História sporu v Považskej Bystrici

Výstavbu diaľnice cez Považskú Bystricu brzdia občania, aktivisti, mesto a mestskí poslanci, hovorí ministerstvo a Národná diaľničná spoločnosť.

27. 06. 2005

Považskobystričan Juraj Smatana z organizácie Diaľnica a príroda naopak tvrdí, že problém je na strane úradníkov na ministerstvách, Slovenskej správy ciest, prípadne novej Národnej diaľničnej spoločnosti.

"Robia to nekoordinovane," hovorí Smatana. Za všetko podľa neho hovorí fakt, že ministerstvo životného prostredia malo vybrať najvhodnejší variant diaľnice cez Považskú Bystricu. Namiesto toho určilo poradie variantov. Podľa zákona sa určuje najlepší variant pre životné prostredie, lenže ministerstvo dopravy vybralo až tretí v poradí.

Dlhodobý problém

Ďalší Považskobystričan Jaroslav Dunaj z organizácie Diaľnica a ľudia hovorí, že problém sa začal v roku 1995, keď sa začalo s novou koncepciou výstavby diaľnic. Najskôr úradníci uvažovali o estakáde ponad Považskú Bystricu, ale podľa všetkých štúdií sa ako lepšia alternatíva ukázal tunel. "To sa im nepáčilo, obnovili konania. Roky posudzovali, problém si posúvala jedna vláda za druhou."

Tunel by Považskej Bystrici výrazne pomohol. Považskobystričania uvažujú, či estakáda nie je výsledkom lobingu stavebných firiem, ktoré majú o výstavbu záujem a s razením tunelov nemali skúsenosti.

Keď sa začalo pripravovať územné konanie pre tretí variant s estakádou, na mestskom úrade v Považskej Bystrici začali špekulovať, že ju povolia za určité náhrady pre mesto. Pred dvoma rokmi si mesto vymohlo, že za povolenie na diaľnicu cestári preložia terajšiu cestu prvej triedy z centra mesta. Lenže na to treba ďalšie posudky a tie ministerstvo, ani Slovenská správa ciest, dodnes neurobili. Keďže sa po sľube automobilke Kia, že štát diaľnicu dokončí, ministerstvá dostali pod tlak, ministerstvo dopravy muselo oddeliť výstavbu diaľnice od záväzku preložiť cestu.

Územný plán sa nezmenil

Cestári chceli stavať, ale Považská Bystrica nemala zmenený územný plán. V novembri 2004 poslal minister dopravy primátorovi Považskej Bystrice list, v ktorom ho prosí, aby zabezpečil zmenu. Mesto územný plán zmenilo a územné konanie sa mohlo dokončiť. "Lenže v územnom pláne mesto zasa vyrobilo problém. Z diaľnice do Považskej Bystrice nebudú dva privádzače - jeden pred mestom a druhý za mestom, ale tri. Jeden bude privádzať dopravu priamo do centra mesta, čo je podľa dokumentácie vo vzťahu k obyvateľstvu vyhodnotené horšie, ako keď dnes jazdia centrom všetky autá," hovorí Dunaj.

Obyvatelia sa začali odvolávať, že to nie je správne, ale neuspeli. Diaľničná spoločnosť, ktorá stavia diaľnice, napriek tomu tvrdí, že výstavba cez Považskú Bystricu sa zdržiava preto, že sú problémy s obyvateľmi, ktorí podali žalobu. "My sme žiadnu žalobu doteraz nepodali," hovorí Dunaj.

Hľadanie vinníkov

Smatana vraví, že politici a úradníci vyrobili chaos a teraz potrebujú hľadať vinníkov. "Sľúbili nerealizovateľný termín a teraz chcú človeka, ktorý bráni svoj dom, vyhlásiť za nepriateľa štátu."

Podľa Smatanu aj Dunaja by stavbári z formálneho hľadiska mohli požiadať o stavebné povolenia a začať stavať. "Lenže keď sme požiadali ministerstvo dopravy o informáciu, kedy predpokladajú vydávanie stavebných povolení, odpísali nám, že 30. 11. 2005. Tak nerozumiem, prečo dávajú zdržanie do súvislosti s nami, keď im požiadať o stavebné konanie trvá od vydania územného rozhodnutia viac ako pol roka," pýta sa Dunaj.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...