Firmy presekne napol diaľnica

„Je to absolútne porušenie vlastníckych práv. Proste maniere úplne ako za bývalého režimu.“ Týmto stručným, ale jednoznačným výrokom zhodnotil včerajšie prijatie zákona o mimoriadnych opatreniach pri príprave výstavby diaľnic spolumajiteľ nitrianskej firmy K&K Drevomont Pavol Kovalčík. Rozhorčený je právom. Priamo nad areálom jeho stavebnín má prechádzať plánovaná trasa rýchlostnej komunikácie R1. Podobne ako nad približne dvadsiatkou ďalších menších a stredných podnikov, ktoré sídlia na Priemyselnej ulici v Nitre. „Presne v strede nášho hospodárskeho dvora má stáť jeden z pilierov estakády, ktorej trasa je naplánovaná priamo ponad obytnú a priemyselnú zástavbu v lokalite Krškany. Takéto riešenie úplne znemožní vjazd kamiónov do nášho areálu. Priamo to ohrozí ďalšiu existenciu našej firmy, pretože nebudeme mať kde skladovať stavebný materiál,“ tvrdí Kovalčík.

Okrem logistických problémov sa však, podobne ako ďalší podnikatelia v tejto lokalite, obáva straty zákazníkov. Táto zóna sa totiž stane na niekoľko rokov súčasťou obrovského staveniska s obmedzeným dopravným prístupov, čo môže niektoré podniky úplne odrovnať.

Podobné stanovisko má i Karol Billik, majiteľ firmy Billik zameranej na výrobu a predaj zváracej techniky a príslušenstva. V jeho dvore majú stáť dokonca až tri piliere cestnej estakády. „Úplne nám to znemožní prístup do jednotlivých prevádzok. Okrem výroby tam máme predajňu a zabezpečujeme aj výmenu fliaš s technickými plynmi,“ dodáva.

Ďalšiemu z miestnych podnikateľov – Jozefovi Markovi z firmy Mati – dokonca hrozí, že jedna z jeho budov sa bude búrať. „Ide o objekt, v ktorom máme vzorkovú predajňu skla a porcelánu. Či sa však bude demolovať, alebo nie, nám zatiaľ nikto neoznámil. Komunikácia investora s majiteľmi dotknutých nehnuteľností je na nulovej úrovni. Neviem si predstaviť, čo bude po prijatí zákona umožňujúceho stavať na súkromných pozemkoch bez akéhokoľvek obmedzenia,“ dodáva Marko. Aj ostatní oslovení podnikatelia z Priemyselnej ulice sú rozhorčení, že aj doteraz sa vlastne rozhodovalo o ich majetku bez akejkoľvek diskusie a možností vznášať námietky k plánovanej trase rýchlostnej cesty.

„V civilizovanom svete sa diaľnice a podobné cestné stavby snažia umiestňovať čo najďalej od obytných zón a priemyselných prevádzok. Riešenie rýchlostnej komunikácie navrhované pre Nitru je úplne absurdné. Prechádza totiž husto zastavaným územím a negatívne sa dotkne kvality života stoviek ľudí a množstva súkromných firiem,“ povedal Kovalčík.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...