Hluk v meste vysoko presahuje normy

Hluk v niektorých Prešovských uliciach presahuje normy. Mesto chce vylúčiť tranzitnú nákladnú dopravu z obytných zón. Ľuďom frekventovaná doprava prekáža.

Prešov - Obyvatelia metropoly Šariša sú vystavení obťažujúcim a škodlivým účinkom hluku. Tento stav sa dlhodobo nezmenil.  Naďalej je výrazným zdrojom hluku doprava, ktorá nie je odklonená z obytných zón.

„Bývam na Ulici 17. novembra a tam je to dosť hlučné. Našťastie nás to v noci nebudí, lebo máme inde spálňu. Prekáža nám to, keď mame v obývačke nejakú návštevu. Vtedy nás doprava, ktorá je na tejto ulici veľmi frekventovaná, veľmi otravuje,“ posťažovala sa Prešovčanka Lenka Červenická (25).  Aj pani Anna Zálková (76) tvrdí, že áut v meste bolo kedysi omnoho menej. „Bývam na Dúbrave, nie je to až také. Niekedy to bolo oveľa lepšie. Teraz sa čudujem. Stále vidím ísť auto za autom. Stále a stále.“

Majú  mapu hlučnosti

Regionálny úrad verejného zdravotníctva v Prešove vypracoval hlukovú mapu mesta Prešov ešte v rokoch 1995-96. Obnovili ju v rokoch 2007 až 2010 po dohode s vedením mesta. Zamerali sa na ulicie, ktoré sú najviac zaťažené dopravným hlukom.

„Namerané hodnoty hluku vo vonkajšom prostredí sa pohybovali v dennom čase v rozmedzí 59,2 – 74,5 decibelov (dB), vo večerných hodinách v rozmedzí 58,3 – 71,7 dB a v nočných v rozmedzí 52,7 – 67,6 dB, čo bolo podľa platnej legislatívy vo väčšine prípadov hodnotené ako nadlimitné,“ informovala regionálna hygienička RÚVZ v Prešove Anna Bencová.

Prípustná hodnota hladiny zvuku je pre denné a večerné hodiny  60 dB a pre noc 50 dB.

Mestom prejdú denne desaťtisíce  áut

Hygienici merali aj počet áut na prešovských cestách. Intenzita cestnej dopravy v denných hodinách sa pohybovala od 8 338 do 12 754 vozidiel. Vo večerných hodinách prešlo počas merania od 906 do 3 174 vozidiel a v nočných  od 563 do 2 076 vozidiel. „O výsledkoch merania boli informovaní zástupcovia mesta a zároveň boli upozornení, že zlepšenie existujúceho stavu je závislé od dopravného riešenia v celom meste, a to vybudovaním dopravných obchvatov podľa schválenej územnoplánovacej dokumentácie,“ uviedla  A. Bencová.

Chcú bývať v tichu aj pri obchodnom centre

„Ľudia sú rôzni. Niektorí uprednostňujú tichšie bývanie, nízkopodlažné byty so zeleňou, iní chcú bývať blízko obchodného centra. A najradšej by boli všetci, keby bývalí v tichom prostredí, ale mali všetky obchody i úrady po ruke,“ povedala nám realitná maklérka Mária Feťková.

Chcú vylúčiť dopravu z obytných zón

Hluk sa však mesto snaží eliminovať hlavne v dvoch oblastiach. „Snažíme sa vylúčiť tranzitnú nákladnú dopravu z obytných zón. Tiež chceme zabezpečiť čo najhladší povrch ciest a vozovky, aby sa eliminoval hluk z pneumatík,“ povedala hovorkyňa mesta Prešov Veronika Gazdová.

Mesto neeviduje žiadne sťažnosti na hlučnú dopravu. „Vždy ide len o výtržnosti a rušenie nočného pokoja,“ uviedla V. Gazdová.

Bývanie v Prešove

Najtichšie lokality

  • Sídlisko III (okolo Centrumu)
  • Sídlisko II (okolo Centrálu)
  • Pod Kalváriou
  • Rúrky
  • Šidlovec
  • Teriakovce (časť nad Šalgovikom)

Najhlučnejšie lokality

  • Sídlisko Sekčov
  • Levočská ulica
  • Ulica 17. novembra
  • Šafárikova ulica za Táboriskom

Čo možno neviete?

Aké su decibely?

  • rušná ulica s dopravným ruchom predstavuje okolo 90 dB
  • štandardný vysávač 70 dB
  • hlasná hudba v slúchadlách 85 dB
  • kuchynský robot  74 decibelov
  • letecký motor bežiaci naprázdno 120 dB
  • rocková kapela 110 dB
  • pneumatická vrtačka 100 dB
  • vlak 80 dB
  • rozhovor 40 dB
  • ticho na dedine 10 dB
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...