Stavebné firmy úseky diaľnic väčšinou postavili za ceny, ktoré v súťaži ponúkli. Iba jeden mierne zdražel. Stavbári rezervu na výstavbu diaľnic naplno využili len v dvoch prípadoch.
BRATISLAVA. Vysúťažené ceny na výstavbu diaľnic z čias ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) sú veľmi nízke a budú sa cez dodatky k zmluvám extrémne zdražovať.
O takomto scenári hovoril premiér Robert Fico v čase, keď bol v opozícii. Dnes, pár mesiacov pred voľbami, jeho minister dopravy Ján Počiatek (obaja Smer) už stihol otvoriť dva zo štyroch úsekov diaľnic.
V nich stavbári štátu ponúkali v porovnaní s očakávaniami štátu extra zľavy.
Tesne po odovzdaní diaľnic, keď je už jasné, koľko naozaj stáli, sa Ficove predpovede o extrémnom zdražovaní nenaplnili.
„V prípade úseku D1 Dubná skala – Turany je čerpanie z rezervy na úrovni 80 percent,“ potvrdila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.
Počiatek na tomto takmer 16,5–kilometrovom úseku strihal pásku začiatkom leta. Štvorprúdovku, ktorá obchádza napríklad Martin a Sučany, staval Váhostav z portfólia Juraja Širokého.
Aj on v súťaži ponúkol štátu extra zľavu. Kým štát očakával, že diaľnicu pri Martine postaví za necelých 335 miliónov eur, stavbári ponúkli necelých 138 miliónov eur.
Do tejto ceny sa započítala aj 10percentná rezerva, teda zhruba 12,5 milióna eur. Stavbári ju využili napríklad na úpravu neďalekej cesty prvej triedy, ktorú si objednali štátni diaľničiari.
NDS hovorí, že stavbári rezervu v rovnakej výške čerpali aj na druhom úseku diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom. Tento úsek stavia Eurovia.
Rezerva, ktorú v cene stavbári mali, sa naplno využila na úseku neďaleko Prešova a na prvom úseku diaľnice neďaleko Levoče – konkrétne úsek medzi Jánovcami a Levočou. Kým prvý úsek stavia Doprastav so Strabagom, štvorprúdovku neďaleko Levoče staval Váhostav s Bögl a Krýsl. Počiatek ho otvoril v utorok.
Štátu ponúkli v súťaži necelých 60 miliónov eur, pričom konečná cena za tento úsek môže byť vyše 63 miliónov eur. Jedným z dôvodov zvýšenia pôvodnej ceny boli zmeny v geológii či výstavbe oporného múru na zabezpečenie stability horninového masívu.
„Definitívne sa potvrdilo, že PPP projekty na diaľnici D1 zazmluvnené prvou vládou Roberta Fica boli predražené ešte viac, ako sme si v tom čase vedeli predstaviť,“ hodnotí analytik INEKO Ján Kovalčík, ktorý bol Figeľovým hlavným stratégom.
Podľa neho tento rok dokončované diaľnice sa obstarali metódou, ktorá preniesla viac zodpovednosti na zhotoviteľa, čím sa podstatne znížilo riziko dodatočného predraženia.
Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného má na vec jasný názor. Podľa neho spoločnosti ponúkli v súťažiach ceny, za ktoré sa zaviazali, že predmetné diela zrealizujú, a to aj urobili.
„Vedeli sme, že tlak na zvýšenie cien bol. Národná diaľničná však tento tlak zvládla,“ dodal investičný riaditeľ NDS z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák.
Na dokončovaných úsekoch väčšina stavbárov hlási straty. To, že firmy ponúkli ceny pod svoje náklady, však dosah na konečnú cenu stavby nemá. Je to problém vysúťažených firiem.
Od mája štátni diaľničiari zaviedli novinku. Cez bankovú záruku garantujú všetkým priamym subdodávateľom peniaze až do výšky 20 percent zo zmluvnej ceny subdodávky.
Či už sa nejakí subdodávatelia takýmto spôsobom aj vyplatili, štátni diaľničiari do uzávierky SME neodpovedali.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Diaľnice krstené krvou a slzami - je čo oslavovať?
Prešovská doprava: Cesta pri ZVL by mohla byť hotová do roka
Otvorili nový úsek diaľnice pri Levoči, ktorý staval Váhostav
Otvorili diaľnicu, kde spadol most. Polícia vznesie obvinenie
Šéf stavebnej komory: Na stavbách je chaos. Preto padajú
Na obchvate Levoče už platí mýto, aj keď ešte nie je otvorený
Tunel pod Donovalmi dostal zelenú, podzemná sieť má mať 14 kilometrov
Počiatka čaká predvolebná strihacia jeseň, otvorí Figeľove lacné diaľnice
Víťaz tendra pre bratislavský obchvat by mal byť známy do konca roka
Analytici: Nový obchvat Bratislavy môže byť predražený o miliardu
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.