Figeľ volí stratégiu, ako obhájiť mýto v Bruseli

Dnes sa oficiálne začne druhá fáza konania, ktoré proti nám vedie Brusel pre elektronické mýto. Obhajovať Slovensko má nová vláda, ktorá mýto v minulosti kritizovala. Minister dopravy ešte taktiku nezvolil.

Bratislava - Zložitá situácia. V takej sa aktuálne nachádza minister dopravy Ján Figeľ (KDH). V spore s Európskou komisiou, ktorý proti nám vedie pre elektronické mýto, chce totiž brániť záujmy  Slovenska. Mýtny tender, ako aj spôsob zavedenia mýta do praxe pritom kritizovali aj poslanci za KDH.

„Na gramy či milimetre?“ reagoval Figeľ na otázku, čo presne je záujmom Slovenska, ktorý chce v spore obhajovať.

Napokon povedal, že „spoločenský záujem je postavený na pravde, práve a spravodlivosti“. Ako ho chce presadiť a či sa postaví za dlhodobo kritizovaný mýtny tender, nevedno.

Minister sa o všetkom rozhodne, až keď bude mať v rukách najnovší list od Európskej komisie. Ten by mal doraziť dnes. Bude to oficiálny začiatok ďalšej fázy konania. Ak Brusel odpoveďou do dvoch mesiacov neuspokojíme, zváži, či podá na krajinu žalobu.

Účinná ľútosť

Poslanec za KDH Július Brocka napríklad podpis zmluvy v hodnote 852 miliónov eur označil kedysi za krádež a ako prihrávanie miliárd ľuďom blízkym Smeru. V tendri totiž boli ešte tri ďalšie ponuky – všetky lacnejšie a všetky Národná diaľničná spoločnosť zo súťaže vylúčila.

Ministrovi by v jeho aktuálnej „delikátnej situácii“ Brocka poradil minimalizovať škody. „Je náš záujem, aby voči Slovensku neboli vyvodzované akékoľvek sankcie,“ povedal Brocka. Figeľ by sa podľa neho mohol pri obrane záujmov Slovenska oprieť aj o „účinnú ľútosť“.

„Mal by presvedčiť komisiu, aby nás druhýkrát netrestala. Boli sme ako krajina vytrestaní  cenou, ktorú dnes musíme platiť za to, čo tu napáchala predchádzajúca vláda,“ povedal Brocka.

Poslanec za SDKÚ Ivan Štefanec nevylúčil, že by sa minister mohol postaviť na stranu mýtneho tendra a tak obhajovať záujmy Slovenska. „Možno budeme pred takú úlohu postavení, ale možností je viac. Treba povedať jasný názor a vysvetliť stanovisko, aké sa zaujme,“ povedal Štefanec.

Najprv však treba podrobne analyzovať, čo je pre Slovensko výhodnejšie, a preštudovať, čo od nás Brusel chce.

„Tender bol spackaný, ale teraz je pred nami riešenie, aby sme nevyrobili ešte viac nákladov pre ľudí,“ dodal Štefanec.

SaS sa k problému nevyjadrila.

Analytik z inštitútu INEKO Peter Goliaš v tom má jasno: „Nad záujmom vyhnúť sa trestu od komisie prevažuje záujem priznať nekalé konanie, ak k nemu došlo, verejne pomenovať vinníkov a vyvodiť voči nim dôsledky.“

Figeľ vytláča exprávnika J&T zo štátnej firmy

Pre mýto má prísť o svoju stoličku novopečený člen predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), právnik Daniel Jakubovič. Vyšlo totiž najavo, že v minulosti poskytoval právne služby J&T, ktorá má v mýte desaťpercentný podiel. Týkali sa elektronického mýta.

„Pre nás a banky, ktoré sa podieľali na financovaní projektu, poskytoval právne analýzy zmluvy medzi NDS a Skytoll potrebné pre rozhodovanie bánk a následne právnu stránku celého procesu,“ povedal hovorca J&T Maroš Sýkora.

Minister Figeľ včera avizoval, že Jakubovič buď odíde sám, alebo ho odvolá. Včera naobed nebolo jasné, či odstúpil sám.

„Ak tak nebude konané v dohľadnom čase, tak urobím rozhodnutie ja. Dopoludnia som mal program , poobede mám nejaké časové okienka, aby som sa tomu znovu venoval,“ povedal včera Figeľ. Do našej uzávierky výsledok nebol známy.

Jakuboviča vymenoval do funkcie pred pár dňami minister Figeľ. Podľa informácií denníka SME ho do NDS nominovala SDKÚ. Jakubovič uviedol, že sa necíti v konflikte záujmov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.