Figeľov audit preverí fungovanie mýta, nie tender

Nezávislý audit sa bude týkať fungovania mýtneho systému a nie bývalého tendra na elektronický výber mýta. Ten totiž už preveruje Európska komisia. Dopravcovia štrajk zatiaľ nespustia, počkajú si na kroky Radičovej.

04. 02. 2011

Ministerstvo dopravy v súčasnosti analyzuje spôsob výberu nezávislého audítora a realizácie auditu, ako aj všetkých aspektov, ktoré s nim súvisia.

"Urobíme všetko preto, aby sa audit začal čo najskôr. Jeho trvanie ovplyvní to, ktoré všetky záležitosti sa stanú predmetom nezávislého preverovania fungovania mýtneho systému na Slovensku," informoval riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy Ľubomír Tuchscher. Ministerstvo bude podľa neho o forme auditu funkčnosti mýta včas informovať.

"V záujme ministerstva dopravy je, aby mýtny systém fungoval čo najkvalitnejšie a najefektívnejšie," dodal Tuchscher. Ministerstvo dopravy informovalo o tom, že sa rozhodlo podrobiť elektronický mýtny systém nezávislému auditu, v stredu 2. februára po ďalšom zasadnutí komisie pre efektívnosť mýta.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá 15. januára vyhlásila štrajkovú pohotovosť do 15. februára, vzniesla štyri požiadavky, z toho jednu ohľadom mýta. Dopravcovia by chceli pozastavenie výberu mýta do prešetrenia mýtneho tendra nezávislým medzinárodným audítorom, pričom by mal byť dočasne zabezpečený náhradným spôsobom. Zastavenie výberu mýta je však podľa rezortu dopravy nereálne, pretože mýtny systém je napriek nedostatkom a nižšiemu výberu funkčný. Po štvrtkovom stretnutí s premiérkou Ivetou Radičovou (SDKÚ-DS) prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavol Jančovič vyhlásil, že audit fungovania mýta nemusí byť medzinárodný a môže ho vykonať aj domáca firma. Predsedníčka vlády prisľúbila dopravcom, že na audit mýta, ktorý pripravuje rezort dopravy, dohliadne Úrad vlády SR.

Ministerstvo dopravy chápe situáciu autodopravcov, odmieta však jej riešenie štrajkom. "Nemyslíme si, že v tomto prípade je to najšťastnejšia forma riešenia problémov. Nedostatky v mýtnom systéme sme zdedili od minulej vlády. Spôsob organizácie tendra, ako aj následné zavádzanie elektronického mýta sme niekoľkokrát kritizovali," uviedol ďalej Tuchscher pre agentúru SITA. Rezort dopravy si podľa neho uvedomuje nedostatky mýtneho systému a snaží sa ich odstraňovať v spolupráci so všetkými zainteresovanými stranami, vrátane dopravcov.

Z tohto dôvodu bola vlani zriadená komisia pre efektívnosť mýta. V nej majú zastúpenie popri rezorte dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s., prevádzkovateľovi mýta SkyToll, a.s. a Mýtnej polície aj dopravcovia. "Tá sa už niekoľkokrát stretla, a to vždy za účasti štátneho tajomníka ministerstva dopravy (Arpád Érsek), v ktorého kompetencii je táto problematika. To svedčí o tom, že ministerstvo s plnou vážnosťou a zodpovednosťou pristupuje k riešeniu problémov spôsobených vinou zle pripraveného mýtneho systému," dodal Tuchscher. Pripomenul, že komisia navrhla výrazné zníženie pokút za porušenie mýtnych pravidiel.

Zverejnenie utajenej prílohy zmluvy medzi NDS a SkyToll-om, týkajúcej sa ponuky, čo požaduje UNAS, by mohlo podľa rezortu dopravy vyvolať pre NDS a ministerstvo negatívne dôsledky a konzekvencie. "Tento krok je preto potrebné podrobiť detailnej právnej analýze, ktorá by identifikovala všetky potenciálne riziká a negatívne dôsledky," uviedol ďalej Tuchscher. Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva SkyToll Matej Okáli nedávno zopakoval, že firma utajenú časť zmluvy o ponuke nezverejní, pretože ide o jej know-how a obchodné tajomstvo.

Ministerstvo dopravy odmietlo skoršie výhrady UNAS, že minister dopravy Ján Figeľ (KDH) neprejavil záujem stretnúť sa s jej zástupcami. "Môžeme potvrdiť, že so zástupcami autodopravcov (Česmad aj UNAS) sa stretol minister dopravy osobne a diskutoval o ich otázkach," dodal Tuchscher. Figeľ sa napríklad zúčastnil na štvrtom zasadnutí komisie pre mýto v stredu 2. februára. "Zástupcovia autodopravcov aj iných profesijných a záujmových združení majú dvere na ministerstve dopravy vždy otvorené a máme záujem pokračovať v tomto dialógu," odpovedal Tuchscher na otázku, či má rezort dopravy záujem podpísať zmluvu o spolupráci s UNAS. Uzavretie tejto zmluvy bolo jednou zo štyroch požiadaviek únie. Zároveň chce zníženie a zjednotenie dane z motorových vozidiel, ktorú väčšina krajov začiatkom tohto roka zvýšila. Zvýšené nákladov autodopravcov by chcela kompenzovať v podobe profesijnej vratky spotrebnej dane z minerálnych palív.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.