Hľadá sa „boh" diaľnic

Prioritou premiéra je, aby sa stavali diaľnice, dozvedeli sme sa od hovorcu Branislava Ondruša. Tak ešte stále. Aj keď sa zhruba o 20 percent predražila výstavba R1 formou verejno-súkromného partnerstva (PPP), pričom ministerstvu financií ešte pri nižšej cene vyšla výhodnejšia výstavba za verejné zdroje. Ešte stále je to priorita premiéra, hoci vláda musí Európskej investičnej banke (EIB) poskytnúť 800-miliónovú záruku v eurách za miliardový úver. A to ešte nepoznáme skutočnú cenu za 75 kilometrov diaľničných úsekov PPP do Prešova.

Pôvodne to malo byť tak, že investor preberie na seba riziko výstavby a prevádzky: štát mu začne platiť až po spojazdnení diaľničných úsekov a  ak budú pre poruchy či údržbu nepojazdné či pojazdné len čiastočne, platba štátu sa zastaví, respektíve zníži. Tento mechanizmus motivuje investora stavať rýchlo a relatívne kvalitne. Tretie riziko, riziko dostupnosti, preberá štát: bez ohľadu na to, koľko za užívanie diaľnic vyberie, prevádzkovateľ diaľnice má od štátu zaručené platby.

Štátna záruka EIB rozloženie rizika mení. Ak bude poskytnutá na čas výstavby úsekov D1, vláda prevezme na seba časť rizika výstavby. Keby víťazné konzorcium z nejakých dôvodov nedokázalo splácať úver EIB, bude to musieť zaň urobiť štát. No ak by sa záruka vzťahovala aj na obdobie prevádzky, tak analogicky by vláda na seba vzala aj časť rizika prevádzky.

Rovnica je teda taká: ak vláda bude mať dobrý dôvod, aby investorovi neplatila nič alebo menej a ten „na oplátku" nebude zasa splácať úver EIB, dostane sa k slovu štátna záruka. Otázkou teda je, či lacnejší úver od EIB je prijateľnou cenou za to, že sa štát bude spolupodieľať na rizikách, ktoré z neho robia v kritickej chvíli vazala. V konkrétnosti je to otázka, či víťazné konzorcium (Bouygues Travaux Publics, Váhostav a Doprastav), prípadne jeho „nástupcovia" svoje záväzky budú bez problémov plniť, čo nie je len o solventnosti, ale aj o kvalite zmlúv a skrytých rizikách. V globále je to o tom, či už tých rizík a zdražovania nie je pre daňových poplatníkov priveľa.

Existuje niekto taký, kto to dokáže objektívne posúdiť? Vláda, ktorá je v područí politických priorít premiéra, nemá náležitý odstup. Opozícia tiež nie je celkom nad vecou. Sú to SAV, ekonómovia z mimovládneho sektora, Výskumný ústav dopravný v Žiline, zahraniční konzultanti? A pýta sa táto vláda vôbec niekoho? Problém je v tom, že sa veľmi nepýta.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.