľko „zazmluvnené".

Figeľ je vo zveráku. Na jednej strane z neho urobili nositeľa populárnej - keďže rozvojovej - priority, na strane druhej sám zrušil už dva veľké projekty, na strane tretej mu nikto nič nedá, a na štvrtej - aby bol obraz ozaj HD kvality - vidíme Fica, ktorý už dávno vyveštil, že „vláda pravicového zlepenca bude atakovať diaľnice a veľké investície".

Iste, koaličná rada si môže ešte dupnúť a pritvrdiť politickú smernicu. Presúvanie miliárd však vždy znamená nie konflikty, ale vojny záujmov. A vlnenie v pozadí, aké je možné si azda predstaviť, ale nie bez ujmy prežiť.

(Aj) staršia analýza Trendu, podľa ktorej by sa dalo ušetriť 2,5 miliardy eur, nedovoľuje maľovať nad rozhodnutia Figeľa zásadné otázniky. Mohol však plošne urobiť, aspoň z propagačných dôvodov, ťah, ktorý skúsil jeho český kolega Bárta.

Ten si zvolal všetkých - teda nie selektívne dve firmy - staviteľov ciest, obchvatov, nadchvatov, mostov a tunelov a tiež železníc a položil im otázku, či by páni nevideli priestor na nejakú zľavu. Ako alternatívu k úplnému rušeniu... A záujem je navzdory platným kontraktom značný. (Na rozdiel od Doprastavu a Váhostavu tu, čo navodzuje dilemu o obsahu rokovaní.) Pričom motiváciu budovateľov ešte stimuluje to, že až do konca rokovaní štát zastavil všetky platby.

Odprisahať, že Figeľ by dosiahol, že napokon by sa budovať ešte aj v schéme PPP oplatilo, je asi odvážne. Otvárať konflikty v rámci vlády i celej koalície je však neperspektívne a politicky výbušné.

Rezort dopravy je eldorádo dojenia štátnych financií a je možné staviť tri poslanecké platy aj s paušálnymi náhradami, že účastníci biznisu majú také rezervy, že ako členovia slovenského kartelu dojičov štátu by vedeli spustiť celkom dosť.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...