Hrozí technickým službám a dopravnému podniku privatizácia?

Čo si myslím o návrhu na schválenie čerpania kontokorentného úveru pre Technické služby mesta Prešov, a. s., o ktorom rokovala tento týždeň mestská rada v Prešove?

Platobnú neschopnosť tejto mestskej "akciovky" spôsobuje sama radnica tým, že dlhuje a neplatí firme za dohodnuté služby vývozu a likvidácie odpadu.

Preto nesúhlasím, aby úver prijali technické služby a ručili za neho.

S návrhom na prijatie úveru však prišlo samo vedenie technických služieb.

No nerozhadzovať a ušetriť dvestotisíc je pre mestský rozpočet jednoduchšie, ako zaťažiť mestskú firmu a jej približne pätnásť krát menší vlastný rozpočet drahým úverom.

Ale ak je mestský rozpočet naozaj na tom tak zle, že by sa naozaj nenašlo dvestotisíc a bolo by nevyhnutné si požičať na zaplatenie dlhu, tak tu pôžičku by si malo vziať mesto a nie mestská firma.

Navrhovaný úver má byť totiž zabezpečený záložným právom na všetky pohľadávky technických služieb a tiež blankozmenkou. Keď firma nebude splácať úver, čo zrejme nebude, kým radnica nepošle peniaze, bude len otázkou času, keď niektorý z dodávateľov bude môcť dať návrh na konkurz a dôsledkom môže byť až privatizácia nakladania s komunálnym odpadom v meste.

Ak by bol preklenovací úver naozaj nutný, tak v prípade, že by ho čerpala radnica, by riziko privatizácie technických služieb nehrozilo.

Prečo mesto neplatí technickým službám?

O množstve peňazí pre technické služby rozhodujú poslanci v rozpočte a potom o konkrétnych platbách primátor. Jedným z mnohých dôvodov zlej finančnej situácie je množstvo úverov, ktoré radnica dostala od bánk v minulom volebnom období. Dnes treba úvery každý mesiac splácať. Ide o vysoké splátky pre banky, navýšené o úroky a tieto peniaze potom chýbajú na každodenný chod mesta. Problém technických služieb je len vrcholom ľadovca.

Naozaj hrozí privatizácia?

Ak sa bude zlá finančná situácia mesta nevýhodnými rozhodnutiami ďalej prehlbovať, mesto sa môže dostať do situácie, že bude nútené predávať, čiže privatizovať fungujúce mestské firmy. To sa nebude týkať len technických služieb, ale aj dopravného podniku, ktorému radnica tiež dlhodobo dlhuje a neplatí.

Takéhoto konca mestských firiem sa nechcem dožiť. Verím, že sa to nestane, no opatrnosť je viac ako nevyhnutná.

Rozhodnutia, na základe ktorých sa rozhodne, ako to dopadne, sa tvoria už teraz. Jedno z nich je aj rozhodovanie o kontokorentom úvere o týždeň v mestskom zastupiteľstve.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...