Hluk aj parkovanie rieši Nové Mesto pre projekt TEN-T

Železničná trať v hlavnom meste má prepojiť železničnú stanicu Bratislava Rača cez stanicu Bratislava-predmestie, Bratislava-filiálka až po železničnú stanicu Bratislava-Petržalka.

05. 03. 2012

Bratislava - Plánované prepojenie železničných staníc Bratislava-predmestie a Bratislava-filiálka v hlavnom meste sa výrazne dotkne mestskej časti Nové Mesto. Obyvatelia budú vystavení hluku, prachu, ulice v Novom Meste rozkopú.

Ako informoval starosta mestskej časti Rudolf Kusý, úlohou novomestského miestneho úradu je, aby projekt obyvateľov negatívne ovplyvnil čo najmenej. Investorom projektu prepojenia železničného koridoru TEN-T s letiskom a železničnou sieťou v Bratislave sú Železnice SR.

Prvá etapa výstavby zahŕňa prepojenie na úseku Predmestie – Filiálka, rekonštrukciu mosta v úseku trate medzi stanicou Predmestie a Riazanskou ulicou ako aj rekonštrukciu inžinierskych sietí. Od Filiálky po začiatok lokality Zátišie v Novom Meste má viesť trať pod zemou.

Budú protihlukové steny

Podľa starostu Kusého budú v Novom Meste potrebné protihlukové steny pri Základnej škole Odborárska, a to nielen po ukončení výstavby, ale aj počas nej. Mestská časť už o to požiadala Železnice SR. „Je ťažké fungovať v škole, keď máte vedľa ťažké mechanizmy,“ povedal starosta.

Pri výstavbe má tiež bratislavské Nové Mesto prísť o viac ako sto garáží, ktoré sú pozdĺž Kukučínovej ulice „Nejako to prežijeme, ale keď sa projekt skončí, tak je potrebné, aby sa vrátili späť. Chceme, aby sa vybudovali parkovacie miesta tam, kde predtým boli garáže,“ povedal starosta.

Ak by sa tak nestalo, v okolí Slimáka môže vzniknúť problém s parkovaním. Starosta Nového Mesta dodal, že podľa platného územného rozhodnutia by mal investor projektu zrekonštruovať Kukučínovu ulicu, Račiansku ulicu, časť Riazanskej a predĺžiť dve ulice – Budyšínsku a Škultétyho. Prepojené by mali byť ulice Kukučínova a Račianska. V projekte sú tiež podľa starostu zakreslené parkovacie miesta, čo však automaticky neznamená, že ich vybuduje investor. Samospráva sa však o to bude snažiť.

Alternatívu Hlavnej stanice netreba

Mestská časť chce tiež zachovať čo najviac zelene. „Niektoré pozemky sú už zazmluvnené, ale toto ovplyvníme tým, že pôjdeme do územného plánu zóny. Jasne povieme, že môžete stavať, ale bude to takto,“ dodal novomestský starosta s tým, že ide o príliš hodnotné územie na to, aby ho nechali úplne zastavať.

Samospráva by tiež bola za to, aby počas výstavby zeminu odvážali najmä po železnici a aby nákladné autá čo najmenej jazdili po uliciach, kde budú život Novomešťanom znepríjemňovať, teda hlavne po Jarošovej či Vajnorskej ulici. Samospráva tiež chce, aby prípadné uzávery ulíc počas výstavby trvali len tak dlho, ako to bude nevyhnutné.

Novomestský starosta vidí zmysel realizácie projektu TEN-T len v tom prípade, ak sa bude ťahať až do Petržalky. „Ak sa stane, že Trnavské mýto alebo Filiálka bude koncová stanica, tak ten projekt je obrovským nezmyslom, lebo sa len urobí alternatíva Hlavnej stanice, a to Bratislava nepotrebuje,“ uviedol starosta Rudolf Kusý.

Vydanie stavebných povolení potrebných na začatie výstavby projektu železničného koridoru možno očakávať v máji tohto roka. Ako v januári informoval Ľudovít Horváth zo spoločnosti Dopravoprojekt, stavať by sa mohlo začať koncom prvého alebo začiatkom druhého polroku 2012.

Cieľom celého projektu TEN-T je integrovať Bratislavu do európskej siete vybudovaním železničnej osi Paríž - Štrasburg - Stuttgart – Viedeň - Bratislava - Budapešť. Trať na území hlavného mesta má plniť funkcie prímestskej a vnútromestskej dopravy. Ide o prepojenie železničnej stanice Bratislava Rača cez stanicu Bratislava-predmestie, Bratislava-filiálka až po železničnú stanicu Bratislava-Petržalka. Veľká časť trasy má viesť podzemím.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...