Humenčania sa mobilizujú, odmietajú navrhovaný obchvat mesta

Nedostatočne informovaní a oklamaní sa cítia obyvatelia južnej časti Humenného, ktorých sa priamo dotýka plánovaná preložka cesty 1/74 Brekov - Humenné. Z pracovnej projektovej dokumentácie stavby sa podľa nich ukazuje, že preložka bude zbytočným monštrom, ktoré silne znehodnotí zástavbu rodinných domov, nevyrieši, ale naopak, zaťaží cestnú premávku v Humennom.

Humenné - Minulý štvrtok sa stretli obyvatelia južnej časti mesta. Stretnutie iniciovali Stanislav Rehuš, Katarína Ambrozová a Peter Veľas z Jasenovskej ulice. Hoci v minulom roku Ministerstvo životného prostredia (MŽP SR) odobrilo trasu preložky podľa variantu C, väčšina prítomných tvrdila, že doteraz nevedeli, o čo vlastne ide.

Týka sa tisícok ľudí, osobne prišlo len 54 z regiónu...

Rehuš pripomenul, že verejné prerokovanie zámeru preložky bolo 17. septembra 2008. "Nevedeli sme o tom," ozývalo sa z pléna. "Bolo to len na úradnej tabuli. Väčšina z nás nemá čas tam chodiť. Dozvedela som sa o ňom v deň jeho konania. Prišli sme šiesti!" zdôraznila S. Veľasová.

Ľudia v pléne sa zhodli: "Mesto nás nedostatočne informovalo." Mali za to, že oznam mal figurovať na webovej stránke mesta a v médiách. "Prišli by sme!" zhodne tvrdili.

Iveta Fedorová, hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC) Korzáru prostredníctvom záverečného stanoviska MŽP SR uviedla, že o verejnom prerokovaní informovalo Strážske, Brekov a Jasenov nielen na tabuli, ale aj obecným rozhlasom. Ten, ako je známe, Humenné nemá.

V Strážskom prišlo 7, v Brekove 33 a na spoločné prerokovanie Jasenova a Humenného 14 občanov mimo zástupcov samospráv a SSC.

Proti variantu C spísali petíciu

Rehuš uviedol, že zámer pripomienkovalo 6 Humenčanov. Rovnako ako Jasenov nesúhlasili s variantom C, čiže aby šla trasa od Laborca pri jasenovskom futbalovom ihrisku poza Sídlisko pod Sokolejom až do lokality Krámová.

Proti "céčku" bolo aj Humenné a spolu s Jasenovom sa priklonili k variantu A. Trasu "áčka" malo mesto niekoľko desaťročí vo svojom územnom pláne. V jej okolí je zákaz výstavby.

Naopak, pri navrhovanej trase C v Humennom aj v Jasenove stavali domy. "Keby sme to tušili, nebudeme tu kupovať ani pozemky, nie ešte stavať!" rozčuľovali sa ľudia s tým, že niektoré domy nemajú ani tri roky.

"SSC mohla za ostatných 30 rokov upozorniť mesto, že variant A je nevhodný," myslí si Rehuš. Dodal, že Ambrozová vyzbierala v petícii proti zámeru výstavby podľa "céčka" 253 podpisov od Humenčanov.

Faktom je, že v apríli minulého roku mesto po rokovaniach so SSC ustúpilo. Priklonilo k variantu C s tým, že vyrieši dopravnú situáciu aj do budúcnosti. Za "C" bol aj Brekov.

Šokovaní návrhmi projektanta

"Nedávno nás ľudia upozornili na najnovšiu dokumentáciu k obchvatu," povedal Rehuš. Dodal, že so susedmi z Jasenovskej z detailnejšieho zakreslenia vyčítali výraznú zmenu vo variante C.

"Sú tu stavby, ktoré boli v návrhu variantu C na úplne iných miestach. Okružná križovatka od Laborca pri futbalovom ihrisku v extraviláne Jasenova je tu už preložená tesne pred rodinnú zástavbu na Jasenovskej ulici. Blízko sú dva veľké cestné privádzače z rôznych smerov, ktoré v  návrhu variantu C vôbec nefigurovali. Pred domami majú byť ešte zrejme aj niekoľkometrové piliere alebo násypy, aby mohla ísť cesta na kopec ku Sokoleju," zhodli sa Rehuš s Veľasom a Ambrozovou.

Oponenti variantu C: Čo je toto za obchvat?

"Vyzerá to ako veľké mašle," komentovali ľudia cestné privádzače na preložku. Jeden v zakreslení figuruje blízko futbalového ihriska, kde Jasenov plánoval výstavbu rodinných domov, ďalší o úroveň vyššie - na kopci v smere na Sokolej.

