Dnes sa oficiálne začne druhá fáza konania, ktoré proti nám vedie Brusel pre elektronické mýto. Obhajovať Slovensko má nová vláda, ktorá mýto v minulosti kritizovala. Minister dopravy ešte taktiku nezvolil.
Bratislava - Zložitá situácia. V takej sa aktuálne nachádza minister dopravy Ján Figeľ (KDH). V spore s Európskou komisiou, ktorý proti nám vedie pre elektronické mýto, chce totiž brániť záujmy Slovenska. Mýtny tender, ako aj spôsob zavedenia mýta do praxe pritom kritizovali aj poslanci za KDH.
„Na gramy či milimetre?“ reagoval Figeľ na otázku, čo presne je záujmom Slovenska, ktorý chce v spore obhajovať.
Napokon povedal, že „spoločenský záujem je postavený na pravde, práve a spravodlivosti“. Ako ho chce presadiť a či sa postaví za dlhodobo kritizovaný mýtny tender, nevedno.
Minister sa o všetkom rozhodne, až keď bude mať v rukách najnovší list od Európskej komisie. Ten by mal doraziť dnes. Bude to oficiálny začiatok ďalšej fázy konania. Ak Brusel odpoveďou do dvoch mesiacov neuspokojíme, zváži, či podá na krajinu žalobu.
Poslanec za KDH Július Brocka napríklad podpis zmluvy v hodnote 852 miliónov eur označil kedysi za krádež a ako prihrávanie miliárd ľuďom blízkym Smeru. V tendri totiž boli ešte tri ďalšie ponuky – všetky lacnejšie a všetky Národná diaľničná spoločnosť zo súťaže vylúčila.
Ministrovi by v jeho aktuálnej „delikátnej situácii“ Brocka poradil minimalizovať škody. „Je náš záujem, aby voči Slovensku neboli vyvodzované akékoľvek sankcie,“ povedal Brocka. Figeľ by sa podľa neho mohol pri obrane záujmov Slovenska oprieť aj o „účinnú ľútosť“.
„Mal by presvedčiť komisiu, aby nás druhýkrát netrestala. Boli sme ako krajina vytrestaní cenou, ktorú dnes musíme platiť za to, čo tu napáchala predchádzajúca vláda,“ povedal Brocka.
Poslanec za SDKÚ Ivan Štefanec nevylúčil, že by sa minister mohol postaviť na stranu mýtneho tendra a tak obhajovať záujmy Slovenska. „Možno budeme pred takú úlohu postavení, ale možností je viac. Treba povedať jasný názor a vysvetliť stanovisko, aké sa zaujme,“ povedal Štefanec.
Najprv však treba podrobne analyzovať, čo je pre Slovensko výhodnejšie, a preštudovať, čo od nás Brusel chce.
„Tender bol spackaný, ale teraz je pred nami riešenie, aby sme nevyrobili ešte viac nákladov pre ľudí,“ dodal Štefanec.
Analytik z inštitútu INEKO Peter Goliaš v tom má jasno: „Nad záujmom vyhnúť sa trestu od komisie prevažuje záujem priznať nekalé konanie, ak k nemu došlo, verejne pomenovať vinníkov a vyvodiť voči nim dôsledky.“
Pre mýto má prísť o svoju stoličku novopečený člen predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), právnik Daniel Jakubovič. Vyšlo totiž najavo, že v minulosti poskytoval právne služby J&T, ktorá má v mýte desaťpercentný podiel. Týkali sa elektronického mýta.
„Pre nás a banky, ktoré sa podieľali na financovaní projektu, poskytoval právne analýzy zmluvy medzi NDS a Skytoll potrebné pre rozhodovanie bánk a následne právnu stránku celého procesu,“ povedal hovorca J&T Maroš Sýkora.
Minister Figeľ včera avizoval, že Jakubovič buď odíde sám, alebo ho odvolá. Včera naobed nebolo jasné, či odstúpil sám.
„Ak tak nebude konané v dohľadnom čase, tak urobím rozhodnutie ja. Dopoludnia som mal program , poobede mám nejaké časové okienka, aby som sa tomu znovu venoval,“ povedal včera Figeľ. Do našej uzávierky výsledok nebol známy.
Jakuboviča vymenoval do funkcie pred pár dňami minister Figeľ. Podľa informácií denníka SME ho do NDS nominovala SDKÚ. Jakubovič uviedol, že sa necíti v konflikte záujmov.
Figeľ: Ak Jakubovič neodstúpi z NDS, odvolám ho
Nový zástupca štátnej NDS robil pre J&T
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.