Súkromné diaľnice, za ktoré chcela bývalá vláda zaplatiť rekordných vyše deväť miliárd eur, sa majú opäť oddialiť. Či a za koľko napokon budú, stále nie je jasné.
Bratislava - Koniec augusta. To je termín, do ktorého chcel nový minister dopravy Ján Figeľ (KDH) uzatvoriť prvý balík súkromných diaľnic.
K zavŕšeniu projektu na 75 kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom treba dovtedy ešte zabezpečiť peniaze od bánk. Člen konzorcia, ktoré vyhralo súťaž o stavbu a prevádzku D1, však hovorí: august je nereálny termín.
„Do konca augusta nie je možné projekt finančne uzavrieť,“ povedal Dušan Šamudovský, generálny riaditeľ Doprastavu. Koniec augusta je podľa jeho slov len termínom, dokedy by nový minister mal takzvané finančné uzatvorenie zmluvy predĺžiť a vytvoriť tak „priestor na splnenie vzájomne prijateľných podmienok na finančné uzavretie projektu“.
Minister Figeľ včera povedal, že pre dodržanie koncoaugustového termínu urobil „všetko“. Čo hovorí na slová šéfa Doprastavu, sme sa nedozvedeli. Ministrov hovorca Martin Krajčovič povedal, že rezort nebude debatovať s firmami cez médiá.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) hovorí, že Figeľ by mal pridať. „Je potrebné sa naštartovať, nepísať všeobecné tézy do programového vyhlásenia a uchopiť tú tému.“ Ako minister o D1 rokoval na „týždennej báze“, tvrdí.
Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) to vidí inak.
„Je to dôkaz, že nie nová vláda, ale samotné konzorciá nie sú schopné dotiahnuť tento projekt. Podľa môjho názoru preto, že bol zle pripravený. Okrem iného bol aj predražený,“ povedal.
Jeho stranícky kolega Ondrej Matej súhlasí. Dnes banky nie sú schopné dať dokopy peniaze na taký veľký projekt. Svoje zdroje majú pre jednotlivé krajiny dopredu rozdelené.
„To je nezmysel, banky sú pripravené. Nová vláda ich môže odrádzať svojím prístupom,“ zareagoval exminister Vážny. Upozornil tiež, že banky majú svoje kvóty, ktoré chcú do konca roka umiestniť. Od toho sa odvíjajú aj odmeny zástupcov bánk, takže ich záujem financovať D1 môže klesnúť.
Aktuálne podľa neho koncesionár chystá manévre na odstúpenie od projektu a vyčíslenie nákladov, ktoré bude chcieť preplatiť, píše agentúra SITA.
Priestor na splnenie vzájomne prijateľných podmienok, o ktorom hovorí Doprastav, súvisí aj s niečím iným. Minister Figeľ totiž hovorí, že chce cenu za D1 skresať. Naposledy boli za bývalej vlády tieto úseky ocenené na 9,13 miliardy eur. To je hodnota, ktorú by mal štát splatiť za D1 medzi Martinom a Prešovom počas 30 rokov.
Minister financií Mikloš dal Figeľovi latku vysoko: aspoň 1,3 miliardy eur z ceny dolu. To je totiž posledné zdraženie cesty za bývalej vlády. Za takto zvýšenú cenu by už Mikloš podľa svojich slov nestaval.
Nový minister dopravy nechcel ani včera prezradiť, na akú úroveň by rád cenu skresal.
„Skôr celkovo očakávame, že vzhľadom na dnešnú cenu peňazí, ale aj oživenie na trhu je priestor na redukciu pôvodných nákladov,“ povedal Figeľ.
Banky zatiaľ rokujú s konzorciom. Zmenu ceny nevylučujú.
„Cena financovania odráža viacero aspektov. Ak sa niektorý z týchto aspektov v čase zmení, môže sa to odraziť v cene,“ naznačuje Dexia ako jedna z možných financujúcich bánk. Dodáva, že každá banka má „istú hranicu, pod ktorú už nejde“. „Táto hranica môže byť závislá od jej apetítu na daný sektor, klienta či geografickú oblasť, jej požiadavky na ziskovosť a podobne“.
