Hľadá sa vinník meškania Figeľových tendrov

Súťaže na stavbu budúcej D1 sa rozbiehajú len veľmi pomaly.

Bratislava - Súťaže meškajú a ak sa aj vypíšu, narazia na námietky uchádzačov. Platí to pre kľúčové stavby v rezorte ministra dopravy Jána Figeľa (KDH).

Taký je napríklad diaľničný úsek D1 medzi Jánovcami a Jablonovom. Pre námietky Doprastavu na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) musí Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spresňovať súťažné podklady.

Hlavný obstarávateľ ministerstva – NDS – tvrdí, že námietky sú unikátne. „Pri investične podobných projektoch v poslednom období námietky nikdy nesmerovali k podmienkam uvedeným v súťažných podkladoch pred otváraním ponúk," povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

V koalícii si výskyt takýchto situácií vysvetľujú rôzne.

„Predseda ÚVO má podľa mojich informácií od Roberta Fica úlohu mariť tendre, aby mohla opozícia kričať, že sme nerozbehli výstavbu," povedal poslanec Ondrej Matej (SDKÚ).

Námietok je menej

ÚVO vedie nominant Smeru Roman Šipoš. „Odmietam takéto konštrukcie. Komisie o námietkach fungujú tak, že ako predseda úradu vidím rozhodnutie, až keď je zavesené na internete," hovorí Šipoš.

Ako na tom sú

  • O časti D1 financované z fondov EÚ sa ešte nesúťaží. NDS predbežne oznámila, že spustí súťaž o 11,2-­kilometrový úsekFričovce – Svinia. Súťaž pôvodne plánovala na minulý mesiac. Už v januári chcela súťažiť o eurofondový úsek medzi Hubovou a Ivachnovou.
  • Vyše 18-­kilometrový úsek medzi Jánovcami a Jablonovom NDS začala obstarávať na jeseň. Na budúci mesiac plánuje stavať. Po námietkach Doprastavu musí vysvetľovať súťažné podklady.
  • Súťaž na modernizáciu trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou ÚVO po vyše roku od vypísania zrušil. Účastník súťaže Skanska sa obrátil na Brusel. 

Zdroj: ministerstvo dopravy, internet

Pritom Šipoš po nástupe urobil na úrade minimálne personálne zmeny. To znamená, že v komisiách by mali rozhodovať ľudia, ktorí v nich sedeli už za bývalej vlády. ÚVO vtedy neriadil Smer.

Šipoš na otázku o počte námietok v tomto a bývalom volebnom období odpovedal, že za posledný polrok pravicovej vlády bolo o 34 námietok menej než posledný pol rok vlády Roberta Fica. Ide však o čísla, ktoré nemajú úplnú výpovednú hodnotu, keďže sa neporovnávajú rovnaké sezóny, dodal.

Okrem úradu sa začína hovoriť aj o inom vinníkovi meškajúcich tendrov.

„Ministerstvo dopravy nefunguje tak, ako by podľa môjho názoru mohlo fungovať," hovorí poslanec SaS Ľudovít Jurčík.

Pre koaličných politikov je zvlášť dôležité, kedy sa začne súťažiť o výstavbu úsekov D1 spolufinancovaných z eurofondov.

Vláda totiž musí dokázať Bruselu, že dokáže míňať peniaze na cesty. Ak sa to podarí, môže preliať viac fondov z operačného programu Doprava do diaľnic. Bolo by to 250 miliónov.

„Musíme preukázať, že sme začali stavať, nestačí len vypísať súťaž," povedal Matej. Posledné faktúry môžeme dať únii preplatiť v júni 2015. Dovtedy by sme museli začať stavať už aj projekty, na ktoré by sa peniaze presúvali.

Boja sa o zákazky

Podľa Mateja môže nedostatok zákaziek súvisieť s tým, že firmy majú námietky. Snažia sa poistiť, aby ich zo súťaže nevyradili pre drobnosti, keďže si nemôžu dovoliť stratiť zákazku. Nikto nevie, kedy bude ďalšia, tvrdí Matej.

Odborníci tvrdia, že motiváciou pre námietky môže byť aj zmena vlády. „Ľudia začínajú viac veriť systému a majú odvahu podať námietku tam, kde by možno v minulosti iba skonštatovali fakt a nechali to tak," myslí si Dušan Urban zo spoločnosti Tender, ktorá robí poradenstvo vo verejnom obstarávaní.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...