Od komunálnych volieb uplynuli takmer dva roky, teda polovica volebného obdobia. V Prešove sa v decembri 2006 udiala veľká zmena. Na post primátora nastúpil nezávislý kandidát Pavel Hagyari, ktorý vyhral suverénnym spôsobom. Aká je situácia po "polčase" jeho volebného obdobia?
Prešov - Víťazstvo Pavla Hagyariho znamenalo veľké očakávania Prešovčanov. Do volieb vstupoval volieb s ambicióznym programom. Či sa ho darí plniť, o tom sme sa zhovárali s prešovským primátorom.
"Pozitívne je, že mesto žije. Výrazne ožilo za tie dva roky. Pozitívne je, že sa riešia tie najhorúcejšie zemiaky, že sa riešia strednodobé veci, ale že sa nastavili aj vízie. Z tohto pohľadu som spokojný. Je možné, že ja, i mnohí občania očakávali razantnejšiu zmenu, avšak mesto je veľká loď. Kým sa obráti ekonomika, smerovanie, tak to chvíľu trvá. Do mojich predstáv zasiahli aj mnohé zmluvy, ktoré boli nevýhodné. Problémy s priemyselným parkom, ktoré nás stoja také obrovské množstvo finančných prostriedkov, že musíme ubrať v iných častiach. Som presvedčený, že aj tento priemyselný park vyriešime a potom sa opäť vrátime ku ďalším projektom. Rovnako nastavujeme PPP projekty, takže myslím, že v priebehu budúceho a ďalšieho roku aj ľudia reálne uvidia tie zmeny, na ktoré čakali," uviedol P. Hagyari.
V programe mal vytvorenie 1 000 pracovných miest. Na internetovej diskusii nedávno uviedol, že za dvojročné obdobie vzniklo asi 1 500 miest. "Je to tak. Najviac ich vytvorila spoločnosť Lear. Aj keď tam bolo veľa diskusie ohľadom tej cesty. No najmä kvôli tomu, že sme im hneď na začiatku vyšli ústrety sa Lear etabloval tu. Mohol ísť inde, mal možnosť ísť do Poľska i Maďarska. Vytvorili sa aj ďalšie pracovné miesta, je ich zhruba 1 500. Sú rozvinuté diskusie o ďalších pracovných miestach, aj keď treba povedať, že čas veľkých priemyselných parkov Prešov zmeškal v minulých obdobiach. Keď bolo možné vytvoriť veľký park, získať obrovského investora. Prešov sa vtedy nehýbal, nebol ústretový, ani pružný."
Podľa Hagyariho je pozitívne, že v Prešove a okolí vzniká niekoľko menších priemyselných parkov ako IPZ Záborské, Grófske, Malý Šariš, Cemjata, Veľký Šariš, Šalgovík a Haniska.
Primátor Pavel Hagyari potvrdil, že kandidovať v budúcoročných krajských voľbách nechce: "Vrátil som sa do Prešova iba kvôli Prešovu. Nemám záujem o post župana." Zároveň uviedol, že so súčasným županom má "veľmi korektné vzťahy".
Ohlasovaný stavebný boom mešká. Bolo avizované, že veľa vecí už bude stáť, a dnes sú len v projektovej fáze. Napríklad mestský bazén, ktorý mal byť minimálne rozostavaný tento rok. Podobne satelitné mestečká (pri voľbách sa hovorilo o Grófskom, kde však bude malý priemyselný park). Čo je dôvodom meškania niektorých stavieb? V prípade bazénu sa čaká na eurofondy.
"Každému je jasné, že ak môžeme získať cez európske fondy nejakých 200 miliónov korún, tak sa o to pokúsme. Lebo to je čiastka, ktorou vieme upraviť takmer všetky cesty a chodníky v Prešove," povedal Hagyari. Na margo chystaného satelitného mestečka v amfiteátri povedal, že sa pripravuje majetkovo. Hotový je územný plán i štúdia, pripravuje sa geometrický plán a na budúcu jeseň môže začať výstavba.
