Hluk v meste vysoko presahuje normy

Hluk v niektorých Prešovských uliciach presahuje normy. Mesto chce vylúčiť tranzitnú nákladnú dopravu z obytných zón. Ľuďom frekventovaná doprava prekáža.

Prešov - Obyvatelia metropoly Šariša sú vystavení obťažujúcim a škodlivým účinkom hluku. Tento stav sa dlhodobo nezmenil.  Naďalej je výrazným zdrojom hluku doprava, ktorá nie je odklonená z obytných zón.

„Bývam na Ulici 17. novembra a tam je to dosť hlučné. Našťastie nás to v noci nebudí, lebo máme inde spálňu. Prekáža nám to, keď mame v obývačke nejakú návštevu. Vtedy nás doprava, ktorá je na tejto ulici veľmi frekventovaná, veľmi otravuje,“ posťažovala sa Prešovčanka Lenka Červenická (25).  Aj pani Anna Zálková (76) tvrdí, že áut v meste bolo kedysi omnoho menej. „Bývam na Dúbrave, nie je to až také. Niekedy to bolo oveľa lepšie. Teraz sa čudujem. Stále vidím ísť auto za autom. Stále a stále.“

Majú  mapu hlučnosti

Regionálny úrad verejného zdravotníctva v Prešove vypracoval hlukovú mapu mesta Prešov ešte v rokoch 1995-96. Obnovili ju v rokoch 2007 až 2010 po dohode s vedením mesta. Zamerali sa na ulicie, ktoré sú najviac zaťažené dopravným hlukom.

„Namerané hodnoty hluku vo vonkajšom prostredí sa pohybovali v dennom čase v rozmedzí 59,2 – 74,5 decibelov (dB), vo večerných hodinách v rozmedzí 58,3 – 71,7 dB a v nočných v rozmedzí 52,7 – 67,6 dB, čo bolo podľa platnej legislatívy vo väčšine prípadov hodnotené ako nadlimitné,“ informovala regionálna hygienička RÚVZ v Prešove Anna Bencová.

Prípustná hodnota hladiny zvuku je pre denné a večerné hodiny  60 dB a pre noc 50 dB.

Mestom prejdú denne desaťtisíce  áut

Hygienici merali aj počet áut na prešovských cestách. Intenzita cestnej dopravy v denných hodinách sa pohybovala od 8 338 do 12 754 vozidiel. Vo večerných hodinách prešlo počas merania od 906 do 3 174 vozidiel a v nočných  od 563 do 2 076 vozidiel. „O výsledkoch merania boli informovaní zástupcovia mesta a zároveň boli upozornení, že zlepšenie existujúceho stavu je závislé od dopravného riešenia v celom meste, a to vybudovaním dopravných obchvatov podľa schválenej územnoplánovacej dokumentácie,“ uviedla  A. Bencová.

Chcú bývať v tichu aj pri obchodnom centre

„Ľudia sú rôzni. Niektorí uprednostňujú tichšie bývanie, nízkopodlažné byty so zeleňou, iní chcú bývať blízko obchodného centra. A najradšej by boli všetci, keby bývalí v tichom prostredí, ale mali všetky obchody i úrady po ruke,“ povedala nám realitná maklérka Mária Feťková.

Chcú vylúčiť dopravu z obytných zón

Hluk sa však mesto snaží eliminovať hlavne v dvoch oblastiach. „Snažíme sa vylúčiť tranzitnú nákladnú dopravu z obytných zón. Tiež chceme zabezpečiť čo najhladší povrch ciest a vozovky, aby sa eliminoval hluk z pneumatík,“ povedala hovorkyňa mesta Prešov Veronika Gazdová.

Mesto neeviduje žiadne sťažnosti na hlučnú dopravu. „Vždy ide len o výtržnosti a rušenie nočného pokoja,“ uviedla V. Gazdová.

Bývanie v Prešove

Najtichšie lokality

  • Sídlisko III (okolo Centrumu)
  • Sídlisko II (okolo Centrálu)
  • Pod Kalváriou
  • Rúrky
  • Šidlovec
  • Teriakovce (časť nad Šalgovikom)

Najhlučnejšie lokality

  • Sídlisko Sekčov
  • Levočská ulica
  • Ulica 17. novembra
  • Šafárikova ulica za Táboriskom

Čo možno neviete?

Aké su decibely?

  • rušná ulica s dopravným ruchom predstavuje okolo 90 dB
  • štandardný vysávač 70 dB
  • hlasná hudba v slúchadlách 85 dB
  • kuchynský robot  74 decibelov
  • letecký motor bežiaci naprázdno 120 dB
  • rocková kapela 110 dB
  • pneumatická vrtačka 100 dB
  • vlak 80 dB
  • rozhovor 40 dB
  • ticho na dedine 10 dB
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...