„Je to absolútne porušenie vlastníckych práv. Proste maniere úplne ako za bývalého režimu.“ Týmto stručným, ale jednoznačným výrokom zhodnotil včerajšie prijatie zákona o mimoriadnych opatreniach pri príprave výstavby diaľnic spolumajiteľ nitrianskej firmy K&K Drevomont Pavol Kovalčík. Rozhorčený je právom. Priamo nad areálom jeho stavebnín má prechádzať plánovaná trasa rýchlostnej komunikácie R1. Podobne ako nad približne dvadsiatkou ďalších menších a stredných podnikov, ktoré sídlia na Priemyselnej ulici v Nitre. „Presne v strede nášho hospodárskeho dvora má stáť jeden z pilierov estakády, ktorej trasa je naplánovaná priamo ponad obytnú a priemyselnú zástavbu v lokalite Krškany. Takéto riešenie úplne znemožní vjazd kamiónov do nášho areálu. Priamo to ohrozí ďalšiu existenciu našej firmy, pretože nebudeme mať kde skladovať stavebný materiál,“ tvrdí Kovalčík.
Okrem logistických problémov sa však, podobne ako ďalší podnikatelia v tejto lokalite, obáva straty zákazníkov. Táto zóna sa totiž stane na niekoľko rokov súčasťou obrovského staveniska s obmedzeným dopravným prístupov, čo môže niektoré podniky úplne odrovnať.
Podobné stanovisko má i Karol Billik, majiteľ firmy Billik zameranej na výrobu a predaj zváracej techniky a príslušenstva. V jeho dvore majú stáť dokonca až tri piliere cestnej estakády. „Úplne nám to znemožní prístup do jednotlivých prevádzok. Okrem výroby tam máme predajňu a zabezpečujeme aj výmenu fliaš s technickými plynmi,“ dodáva.
Ďalšiemu z miestnych podnikateľov – Jozefovi Markovi z firmy Mati – dokonca hrozí, že jedna z jeho budov sa bude búrať. „Ide o objekt, v ktorom máme vzorkovú predajňu skla a porcelánu. Či sa však bude demolovať, alebo nie, nám zatiaľ nikto neoznámil. Komunikácia investora s majiteľmi dotknutých nehnuteľností je na nulovej úrovni. Neviem si predstaviť, čo bude po prijatí zákona umožňujúceho stavať na súkromných pozemkoch bez akéhokoľvek obmedzenia,“ dodáva Marko. Aj ostatní oslovení podnikatelia z Priemyselnej ulice sú rozhorčení, že aj doteraz sa vlastne rozhodovalo o ich majetku bez akejkoľvek diskusie a možností vznášať námietky k plánovanej trase rýchlostnej cesty.
„V civilizovanom svete sa diaľnice a podobné cestné stavby snažia umiestňovať čo najďalej od obytných zón a priemyselných prevádzok. Riešenie rýchlostnej komunikácie navrhované pre Nitru je úplne absurdné. Prechádza totiž husto zastavaným územím a negatívne sa dotkne kvality života stoviek ľudí a množstva súkromných firiem,“ povedal Kovalčík.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
2007/669 O opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic - zákon
Gašparovič: Verejný záujem je viac ako súkromné vlastníctvo
Štát siaha občanom na vlastníctvo, tvrdí Prokopovič
Diaľnica cez Považskú Bystricu: kto má dôvod na oslavu?
Vážny vyhral. Môže stavať na cudzom
Poslanci schválili rýchlejšie vyvlastňovanie
Ľudské práva vraj pripomínajú mečiarizmus
Kradnúť sa nemá ani s dobrým úmyslom
Právnik: Je to ako za komunizmu
Vážny: Buldozér dom nikomu nezbúra
V Čadci nevedia, ktoré domy ustúpia diaľnici
Ľudia sa sťahujú v záujme mesta
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.