Pre Unicreditbank, ktorá financovala prípravné práce na D1, je podľa hovorkyne banky otázka ďalšieho financovania „v tomto štádiu otvorená“.
Firma Doprastav chce hromadne prepúšťať. Je za tým aj to, že dostáva nezrozumiteľné stanoviská o budúcnosti PPP projektu na D1. O politický nátlak nejde, tvrdí jej generálny riaditeľ DUŠAN ŠAMUDOVSKÝ.
Doprastav nahlásil hromadné prepúšťanie. Koľko zamestnancov prepustíte a v akých intervaloch?
„Postup pri prepúšťaní bude v zmysle zákona a kolektívnej zmluvy. Prvé výpovede budú dávané už tento mesiac. Celkovo plánujeme prepustiť zhruba 750 zamestnancov. Časový postup a definitívne počty budú závisieť od aktuálneho vývoja pracovnej náplne.“
Minister dopravy Ján Figeľ naznačil, že zo strany Doprastavu i Váhostavu ide skôr o politický nátlak.
„Stačí si pozrieť oficiálne štatistiky o pokračujúcom poklese výkonov stavebníctva v posledných dvoch rokoch a je tu odpoveď, či sú to politické tlaky, na základe ktorých prepúšťame ľudí. Ak využiteľnosť stavebných kapacít neustále klesá až k dnešnej úrovni približne 60 percent, ako možno udržať zamestnanosť? V súčasnosti v Doprastave jednoducho neexistuje práca pre vyše 3000 ľudí. Okrem toho, náklady na hromadné prepúšťanie a morálny dosah sú príliš vysoké na to, aby sme sa so zamestnancami hrali ako s politickým nástrojom. Ak najprv prepustíme ľudí, vyplatíme im 4 až 5 platov, a potom ich zase zamestnáme, tak to nedáva zmysel.“
Aké sú požiadavky ministerstva na zníženie ceny PPP D1 a ako ich hodnotíte? Samotná cena, ktorú si účtuje konzorcium, je zhruba 2,4 miliardy eur. Ste ochotní ísť s touto cenou dolu?
„Rokovania s ministerstvom dopravy sa začali. Ale koncesionár Slovenské diaľnice na základe spoločného rozhodnutia všetkých členov sa nebude k nim pred ich ukončením vyjadrovať. Je na rozhodnutí ministerstva dopravy, prípadne ministerstva financií, či sa budú k tomu vyjadrovať.“
Prečo nahlasujete hromadné prepúšťanie, keď minister hovorí, že sa chce dohodnúť, ale na nižšej cene?
„Ak sa firma s takou tradíciou a postavením na trhu ako Doprastav rozhodne pristúpiť k prepusteniu stoviek svojich zamestnancov, predchádza tomu dôsledné hodnotenie situácie a neľahké rozhodovanie. Procesy súvisiace s hromadným prepúšťaním sme začali pred šiestimi týždňami, teda asi 10 dní po voľbách, keď bolo jasne signalizované, že D1/PPP projekt nebude touto vládou podporený. Odvtedy sme zaznamenali množstvo protichodných a nezrozumiteľných stanovísk k tejto téme vrátane samotného programového vyhlásenia vlády. Preto v súčasnosti nemáme relevantný dôvod na zmenu hodnotenia situácie. Ak bude jasné, že prvý balík projektu PPP D1 má podporu vlády, prehodnotíme rozsah prepúšťania.“
Aký ekonomický efekt má prepúšťať zamestnancov, keď termín finančného uzatvorenia je koniec augusta? Potom ich budete prijímať naspäť, ak sa s ministerstvom dohodnete?
„Do konca augusta nie je možné projekt D1/PPP finančne uzavrieť. Do konca augusta však ministerstvo musí rozhodnúť o predĺžení platnosti koncesnej zmluvy, aby tak vytvorilo primeraný časový priestor na splnenie vzájomne prijateľných podmienok na finančné uzavretie projektu. Vzhľadom na komplikovanosť úloh, aj pri priaznivej alternatíve by sa vlastné stavebné práce sotva začali ešte tento rok. Ak však rokovania budú smerovať k reálne dosiahnuteľnej dohode, čo sa ukáže v priebehu septembra, ale najneskôr októbra, radi prehodnotíme prebiehajúce výpovede.“
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.