Minister dopravy nebude stavať ani druhú najväčšiu diaľnicu bývalej vlády.
Po severnej diaľnici D1 do Košíc stopol minister dopravy Ján Figeľ (KDH) aj druhý - porovnateľne veľký projekt diaľnice D3 do Poľska.
Zhruba 50-kilometrová cesta má prepojiť D-jednotku pri Žiline s poľskou a takmer aj s českou hranicou. Národná diaľničná spoločnosť chcela výstavbu prvých 14 kilometrov po Kysucké Nové Mesto spustiť ešte tento rok. Dokonca už rozbehla tender na západný obchvat Žiliny, v ktorom však spravila chyby a musela ho zrušiť. Mal sa vyhlásiť nanovo, čo sa však pre zmenu vlády nepodarí. "Finančné zdroje chceme presunúť na prioritnejšie ciele. Súčasný stav ciest na tejto trase je vzhľadom na intenzitu dopravy dostačujúci,“ povedal Figeľov hovorca Martin Krajčovič.
Je to už tretí prípad, v ktorom Figeľ rúca plány svojho predchodcu Ľubomíra Vážneho (Smer-SD). Okrem zastavenia D-jednotky rozhodol aj o presmerovaní rýchlostnej cesty pri Bratislave, ktorá už mala čiastočne dokončenú projektovú prípravu. "Minister Figeľ zastavuje hotové projekty. Projekty, ktoré sú pripravené na začatie, nerealizuje, naopak, sústredí sa na úseky ciest, ktoré sú v začiatkoch prípravy,“ sťažuje sa Vážny.
Na výstavbe kysuckej štvorprúdovky sa podľa neho s Poliakmi dohodla ešte garnitúra Mikuláša Dzurindu, ktorú zastupoval aj Figeľ. "Poľská strana zabezpečila výstavbu a rekonštrukciu cestného spojenia v polovičnom profile tak, že v úseku Zwardoň - Žywiec (prvý úsek za hranicami, pozn. HN) spustí do premávky dopravu bez obmedzenia koncom tohto roka,“ hovorí Vážny.
Celú štvorprúdovú cestu na poľskej strane až po diaľnicu A4, vedúcu do Nemecka, plánuje ministerstvo dokončiť do troch rokov.
Figeľov krok kritizuje aj tamojšia samospráva, ktorej šéfuje primátor za SDKÚ-DS Ivan Harman. "Rozhodnutie akejkoľvek vlády o oddialení výstavby diaľnic v okolí Žiliny vnímam ako veľmi zlé rozhodnutie pre občanov mesta. Diaľnica D3 by významným spôsobom odbremenila tranzit cez mesto v smere od Poľska a Česka,“ hovorí Harman.
Uškodí aj tamojším firmám, najmä automobilke Kia, ktorá cez Kysuce vysiela čoraz viac kamiónov najmä do Česka. "Pre našu spoločnosť je toto spojenie kľúčové, lebo v našom závode vyrábame motory aj pre sesterský závod Hyundai. Zase naopak, z Česka dovážame prevodovky a ďalšie dielce na výrobu našich áut,“ povedal hovorca Kie Dušan Dvořák.
Firma stavia aj druhý závod na výrobu motorov, čo intenzitu dopravy ešte zvýši. To považuje za najväčšiu hrozbu kysuckých ciest aj prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavol Jančovič. "Dopravcovia tu preto môžu mať problém. Bude sa im tu horšie jazdiť a pre časové sklzy nedosiahnu potrebnú efektivitu využitia vozidiel, čo bude viesť k nasadzovaniu ich väčšieho počtu.“
Figeľ ešte koncom augusta stopol výstavbu 75 kilometrov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktorý sa mal financovať takzvaným modelom verejno-súkromného partnerstva. Znamená to, že investor by cestu nielen staval, ale počas 30 rokov aj opravoval a udržiaval.
V rovnakom čase by sa staral aj o financovanie, čo by v praxi znamenalo, že peniaze od štátu nedostane hneď, ale v pravidelných dlhodobých splátkach. Keďže mu vláda nemusela platiť hneď, časť peňazí presunula do výstavby "štvorprúdoviek“ najmä v žilinskom a banskobystrickom regióne.
Na konci augusta však projekt PPP padol pre výhrady ochranárov a neschopnosť investora Slovenské diaľnice získať dostatočný objem peňazí. Ďalším dôvodom bol Figeľov nesúhlas s cenou, ktorá sa približovala k 9 miliardám eur.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.