Česko reklamuje diaľnicu v Ostrave, Eurovia ju postavila na odpadkoch.
Bratislava - Prieskumné vrty v podloží zvlnenej diaľnice v Ostrave odhalili prítomnosť stavebných odpadov. Napríklad kusy stromov alebo rúrky, ktoré tam nemali čo robiť. Štát bude diaľnicu reklamovať, aj keby sa mala rozkopať a postaviť znova. Eurovia zvaľuje vinu na dodávateľa.
Najväčšiu českú stavebnú firmu Eurovia a české Riaditeľstvo ciest a diaľnic čaká zrejme najväčší reklamačný spor v dejinách českého stavebníctva, píše český denník Mladá Fronta Dnes.
Dôvodom je nekvalitne postavená diaľnica D47 v Ostrave (teraz už označovaná ako D1) za takmer šesť miliárd korún. Štátu došla trpezlivosť potom, čo Riaditeľstvo ciest a diaľnic zistilo, z čoho je postavená.
Riaditeľstvo urobilo predminulý týždeň tri vrty na problematickej ceste a výsledok priniesol šokujúce zistenia.
Namiesto požadovaných materiálov leží pod cestou stavebný odpad, napríklad aj odpadové rúry, kusy železa, stromy alebo tehly. Teda nič, čo by tam mohlo podľa projektov byť. O náleze odpadu na stavbe diaľnice informovala ako prvá TV Nova.
MF DNES má k dispozícii interný audit Riaditeľstva, ktorý dáva problém so stavbou za vinu Eurovia a tiež poukazuje na veľmi chaotickú správu reklamácií na Riaditeľstve.
"Vinu za deformácie vozovky a mostov nesie jednoznačne zhotoviteľ," konštatovali audítori. Výsledok skúmania vrtov potvrdili aj dve nezávislé laboratória.
Na ceste chýbajú napríklad aj predpísané jednotlivé vrstvy podkladu. "Je to pre nás dôvod, aby sme po firme Eurovia požadovali opravu celej cesty, nielen povrchu. Aj keby to malo znamenať celú cestu vykopať a postaviť znova," povedal šéf ŘSD René Poruba. Eurovia sa k celému problému zatiaľ nechce vyjadrovať.
"Zatiaľ sme od Riaditeľstva neobdržali oficiálnu informáciu o výsledkoch vrtov a meranie. Tieto informácie máme iba z médií. Vyjadrovať sa k tejto záležitosti teda budeme vo chvíli, kedy výsledky obdržíme oficiálnou cestou," uviedla hovorkyňa Petra Kučerová.
Eurovia však o problémoch s kvalitou diaľnice v Ostrave vie. Minulý týždeň nečakane poslala správu, kde sa "pochválila" opravou úseku na svoje náklady. Nie je pritom bežné, že by stavebné firmy posielali správy o tom, že vykonávali reklamačnú opravu pre Riaditeľstvo.
Podľa Eurovie spôsobila problémy nekvalitná škvara, ktorá je v podloží diaľnice. Tá mala podľa projektu pochádzať z výroby železa na Ostravsku - lenže začala napučiavať a na povrchu sa krátko po slávnostnom otvorení objavili asfaltové vlny. Avšak kontrolóri našli v násype aj stavebný odpad, o ktorom sa Eurovia vo svojej správe nezmienila.
Firma chce škodu vymáhať po dodávateľovi, jeho meno však neoznámila. Audítori navyše upozorňujú na nedostatky v stavebnom denníku i na fakt, že stavbu projektovala česká spoločnosť Dopravoprojekt, ktorá súčasne robila pre Riaditeľstvo i technický dozor a súbežne na tejto stavbe pracovala aj pre stavbárov. Podľa audítorov je to konflikt záujmov.
Problém má však aj Riaditeľstvo. Jeho audítori napríklad zistili, že "Kniha dokladov" bola až do vykonania kontroly vo firme Eurovia namiesto v archíve Riaditeľstva a chýba rad relevantných dokladov.
Záruka na diaľnici končí v decembri budúceho roka, Riaditeľstvo už v minulosti vyrokovalo za závady zľavu zhruba milión korún, a tak sa môže terajšie ťaženie Eurovii výrazne predražiť. V stávke je navyše aj jej povesť, pretože firma je takmer zo sto percent závislá na verejných rozpočtoch.
Šéf Zväzu podnikateľov v stavebníctve Václav Matyáš tvrdí, že situácia nie je "tak jednoduchá, ako sa v televízii zdá".
"Ide v podstate len o pár sto metrov," uviedol Matyáš. Podľa neho nemožno firmu poistiť proti technologickým problémom či porušenia predpísaných postupov, Eurovia však tvrdí, že poistená je.
Eurovia postavila na Slovensku cestu R1 cez PPP a niektoré menšie diaľničné úseky.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Širokého Váhostav podpíše ďalšiu zmluvu na D1
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.