Hagyari vymenoval úspechy i neúspechy. Odpočet po roku primátorovania

Za svoj najväčší úspech však prešovský primátor považuje vysporiadanie vzťahov s rodinou D r u t a r o v s k ý c h, teda ukončenie dlhoročného sporu apokračovanie výstavby Nábrežnej komunikácie.

Skončil sa prvý rok pôsobenia Pavla Hagyariho v prešovskom primátorskom kresle. Aký bol? Hagyari hovorí, že neľahký: "Prevzal som mesto v zlom stave. Najviac mi prekážalo, že veľa technických vecí nebolo pripravených. Začínali sme od nuly. Našiel som veľa dlhodobých nevypovedateľných zmlúv. Problémom je aj to, že mesto má málo majetku."

Prešov - Hagyari zaspomínal, že kým nebol primátorom Prešova a pôsobil v Bratislave, často sa za Prešov hanbil: "Bolo to vtedy, keď sa písalo o aktivitách Jarkovského, o cintoríne... Byť primátorom je určite náročnejšie ako pôsobiť v biznise, je to pre mňa výzva, ale prináša to veľa osobnej zodpovednosti.

Čo sa zmenilo k lepšiemu

V Prešove sa za prvý rok pôsobenia Hagyariho niektoré veci zmenili. Z Jarkovej a Slovenskej ulici sa urobili jednosmerky. V meste sa zvýšil počet parkovacích miest. Výraznou zmenou je svetelná križovatka pri ZVL. Dokončila sa rekonštrukcia Floriánovej ulice. Po sedemnástich rokoch sa znovu otvorilo Záhradné kino. Deťom radnica darovala Detský park v Záhrade umenia. Hagyari dodáva, že spolu s Prešovským samosprávnym krajom dali Prešovčanom bazén na Ulici Ľ. Podjavorinskej. Prostredníctvom grantu z Úradu vlády zase vznikli multifunkčné ihriská. Na mestskom úrade občanom poskytujú bezplatné právne rady a energetické poradenstvo. Asistenčná služba na prechodoch pre chodcov pomáha malým školákom. Na mestskej polícii vzniklo kontaktné miesto pomoci deťom. Prešov v minulom roku získal prvenstvo v súťaži Slovensko bez bariér. "Zastavili sme aj nezmyselné plytvanie v mestských firmách," konštatuje Hagyari. Výsledkom je odhadovaná úspora od 5 do 10 miliónov korún.

Úspech: Dohoda s D r u t a r o v s k ý m i

Za svoj najväčší úspech však prešovský primátor považuje vysporiadanie vzťahov s rodinou D r u t a r o v s k ý c h, teda ukončenie dlhoročného sporu a pokračovanie výstavby Nábrežnej komunikácie. "Tiež ma potešilo to, že Prešov je lídrom pri získaní titulu Európske hlavné mesto kultúry 2013. Začali sme o trištvrte roka neskôr ako iné mestá a v porovnaní s Košicami sme mali na tento projekt iba desatinu financií. Pritom na základe hodnotenia komisie sme sa stali hlavným favoritom."

Neúspech: Neochota poslancov

Hagyariho sme sa pýtali aj na jeho najväčší neúspech. "Je to neochota niektorých poslancov spolupracovať. Mám na mysli poslanecký klub KDH, SDKÚ-DS. Napriek tomu, že som s nimi často diskutoval, boli takmer proti všetkému. Pritom som nenavrhoval nič, čo by bolo v neprospech Prešova. Všetky krajské mestá zvyšovali poplatky za odpad a dane. Pokiaľ chceme robiť rozvojové programy, peniaze musíme niekde získať. Na veľké projekty ako zeleň, ihriská, kúpalisko, sa musíme zložiť, iná možnosť tu nie je."

Býva v Prešove

Na otázku, či ho ešte neotravuje stále cestovanie medzi Prešovom a Bratislavou, odpovedal: "Ak si niekto myslí, že bývam v Bratislave, mýli sa. Ja žijem tu v Prešove. je síce pravda, že každý druhý, alebo tretí víkend trávim v Bratislave, ale idem za prácou. Absolvujem tam stretnutia, ktoré môžu priniesť Prešovu prospech."

Najdôležitejšie zámery

V roku 2008 Hagyari považuje za najdôležitejšie dotiahnuť do úspešného konca kandidatúru Prešova v projekte Európske hlavné mesto kultúry 2013. "Ďalším je postaviť 50-metrový krytý bazén. Verím, že keď do konca roka nebude postavený, rozostavaný bude určite."

Dôležitým zámerom prešovského primátora je tiež revilatizovať Borkút a Cemjatu. Chce, aby Borkút už od letnej sezóny bol Prešovčanom otvorený v rámci prímestskej turistiky. Cemjatu zase chce zmeniť na oddychovú a spojiť ju s Borkútom: "Z Cemjaty uvažujeme presťahovať domov dôchodcov do vhodnejších priestorov."

Dôležitým podľa neho bude aj riešenie dopravnej situácie v meste a bytová výstavba, ako aj doriešenie problémov okolo priemyselného parku Záborské. "Odkúpiť za 200 miliónov korún pozemky je jedna vec, ale park ešte bude treba naplniť investormi."

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.