Hagyari: Pre Prešov sme nastavili víziu

Primátor Prešova Pavel Hagyari pred štyrmi rokmi ohlásil kandidatúru tesne pred voľbami a na poslednú chvíľu zmenil aj bratislavskú adresu na rodný Prešov. Voličov ohúril bombastickou kampaňou. Vlani neuspel vo voľbách za prešovského župana a v júni sa nedostal do NR SR. Nepostavil megalomanskú sochu Krista, priemyselný park zíva prázdnotou a Prešov obišiel aj ohlasovaný stavebný boom. V novembri si chce udržať primátorskú stoličku reálnejšími sľubmi. Rozhovor poskytol portálu Webnoviny.sk.

Ako ste spokojný s tým, čo sa vám podarilo dosiahnuť počas prvého volebného obdobia na poste primátora Prešova?

Práca primátora je oveľa náročnejšia, ako som predpokladal. Pred štyrmi rokmi som kandidoval ako človek, ktorý nemal skúsenosti s komunálnou politikou. Teraz môžem povedať, že problémy Prešova ovládam tak dobre, ako málokto, alebo možno ako nikto v Prešove. V zásade ich viem aj riešiť. Treba len čas, peniaze a tiež ochotných poslancov, ktorí sú schopní občas prijať aj netradičné riešenia. Ktoré možno neboli v samospráve obvyklé, ale treba ich realizovať. V zásade som spokojný s tým, čo sa urobilo, vzhľadom na politickú podporu, ktorá bola v mestskom parlamente.

Aké boli najväčšie brzdy?

Boli to staré hriechy, ktoré nám tu ostali. Obmedzovala nás ekonomická kríza a výpadok daní. Zabrzdil nás priemyselný park, do ktorého sme museli dať pomerne veľa peňazí, aby sme ho stavebne dokončili, lebo zmluvy boli záväzné. Verím, že do dvoch rokov sa nám investície vrátia. Poslanci pri schvaľovaní rozpočtov boli veľmi opatrní. Sklamali ma niektorí z nich, ktorí nepodporili veci, ktorými bolo možné spolu so súkromným sektorom pohnúť.

Prešovčania od vás očakávali oveľa viac v oblasti dopravy, mesto nemá obchvaty, vodiči šomrú na nedostatok parkovísk.

Obchvaty sú v rukách vlády. Mesto je na ich výstavbu pripravené. Pred dokončením je Nábrežná komunikácia, ktorá odbremení od nákladnej dopravy Ulicu 17. novembra smerom na Poprad a Košice. Vybudovali sme novú Okružnú ulicu, ktorá tvorí vnútorný obchvat mesta. So Slovenskou správou ciest sa zrekonštruovala veľká križovatka Sabinovská – Levočská. Odstránili sme chaos pri ZVL svetelnými semaformi. Je tam pripravovaná veľká kruhová estakáda, ktorá bude pokračovaním Nábrežnej komunikácie na diaľnicu do Košíc. Urobili sme svetelnú križovatku Sabinovská – Bajkalská - Jánošíkova, kde sme uľahčili výjazd vodičom zo Sídliska III. a zo Šidlovca. V krátkom čase pribudne nový úsek zelenej vlny od vjazdu do mesta od Levoče až na smer Kapušany. Za toto volebné obdobie sme vytvorili nové parkovacie miesta na Pavlovičonom námestí, na sídliskách Sekčov, Šváby, začala sa výstavba na Sídlisku III. Občania si ale musia uvedomiť, že prioritou mesta sú školy, materské školy, chodníky, cesty. Parkoviská budeme stavať iba v obmedzenom množstve, podľa dostupných financií.

Zatiaľ každý kandidát na primátora v Prešove sľuboval postaviť bazén, ani jeden to nesplnil. Bola to aj vaša priorita.

Otvorili sme pre verejnosť školské bazény, je kde plávať, aj keď to nie je ideálne. Veľký bazén je potrebné stavať v kooperácii so samosprávnym krajom a Prešovskou univerzitou, aby bol dokonale využitý. Je to jeden z projektov, ktorý poslanci neodsúhlasili.

Myslíte si, že štyri roky bolo málo na splnenie sľubov? Nechýbala vám skôr skúsenosť z práce v komunálnej politike?

Určite by to uľahčilo moju situáciu na začiatku. Aj keď si myslím, že sa učím pomerne rýchlo. Ale v komunálnej politike, aby sa veci dokončili, je potrebné byť najmenej päť rokov. Ideálne je dvakrát po päť rokov. Mesto musí mať aj svoje vízie, svoje smerovanie a na to je potrebných najmenej tých desať rokov. Vízie sme nastavili. Do budúceho volebného obdobia je potrebné dať dôraz na jednotlivé mestské časti, na zvýšenie kvality života ľudí, ktorí tam žijú.

