Súťaže na stavbu budúcej D1 sa rozbiehajú len veľmi pomaly.
Bratislava - Súťaže meškajú a ak sa aj vypíšu, narazia na námietky uchádzačov. Platí to pre kľúčové stavby v rezorte ministra dopravy Jána Figeľa (KDH).
Taký je napríklad diaľničný úsek D1 medzi Jánovcami a Jablonovom. Pre námietky Doprastavu na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) musí Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spresňovať súťažné podklady.
Hlavný obstarávateľ ministerstva – NDS – tvrdí, že námietky sú unikátne. „Pri investične podobných projektoch v poslednom období námietky nikdy nesmerovali k podmienkam uvedeným v súťažných podkladoch pred otváraním ponúk," povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.
V koalícii si výskyt takýchto situácií vysvetľujú rôzne.
„Predseda ÚVO má podľa mojich informácií od Roberta Fica úlohu mariť tendre, aby mohla opozícia kričať, že sme nerozbehli výstavbu," povedal poslanec Ondrej Matej (SDKÚ).
ÚVO vedie nominant Smeru Roman Šipoš. „Odmietam takéto konštrukcie. Komisie o námietkach fungujú tak, že ako predseda úradu vidím rozhodnutie, až keď je zavesené na internete," hovorí Šipoš.
Zdroj: ministerstvo dopravy, internet
Pritom Šipoš po nástupe urobil na úrade minimálne personálne zmeny. To znamená, že v komisiách by mali rozhodovať ľudia, ktorí v nich sedeli už za bývalej vlády. ÚVO vtedy neriadil Smer.
Šipoš na otázku o počte námietok v tomto a bývalom volebnom období odpovedal, že za posledný polrok pravicovej vlády bolo o 34 námietok menej než posledný pol rok vlády Roberta Fica. Ide však o čísla, ktoré nemajú úplnú výpovednú hodnotu, keďže sa neporovnávajú rovnaké sezóny, dodal.
Okrem úradu sa začína hovoriť aj o inom vinníkovi meškajúcich tendrov.
„Ministerstvo dopravy nefunguje tak, ako by podľa môjho názoru mohlo fungovať," hovorí poslanec SaS Ľudovít Jurčík.
Pre koaličných politikov je zvlášť dôležité, kedy sa začne súťažiť o výstavbu úsekov D1 spolufinancovaných z eurofondov.
Vláda totiž musí dokázať Bruselu, že dokáže míňať peniaze na cesty. Ak sa to podarí, môže preliať viac fondov z operačného programu Doprava do diaľnic. Bolo by to 250 miliónov.
„Musíme preukázať, že sme začali stavať, nestačí len vypísať súťaž," povedal Matej. Posledné faktúry môžeme dať únii preplatiť v júni 2015. Dovtedy by sme museli začať stavať už aj projekty, na ktoré by sa peniaze presúvali.
Podľa Mateja môže nedostatok zákaziek súvisieť s tým, že firmy majú námietky. Snažia sa poistiť, aby ich zo súťaže nevyradili pre drobnosti, keďže si nemôžu dovoliť stratiť zákazku. Nikto nevie, kedy bude ďalšia, tvrdí Matej.
Odborníci tvrdia, že motiváciou pre námietky môže byť aj zmena vlády. „Ľudia začínajú viac veriť systému a majú odvahu podať námietku tam, kde by možno v minulosti iba skonštatovali fakt a nechali to tak," myslí si Dušan Urban zo spoločnosti Tender, ktorá robí poradenstvo vo verejnom obstarávaní.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Figeľ chce skôr ako pri Žiline stavať východné úseky D1
Vedu za diaľnice nevymenia, Brusel na stavbu D1 nepridá
Maďarič: Ministerstvo dopravy neriadi Figeľ, ale Sulík
Odpovedajú kandidáti na primátora Prešova
Prešov ničí prehustená doprava
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 -...