Hlavný kontrolór: Riziká pre mesto Prešov ostali

Poslanci prešovského mestského zastupiteľstva minulý týždeň schválili zmluvy o odkúpení priemyselného parku IPZ Záborské. Mesto za akcie v IPZ zaplatí 115,35 milióna korún a firme Ci Regio za pozemky 41,65 milióna korún. Mesto bude týchto 157 miliónov platiť v splátkach.

Problém súvisí s nenávratným štátnym príspevkom. Ministerstvo hospodárstva prostredníctvom agentúry SARIO totiž schválilo mestu Prešov na vybudovanie infraštruktúry v priemyselnom parku IPZ Prešov - Záborské nenávratný príspevok 228,515 milióna Sk. Túto finančnú pomoc však ministerstvo zadržalo v marci minulého roka. Mesto zatiaľ nedostalo od SARIO ani korunu. Ministerstvo totiž prišlo k záveru, že zmluva medzi mestom a správcom priemyselného parku, akciovou spoločnosťou IPZ Prešov, nie je v zmysle platnej legislatívy. Vlastníkom pozemkov v priemyselnom parku nebolo mesto, ale súkromná firma. Jediným riešením, na základe ktorého bolo SARIO ochotné nenávratný príspevok uvoľniť, bolo odkúpenie priemyselného parku mestom.

Stavba musí byť ukončená do 30. októbra

„Na základe kroku, ktoré urobilo zastupiteľstvo, som presvedčený, že mesto do konca roka bude mať svoj priemyselný park. Tiež verím, že splníme všetky podmienky, ktoré nám vytýčilo ministerstvo hospodárstva," uviedol po schválení zmlúv primátor Pavel Hagyari. V zmysle zmluvy so SARIO musí byť priemyselný park stavebne dokončený do konca októbra. Miroslav Remeta, konateľ spoločnosti Ci Regio, ktorú zastupiteľstvo poverilo mandátnou zmluvou pre zastupovanie mesta vo všetkých úkonoch týkajúcich sa priemyselného parku, uviedol, že októbrový termín sa stihnúť dá.

Poslanec Janko odmietol mandátnu zmluvu

Pred hlasovaním o mandátnej zmluvy pre Ci Regio si na rokovaní zastupiteľstva vyžiadal slovo poslanec Vasiľ Janko (SDKÚ). Na adresu zástupcov spoločnosti Ci Regio a IPZ povedal, že svojím konaním dostali mesto do desivej situácie. „Z ich strany tu pritom nie je priznanie si žiadnej morálnej viny, či finančných postihov. Nemôžem hlasovať za mandátnu zmluvu s týmito pánmi," uviedol.

Neúplná, nehodnoverná dokumentácia

Do rokovania zastupiteľstva bol predložený aj záznam z kontroly hlavného kontrolóra mesta týkajúci sa doterajšej realizácie priemyselného parku. Na túto správu poukázal v diskusii poslanec Juraj Hurný (SDKÚ). Prečítal z nej nasledovné: „Dokumentácia zo strany bývalej vedúcej odboru je vedená neusporiadane, neúplne a nehodnoverne. Napríklad zápisnice z rokovaní medzi mestom a spoločnosťou IPZ sú uchovávané len vo forme rukou písaných poznámok, z ktorých nezainteresovaná osoba nevie zistiť, kto a kedy má čo vykonať."

V správe hlavného kontrolóra sú aj iné zistenia. Milan Tkáčik okrem iného uviedol, že ešte bývalý primátor v roku 2006 upozorňoval spoločnosť IPZ na nedodržiavanie dohodnutého harmonogramu realizácie projektu. Problémy sa objavili aj v súvislosti so zahrnutím neoprávnených nákladov do priemyselného parku. Týkajú sa stavby výrobnej haly, energetických objektov a vstupnej križovatky do areálu.

Hlavný kontrolór: Obdivujem vás, poslanci...

Najväčším odporcom priemyselného parku IPZ je hlavný kontrolór mesta Milan Tkáčik. Už pri schvaľovaní spoluúčasti mesta upozorňoval na možné riziká. Jeho slová potvrdil fakt, že pri výstavbe priemyselného parku IPZ vzniklo veľa problémov. Poukázala na ne aj kontrola SARIO a tiež kontrola ministerstva hospodárstva. Mestský úrad k dianiu okolo priemyselného parku pristupoval podľa prednostu mestského úradu Jozef Višňovského benevolentne. Uviedol, že spoločnosť IPZ mala od mesta plnú moc a nikto z úradu to nespochybňoval a nemal kompetencie to kontrolovať.

Agentúra SARIO v apríli 2007 okrem iného konštatovala nedostatky, ktoré mali charakter porušenia zmluvy na poskytnutie nenávratného príspevku. Mesto už pri predkladaní žiadosti na nenávratný príspevok nesplnilo podmienky výzvy. Hlavný kontrolór aj pri zámere mesta priemyselný park odkúpiť povedal poslancom, že nemôže súhlasiť, lebo riziká pre mesto stále trvajú. „Ak sa objavia porušenia, celá záležitosť skončí na súde. Obdivujem vás, poslanci, že z podkladov, ktoré ste dostali do rúk ráno pred rokovaním zastupiteľstva, viete rozhodnúť o sume 157 miliónov korún," zdôraznil.

Finančné náklady mesta

  • 22 miliónov Sk za 4,5 ha pozemkov pod infraštruktúrou,
  • 115,35 milióna Sk za akcie IPZ,
  • 41,65 milióna za pozemky v priemyselnom parku,
  • 100 miliónov korún za stavbu infraštruktúry pre bratislavský Doprastav (ešte nie je dokončená).
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...