Hudacký: Stopnutie cesty R9 zabrzdí ekonomický rozvoj

Stopnutie projektu výstavby cesty R9 sa dotkne regiónu severovýchodného Slovenska. Ministerstvo to odôvodňuje nízkou intenzitou dopravy v regióne, dokončením diaľnice D1, ale aj tým, že v oficiálnych strategických dokumentoch sa tento zámer nenachádzal. Oslovili sme bývalého štátneho tajomníka ministerstva dopravy Jána Hudackého (KDH), ktorý na zastavenie projektu poukázal. Podľa neho hovorí v prospech výstavby cesty R9 viacero argumentov.

Prešov - Poslanec NR SR Ján Hudacký chce vo veci nezaradenia projektu stavby cesty R9 interpelovať na najbližšej schôdzi ministra dopravy. Ide o cestu, ktorá mala nadviazať na naplánovanú cestu R4.

„Vzhľadom na to, že sme chceli prekonať Petič tunelom, vybrali sme tzv. modrý variant, ktorý by išiel od Hanušoviec, okolo Domaše, cez Stropkov, Svidník k poľskej hranici. Pripravuje sa projektová dokumentácia. Otázka je, či sa nevrátia k červenému variantu, z obdobia prvej Ficovej vlády, čo je podobný návrh, ktorý však neprechádza cez Stropkov a okolo Domaše“ povedal J. Hudacký o „R-štvorke“, na ktorú mala nadviazať R9, smerujúca cez Vranov, Humenné a Sninu k ukrajinskej hranici.

Zdôraznil, že tento zámer bol reálny, aj keď ministerstvo sa obhajuje tým, že sa v žiadnom strategickom dokumente nenachádza. Oponuje, že to bolo v programovom vyhlásení vlády.

„Vedeli sme, že do roku 2014, pre ktorý sme robili program, to nevieme zvládnuť a musíme čakať na zdroje, ktoré budú na roky 2014 až 2020. Tam to určite malo byť zaradené, buď ako R9, alebo minimáne štvorprúdová cesta I. triedy, na ktorú má Slovenská správa ciest štúdiu,“ vysvetlil.

Intenzita vs. dostupnosť

Argument, že by išlo o nadbytočnú paralelnú cestu k D1 (vedúcu cez Košice, Michalovce po Ukrajinu) považuje za „úradnícky“, keďže geografické pomery bránia, aby ľudia prešli plynulo na diaľnicu. Práve dostupnosť považuje za kľúčový argument.

„Zásadný argument ministerstva je intenzita dopravy. Číslo 6-tisíc áut denne, ktoré uvádzajú, je poddimenzované. Platilo možno tak pred piatimi rokmi. Intenzita sa zvyšuje. Pre úradníkov je to jeden zo základnných ukazovateľov, pričom ignorujú otázky regionálneho rozvoja a cestovného ruchu. Protiargumentom je, že Európska únia kladie dôraz na dostupnosť k diaľniciam a rýchlostným komunikáciám.“

Poslanec podotkol, že cesta z Nitry cez Topoľčany po Bánovce nad Bebravou, ktorá ide do prípravy, je   nezmyselná. Poukázal na výhľad do roku 2015: „Aj keď  budú urobené všetky rýchlostné komunikácie, vrátane R4, stále bude dostupnosť od Vranova po ukrajinskú hranicu najhoršia na Slovensku.“

Práve slabú infraštruktúru označil za fakt, prečo do priemyselných parkov v Humennom a Vranove nad Topľou  neprichádzajú žiadni investori.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...