Súčasný stav siete diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku je výsledkom vývoja geopoliticko-ekonomických pomerov v Stredovýchodnej Európe.
1935 – prvé úvahy o budovaní diaľnice, ktorá by spájala oba konce republiky a tvorila by os štátu.
1935 – návrh Československého regionalistického ústredia (CSRU) na vybudovanie Národnej cesty Plzeň – Košice, ktorá by prišla na Slovensko zo Zlína a viedla by cez Banskú Bystricu do Košíc.
1935 – návrh brnenských dopravných expertov predstavovali dve vetvy REGs. a REGj., ktoré mali mať spoločný začiatok v meste Cheb a spojili by sa v Košiciach. Odtiaľ by viedla iba jedna línia na Podkarpatskú Rus cez Užhorod do mesta Chust. Severná vetva mala viesť na Slovensku od Zlína cez Žilinu do Košíc. Južná vetva mala prísť na Slovensko od Brna a viedla by cez Trnavu a Banskú Bystricu. Celá dĺžka návrhu bola impozantná, merala 2000 km.
1937 – návrh veľkopriemyselníka Tomáša Baťu mal celoeurópsky rozmer. Išlo o napojenie siete na Európu od západu a vybudovanie osi stredom naprieč republikou. Jeho diaľková cesta mala svojimi 700 kilometrami spájať Čechy, Moravu, Slovensko a Podkarpatskú Rus. Na Slovensko by prišla od Zlína a viedla by cez Žilinu, Prešov, Michalovce a ďalej do Veľkého Bočkova na Podkarpatskej Rusi na hranicu Československa s Rumunskom. Tu by sa napojila na diaľnicu idúcu k Čiernemu moru.
1938 – zriadenie československého Generálneho riaditeľstva stavby diaľnic.
1939 – začala sa budovať os československej diaľničnej siete, tzv. protektorátna diaľnica vedúca z Prahy do Brna
1942 – zákaz budovania všetkých diaľnic v Ríši
1945 – prezident Beneš rozhodol o výstavbe diaľnice z Prahy na hranice so ZSSR
1945 – plánovaná diaľničná sieť bude po strate Podkarpatskej Rusi kratšia
1946 – obnovenie prác na výstavbe diaľnice Praha – Slovensko
1948 – po štátnom prevrate dochádza k utlmeniu výstavby diaľnic
1950 – pre vysoké náklady Vláda ČSR zastavila výstavbu diaľnic
1960 – vysoký nárast dopravy v Československu
1966 – Vláda ČSR rozhodla o obnovení diaľničnej výstavby
1967 – zriadenie Riaditeľstva diaľnic Praha
1968 – zriadenie Slovenského riaditeľstva diaľnic
1972 – Vláda ČSSR rozhodla o výstavbe diaľnic bez finančných limitov, čím umožnila rozostavať celý úsek diaľnice Praha – Brno – Bratislava D1, D2
1974 – začiatok výstavby D2 Brno – Bratislava
1975 – Vláda ČSSR prijala zákon o urýchlení výstavby diaľnic, ktorý nemal dlhodobý dosah
1980 – sprevádzkovanie D1 a D2 po celej dĺžke (Praha - Brno - Bratislava)
1989 – na Slovensku je sprevádzkovaná D1 v okolí Liptovskej Mary a úsek spájajúci Košice a Prešov, D2 BA – Brno a D61 BA – Horná Streda
1990 – podľa plánov ČSSR mala byť v tomto roku dokončená kompletná sieť diaľnic v krajine
1993 – 1998 - rozbehnutie výstavby diaľnic a jej súčasné spolitizovanie
1998 – 2002 - útlm výstavby diaľnic
2002 – 2004 - naštartovanie výstavby diaľnic, spoplatnenie infraštruktúry
1. február 2005 - vznik Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Diaľnica D1, história a okolnosti výstavby
Diaľnica D4, história a okolnosti výstavby
Diaľnica D3, história a okolnosti výstavby
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.