Viaceré projekty vyzerajú byť behom na dlhú trať, ale je to, podľa slov primátora, aj otázka štafety. Či bude kandidovať aj o dva roky sa zatiaľ nerozhodol. "Pripraviť projekty, alebo aspoň štúdie, ktoré potom či už ja, alebo niekto iný, môže napĺňať. To, čo je v Prešove výnimočné, sú bývalé soľné bane. V rámci tohto možno vytvoriť nadnárodný projekt soľných kúpeľov a opálových baní. Prešov by v tomto smere bol výnimočný. A na tomto sa robí a chceme spolupracovať aj s vyšším územným celkom, aj so štátom. Rovnako je reálna geotermálna energia, kde prebiehajú rokovania a kde sa do konca roka musí urobiť štúdia vykonateľnosti. Toto je pridaná hodnota pre Prešov."
Hagyari chce vytvoriť niekoľko nových satelitných mestečiek, športoviská, detské ihriská, mestečko seniorov. Predpokladá, že v priebehu šiestich až ôsmich rokov bude Prešov "jedno skvelé mesto s báječným životom".
Najviditeľnejším problém súčasného vedenia mesta sa javí komunikácia s poslancami. Pripúšťa to aj P. Hagyari, podľa ktorého však v zásadných otázkach panuje zhoda, len niekedy nie je dosť času na vysvetľovanie.
"Aj ja sa učím, aj oni sa učia. Komunikácia nie je zlá, no mohla by byť lepšia, ale čas letí strašne rýchlo. Osobne cítim, že sa to zlepšuje. Chápem do určitej miery aj ich opatrnosť. Myslím, že aj oni si zvykajú, že ak prídeme s víziou či štúdiou, neznamená to, že očakávame, že to prejde bezo zmeny. Je to stále otázka diskusie. Čo je reálne, či to Prešov potrebuje a či to bude financovať. Úlohou mesta nie je za každú cenu stavať a vlastniť, ale nastaviť vízie tak, aby sa tu ľuďom žilo príjemne."
Jedným z najznámejších Hagyariho sľubov bolo vyriešenie problému s podnikateľom Petrom Jarkovským. "Stále hľadáme riešenia. Tvrdím, že lepšia je dohoda ako dlhoročné spory. Niekde, v malých častiach, sme našli spoločnú reč, niekde nie. Hovorím, nechajme to na súd. Pokiaľ by sme ho prehrali, budem plniť to, čo mám, ale z právnych analýz, ktoré máme, skôr vyplýva, že pravda je na našej strane. Otázny je možno cintorín, lebo tu je aj otázka morálky. Pozitívne je, že sa o Prešove nepíše už iba to, že tu zabetónoval aj cintorín, ale napríklad aj to, že Prešov ako prvé mesto nasvietilo priechody, alebo pomáha deťom pri ceste do školy so seniormi a mestskou políciou," dodal primátor.
Prešov
Exprimátor: K radikálnej zmene v meste nedošlo
Zmluva o parkovaní vyvoláva pochybnosti
Bazénu dali poslanci zelenú - s pripomienkami
Ježiš bude stáť v západnej časti Prešova
Dopravná politika v Prešove naberá rýchlejšie obrátky
Radnica pripravuje výstavbu bazénu
Hagyari vymenoval úspechy i neúspechy. Odpočet po roku primátorovania
Prešov: Bilancia - Čo priniesol a vzal rok 2007
Pavel Hagyari chce využiť železničný tunel ako metro
Pavel Hagyari vidí budúcnosť Prešova optimisticky
Hagyari rokuje so spoločnosťou, ktorá by dokázala do troch rokov vybudovať obchvat Prešova
"Nie som vševedko," tvrdí kandidát na primátora Pavel Hagyari
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.