Figeľova úloha: dotiahnuť súkromnú diaľnicu

Päťdesiatročný Ján Figeľ je v politike už 20 rokov, no doteraz ani raz nezastával ministerskú funkciu. V minulosti pôsobil v exekutíve jedine ako štátny tajomník rezortu diplomacie počas vlády Mikuláša Dzurindu.

Figeľ je „doma“ aj v zahraničnej politike. Bol hlavným vyjednávačom Slovenska pre vstup do Európskej únie a prvým slovenským eurokomisárom. Zodpovedal za vzdelávanie.

Súboj s Miškovom

Jeho cesta do kresla ministra dopravy bola však kľukatá. Najskôr si „brúsil zuby“ na rezort hospodárstva, pod ktorý spadá energetika, viaceré štátne agentúry, riešenie turizmu a prípadnej privatizácie. To mu však „vyfúkol“ podpredseda SaS Juraj Miškov. „Odmietam tézu, že ten, kto podniká, má predpoklady byť lepším ministrom,“ komentoval svojho rivala Figeľ.

Nebola to však preňho úplná prehra. Konzervatívna KDH a liberálna SaS spravili kompromis: Miškov síce hospodárstvo dostane, Figeľ si však z neho vezme viacero odvetví, napríklad turizmus. Takisto pod Figeľa prejde aj oblasť výstavby a regionálneho rozvoja.

Priveľký rezort

Šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák chce nového ministra hodnotiť až keď stihne niečo spraviť. „Politická osobnosť to je, ale rezort je to zložitý. Tým, že sa k nemu pripojili ďalšie oblasti, je to jedno z najkomplikovanejších ministerstiev,“ hovorí. Za najdôležitejšiu úlohu pre Figeľa Palčák považuje skoré rozhodnutie o tendroch na diaľnice, ktoré rozbehol Ľubomír Vážny.

Okrem skúseností s riadením úradu eurokomisára by Figeľovi mohol pomôcť aj diplom z Technickej univerzity v Košiciach.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...