Figeľove lacné diaľnice nezdraželi, hoci to Fico čakal

Stavebné firmy úseky diaľnic väčšinou postavili za ceny, ktoré v súťaži ponúkli. Iba jeden mierne zdražel. Stavbári rezervu na výstavbu diaľnic naplno využili len v dvoch prípadoch.

BRATISLAVA. Vysúťažené ceny na výstavbu diaľnic z čias ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) sú veľmi nízke a budú sa cez dodatky k zmluvám extrémne zdražovať.

O takomto scenári hovoril premiér Robert Fico v čase, keď bol v opozícii. Dnes, pár mesiacov pred voľbami, jeho minister dopravy Ján Počiatek (obaja Smer) už stihol otvoriť dva zo štyroch úsekov diaľnic.

V nich stavbári štátu ponúkali v porovnaní s očakávaniami štátu extra zľavy.

Nenaplnené predpovede

Tesne po odovzdaní diaľnic, keď je už jasné, koľko naozaj stáli, sa Ficove predpovede o extrémnom zdražovaní nenaplnili.

„V prípade úseku D1 Dubná skala – Turany je čerpanie z rezervy na úrovni 80 percent,“ potvrdila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

Počiatek na tomto takmer 16,5–kilometrovom úseku strihal pásku začiatkom leta. Štvorprúdovku, ktorá obchádza napríklad Martin a Sučany, staval Váhostav z portfólia Juraja Širokého.

Aj on v súťaži ponúkol štátu extra zľavu. Kým štát očakával, že diaľnicu pri Martine postaví za necelých 335 miliónov eur, stavbári ponúkli necelých 138 miliónov eur.

Do tejto ceny sa započítala aj 10­percentná rezerva, teda zhruba 12,5 milióna eur. Stavbári ju využili napríklad na úpravu neďalekej cesty prvej triedy, ktorú si objednali štátni diaľničiari.

NDS hovorí, že stavbári rezervu v rovnakej výške čerpali aj na druhom úseku diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom. Tento úsek stavia Eurovia.

Rezerva, ktorú v cene stavbári mali, sa naplno využila na úseku neďaleko Prešova a na prvom úseku diaľnice neďaleko Levoče – konkrétne úsek medzi Jánovcami a Levočou. Kým prvý úsek stavia Doprastav so Strabagom, štvorprúdovku neďaleko Levoče staval Váhostav s Bögl a Krýsl. Počiatek ho otvoril v utorok.

Štátu ponúkli v súťaži necelých 60 miliónov eur, pričom konečná cena za tento úsek môže byť vyše 63 miliónov eur. Jedným z dôvodov zvýšenia pôvodnej ceny boli zmeny v geológii či výstavbe oporného múru na zabezpečenie stability horninového masívu.

„Definitívne sa potvrdilo, že PPP projekty na diaľnici D1 zazmluvnené prvou vládou Roberta Fica boli predražené ešte viac, ako sme si v tom čase vedeli predstaviť,“ hodnotí analytik INEKO Ján Kovalčík, ktorý bol Figeľovým hlavným stratégom.

Podľa neho tento rok dokončované diaľnice sa obstarali metódou, ktorá preniesla viac zodpovednosti na zhotoviteľa, čím sa podstatne znížilo riziko dodatočného predraženia.

Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného má na vec jasný názor. Podľa neho spoločnosti ponúkli v súťažiach ceny, za ktoré sa zaviazali, že predmetné diela zrealizujú, a to aj urobili.

„Vedeli sme, že tlak na zvýšenie cien bol. Národná diaľničná však tento tlak zvládla,“ dodal investičný riaditeľ NDS z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák.

Škrty dlhov

Na dokončovaných úsekoch väčšina stavbárov hlási straty. To, že firmy ponúkli ceny pod svoje náklady, však dosah na konečnú cenu stavby nemá. Je to problém vysúťažených firiem.

Od mája štátni diaľničiari zaviedli novinku. Cez bankovú záruku garantujú všetkým priamym subdodávateľom peniaze až do výšky 20 percent zo zmluvnej ceny subdodávky.

Či už sa nejakí subdodávatelia takýmto spôsobom aj vyplatili, štátni diaľničiari do uzávierky SME neodpovedali.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...