Francúzi z nášho mýta takmer zmizli

Renomovaná firma, ktorá má skúsenosti s mýtom, vlastní v našom mýte minoritný podiel. Prínos podnikateľa Fiľa je vraj otvorenou otázkou.

Bratislava - Odborný garant elektronického mýta na Slovensku nemôže do projektu veľa rozprávať. Minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ) totiž tvrdí, že francúzsky akcionár mýtneho projektu – spoločnosť SanToll – vlastní v mýte minoritný podiel.

„Francúzska firma, ktorá bola desaťpercentným akcionárom v projekte diaľničného mýta, je firma, ktorá nemá nič spoločné s pochybným tendrom, kde sú zapojené známe postavy zo Slovenska,“ opísal včera akcionára s názvom SanToll minister Mikloš.

Stopy vedú k Fiľovi

Zvyšok akcií v SkyTolle vlastní druhý akcionár, spoločnosť Ibertax. Ten je v rukách českej firmy Rehlingen. Kto fyzicky stojí za ďalšími podielmi, včera ministerstvo financií nekonkretizovalo. Okrem francúzskeho podielu je tak isté len to, že ďalších 10 percent akcií vlastní J&T. V neznámych rukách je tak 80 percent slovenského mýta.

Kto ho vlastní

  • Francúzsky akcionár SanToll vlastní 10 % v mýte.
  • 90 % má firma Rehlingen, registrovaná v Česku. Jej predstavenstvo riadi človek blízky Milanovi Fiľovi. Ten o mýte rokuje so štátom.
  • Majitelia Rehlingenu: 10 % J&T, zvyšok neznámy.

Zdroj: MF SR, SkyToll, J&T, SME

O mýte však chodí so štátom rokovať známy podnikateľ v papierenskom priemysle Milan Fiľo. Potvrdilo to ministerstvo dopravy.

Ministerstvo financií by zasa malo v týchto dňoch rokovať o zľave z mýta. S kým rokuje, sme sa včera nedozvedeli. Ministerstvo naznačovalo, že rokovania vôbec nie sú v ich kompetencii, ale organizuje ich ministerstvo dopravy.

Pred pár dňami však od ministerstva zaznelo, že „rokuje so všetkými zainteresovanými stranami a doterajší priebeh rokovaní dáva nádej, že sa podarí zmenu vyrokovať“.

J&T včera len potvrdila, že francúzsky SanToll vlastní desaťpercentný podiel v spoločnosti SkyToll, rovnako tak samotná J&T.

„Na informovanie o ostatných podieloch ako minoritný akcionár nemáme splnomocnenie,“ povedala Nikol Kubaská, hovorkyňa skupiny.

Ministerstvo dopravy ani včera neodpovedalo, ako si preveruje, kto má a kto nemá mandát rokovať so štátom o mýte. S otázkami o akcionárskej štruktúre nás opäť odkázalo na SkyToll.

Ten na otázku ani včera jasne neodpovedal. Keď sme sa pýtali aký je prínos pána Fiľa v projekte, hovorca firmy Anton Bódis odpovedal: „To sa ešte uvidí“.

Kedysi to bolo 50 na 50

Francúzsky akcionár na písomné otázky neodpovedal. V predstavenstve SkyTollu v minulosti však sedel Bruno Corthier. Keď sme mu včera zatelefonovali, tvrdil, že s mýtom už nemá nič spoločné. Už dávno vraj nepracuje pre francúzskeho akcionára, ale pre maďarský Mol.

„Nepracujem už na tomto projekte. Bolo to pred dvoma rokmi.“ Popritom však stále pôsobí vo firme SanToll, registrovanej na Slovensku.

Corthier tiež povedal, že za jeho pôsobenia boli sily medzi Ibertaxom a SanTollom rozdelené 50 na 50. Kto stál za Ibertaxom vtedy, nemohol povedať, keďže podpísal dokumenty, ktoré mu to zakazujú.

V SkyTolle bol aj Mikulčík. Za SanToll

V kritizovanom prevádzkovateľovi mýta pôsobil aj Miroslav Mikulčík z Daňového riaditeľstva. Na manažovanie služieb zákazníkom ho dosadil francúzsky akcionár.

Šéf Daňového riaditeľstva Miroslav Mikulčík kedysi pracoval pre prevádzkovateľa mýta – firmu SkyToll. Napriek tomu, že súčasný minister financií Ivan Mikloš mýto v minulosti viackrát kritizoval, Mikulčíkovo pôsobenie v SkyTolle mu neprekáža.

„Bol najatý agentúrou, ktorá hľadá vrcholových manažérov a táto agentúra bola oslovená firmou SanToll. To je francúzska firma,“ povedal včera Mikloš. To znamená, že Mikulčíka nepresadili do firmy iní akcionári, ktorých Mikloš nazval „známymi osobami zo Slovenska“, ale renomovaný francúzsky odborník na mýto s minoritným podielom v SkyTolle.

Nomináciu od Francúzov na manažérsky post potvrdil aj Mikulčík. „K akcionárom SkyToll patrí spoločnosť SanToll, sesterská firma francúzskeho Sanefu, ktorá mala právo nominovať na túto pozíciu,“ povedal.

Mikulčíkova pozícia bola taká kľúčová, že sa o nej píše aj v stanovách SkyTollu: Na obsadenie pozície manažéra pre služby zákazníkom musí existovať jednohlasná zhoda v predstavenstve. Tam figuruje iba jedno francúzske meno.

„Zodpovedal som za budovanie systému pre klientské služby – poskytovanie služieb dopravcom. Mal som na starosti vybudovanie a prevádzku predajných a distribučných miest,“ opísal Mikulčík svoju pracovnú náplň.

Aktuálne je podľa Mikloša Mikulčík nápomocný pri rokovaní o 120­-miliónovej zľave z ceny za elektronické mýto.

„Mám relevantné informácie o projekte, keďže som sa osobne podieľal na jeho budovaní,“ zareagoval Mikulčík. V SkyTolle pracoval už vtedy, keď sa pri štarte mýta na hraniciach tvorili kolóny kamiónov čakajúcich na palubné jednotky.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...