Rehuš, Veľas a Ambrozová, s ktorými sa zhodujú aj Marián Mikuš a Peter Kruľ, si myslia, že tieto privádzače znehodnotia územie a rovnako ako celá trasa nevyriešia dopravný problém mesta. "Predstavte si, že ste vodič z Košíc alebo Prešova a chcete ísť obchvatom. Ale v smere na Medzilaborce.
Od Brekova prejdete až ku Jasenovu, kde aj napriek megastavbe privádzačov a okružnej križovatke budete musieť z obchvatu zísť na Jasenovskú a prejsť do centra mesta, aby ste sa tam dostali. V takom prípade tade prejde výrazne viac áut než teraz," povedal Rehuš. S. Veľasová dodala: "Veď už teraz sa tu tvoria zápchy."

Na ceste na Jasenovskej nemajú ani chodník

Ľudia upozornili, že Jasenovská ulica je v zlom stave a bez chodníka.

"Nenašiel som v materiáloch náklady na jej rekonštrukciu," podotkol Rehuš s tým, že o preložke cesty 1/74 počul len ako o dvojprúdovke.

Navyše: "V inžiniersko geologickej správe sme vyčítali, že na koridore variantu C nebol vykonaný geologický prieskum. Myslím si, že sporný je aj sociálno-ekonomický výnos tejto stavby a niektoré nákladové položky v rozpočtoch všetkých variantov."

SSC: Konečná verzia pre územné rozhodnutie ešte nie je

"Dodávateľ projektovej dokumentácie SSC ešte nepredložil konečnú verziu dokumentácie pre územné rozhodnutie, občania sa dostali len ku pracovnej verzii," vysvetlila nám hovorkyňa Fedorová.

Dodala, že dokumentácia pre územné rozhodnutie je vypracovávaná v koridore trasy odporúčanom v záverečnom stanovisku s tým, že neurčitosti, ktoré sa v procese hodnotenia vyskytli, sa majú riešiť v ďalších stupňoch projektovej prípravy.

Doplnila: "Takže prebiehajú rokovania dodávateľa projektovej dokumentácie so zástupcami miest a obcí."

Ďalej podotkla: "Správu o hodnotení vplyvov stavby na životné prostredie a odborný posudok vypracovávali nezávislé, nezainteresované organizácie, išlo to mimo SSC."

Zakladajú občianske združenie

Na stretnutí občania prezentovali, že sú za to, aby v čo najkratšom čase vzniklo občianske združenie, ktoré by hájilo ich záujmy.

Ľudia navrhovali, aby im všetky nové informácie poskytovalo na vlastnej webovej stránke.

Z pléna zazneli aj názory, že v prípade takej dôležitej stavby očakávali širšiu diskusiu od humenských poslancov.

Rehuš povedal: "Budeme sa snažiť, aby sa znovu poctivo prehodnotili všetky varianty a našlo sa iné riešenie. Aby o tomto projekte Humenčania diskutovali, lebo sa dotýka všetkých.

Rovnako chceme využiť silu občianskeho združenia v ďalších povoľovacích procesoch a zabrániť kvôli obyčajnej dvojprúdovke znehodnoteniu životného prostredia megastavbou v južnej časti mesta."

Prišli aj oponenti variantu A

Na stretnutí boli aj obyvatelia rodinných domov z Jasenovskej ulice, ktoré stoja v časti od križovatky Jasenovská-Sninská po odbočku ku podnikateľským prevádzkam na Jasenovskej pri Laborci oproti zimnému štadiónu.

Netajili sa, že sú proti variantu A. Ten by sa priamo dotkol asi deviatich rodinných domov. "Nemali by sme len frekventovanú cestu pred domom, ale aj za domami, tam kde máme teraz záhrady!" upozorňovali s nevôľou.

Podľa predošlých návrhov by sa kvôli variantu A museli búrať prevádzky pri Vaľaškovskom moste a ešte aj čerpacia stanica pri Laborci na Sninskej ulici.

Jasenov postoj nezmenil, fandí novej občianskej iniciatíve

Na stretnutie Humenčanov prišiel aj starosta Jasenova Jozef Čurilla (Smer, SNS) spolu s niekoľkými poslancami obecného zastupiteľstva.

"Nie sme proti tomu, aby bol obchvat Humenného. Ten potrebujeme. Ale s variantom C obec Jasenov súhlasiť nebude," povedal.

Dodal, že variant nerešpektuje územné plány Humenného aj Jasenova: "Musíme sa zastať aj našich ľudí. Obec im tam pred dvomi rokmi vydala stavebné povolenie, postavili si tam domy a z ničoho nič už náš územný plán neplatí?"

Čurilla odporučil prítomným, aby vstúpili do občianskeho združenia, ktoré bude mať v nasledujúcich konaniach silné slovo ako účastník stavebného konania. "Ja verím, že sa nájde múdre riešenie," zdôraznil.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...