Pred štyrmi rokmi ste dôchodcom sľúbili zrušenie poplatkov za komunálny odpad, zľavy na športové akultúrne podujatia, mali zadarmo cestovať v MHD. Nič z toho nie je realitou.

Situácia je dnes trochu iná. Určite nie je reálne poplatky za komunálny odpad celkom zrušiť. U seniorov s najnižšími príjmami si viem predstaviť ešte väčšie úľavy. Ale pri výraznejších úľavách bude potrebné vyššie nastaviť efektivitu likvidácie komunálneho odpadu. Rozhoduje o tom mestský parlament, nie primátor. Cestovanie zadarmo v MHD sme znížili u dôchodcov už od 65 rokov, zatiaľ mimo dopravnej špičky. Seniori majú niektoré predstavenia grátis, alebo za polovičnú cenu. Je pripravená mestská karta, ktorá zatiaľ nebola v zastupiteľstve schválená. Tu sa počítalo so zľavami pre všetkých Prešovčanov. Chcelo to však vstupnú investíciu 20 tisíc eur, preto sme to v čase krízy museli odsunúť.

Mladým ľuďom ste sľubovali nové pracovné miesta a sociálne byty, ktoré si budú môcť odkúpiť do desiatich rokov.

Spoločnosť Lear vytvorila asi 1 000 pracovných miest, ďalšie menšie spoločnosti približne rovnaký počet pozícií. Je pravda, že v čase krízy sa asi 600 pracovných miest stratilo. Ale znova sa ozývajú investori a ich príchod je veľmi reálny. Problém bol v tom, že sme nemali dokončený priemyselný park, okolo ktorého boli právne problémy. Zatiaľ mesto premeškalo najideálnejší čas. Byty pre mladých sa mali stavať na amfiteátri. Tento projekt je dobrý a reálny, bol tu záujem súkromného investora, ktorý naďalej trvá. Iróniou osudu je, že ho zmietli zo stola poslanci, ktorí neprišli so žiadnou inou alternatívou. V priebehu budúceho roka by sa mohol naštartovať. Pre krízu sa na čas zmrazil projekt na Bajkalskej ulici, kde mala stavať firma Stavoindustria Liptovský Mikuláš. Mesto s ňou má podpísanú zmluvu a budú tu byty súkromné aj mestské.

Problém s neplatičmi a neprispôsobivými občanmi sa za posledných desať rokov, odkedy mesto postavilo byty pre rómsku komunitu v Starej Tehelni, vyhrocuje. Nepomohol ani múr, ktorý do Prešova pritiahol aj zahraničné médiá a europoslancov.

Bol by som najradšej, aby nebol dôvod na múr. Ale pri riešení takéhoto problému je potrebné, aby sa zapojilo nielen mesto, ale aj krajská samospráva, vláda, tretí sektor a tiež Európska únia. Aby našli nejakú realizáciu pre mladistvých, ktorí nemajú čo robiť a páchajú kriminalitu. Mňa zatiaľ nikto nepresvedčil, že ten múr mám zbúrať. Mesto si zobralo pod kontrolu spravovanie nájomných bytov od spoločnosti Spravbytkomfort. Už teraz môžem povedať, že sa začína znižovať dlh a to aj u starých neplatičov. Hrozba vysťahovania do kontajnerových bytov zrejme zapôsobila.

Prešov sa mal stať lákadlom pre turistov. Čo je tu výnimočné?

História, starý Solivar a opálové bane. Projekt Caraffovej väznice čaká len na podpis ministra. Hneď ako sa tak stane, môže začať rekonštrukcia historickej budovy. Chceme v nej zriadiť mestskú galériu, opálovú sieň, soľnú komnatu a prezentovať solivarskú čipku. Oživili sme Záhradu umenia a staré hradby, kde sa konajú koncerty, chceme tu dostať kone. Projekt Ekumenická ulička je v štádiu stavebného povolenia. Pre krízu sa však stopli všetky nové investície v meste. Historická časť mesta skrásnela. Z pragmatických dôvodov sme sa vzdali myšlienky získať do vlastníctva historické objekty starého Solivaru. Ukázalo sa, že Technickému múzeu v Košiciach na ich rekonštrukciu dokáže ľahšie získať financie z eurofondov. Asi o mesiac sa začnú stavebné práce. V bývalom sklade soli sa postaví kongresová sála a objekty pre remeselnú činnosť. Mesto má v okolí svoje pozemky, chce tu vytvoriť oddychovú zónu aj s využitím soľanky na soľné kúpele. Toto je výnimočný projekt európskeho charakteru a na tomto môže a musí stáť výnimočnosť Prešova. Samozrejme s neďalekými opálovými baňami.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...