Huncovce a Kežmarok odbremení obchvat

Štvorprúdový diaľničný privádzač z Popradu, na ktorom už pracujú stroje, neskončí pred Veľkou Lomnicou. V druhej etape stavby ho neskôr predĺžia až za mesto Kežmarok. Hustá premávka tak obíde aj Huncovce a Veľkú Lomnicu. Jedinou horšou správou po spŕške dobrých sú termíny. Skôr ako v 2013 sa stavať nezačne.

Nová štvorprúdovka sa skončí pred Strážkami.

Huncovce/Kežmarok - Práce na štvorprúdovke z Popradu-Matejoviec po železničné priecestie pred Veľkou Lomnicou sú v plnom prúde. Stavba bude pokračovať druhou etapou. Kým rozostavanú prvú etapu po Veľkú Lomnicu v závislosti od prídelov peňazí dokončia najneskôr v októbri 2011, druhá etapa do Kežmarku sa skôr ako v roku 2013 stavať nezačne.

Nočná mora

Napriek neskoršiemu dátumu je zaujímavé pozrieť sa, kadiaľ štvorprúdovka ďalej povedie. Obchvatom obíde súčasnú trasu starej cesty z centier Kežmarku, Huncoviec a Veľkej Lomnice. Čoraz extrémnejšie hustejšia premávka na starej úzkej ceste, ktorá spája 100-tisícový okres Poprad s Kežmarkom a celým horným Spišom, sa stala pre chodcov a vodičov nočnou morou. Podľa nášho miniprieskumu pre vyššiu bezpečnosť, keď na ceste pravidelne dochádza k tragickým nehodám a vyššiu kvalitu života bývania, je správa o druhej etape prijímaná s radosťou.

Dva varianty

Veľkú Lomnicu štvorprúdovka obíde cez kopec Barich za pravým brehom Popradu. Kým obchvat cez Veľkú Lomnicu je jasný, práve v týchto dňoch sa rozhoduje o dvoch variantoch ako obísť Huncovce a Kežmarok. Variant A meria 10,713 kilometra, variant B rovných 11.

Huncovce bojujú za "béčko"

Huncovce bojujú za variant B. "Presnejšie za jeho podvariant B2, ktorý by nás obišiel z južnej strany," vysvetľuje starosta Huncoviec Jozef Majerčák. Oproti druhému béčkovému variantu je ešte o niečo viac vzdialenejší od centra obce. "Tým by nám umožnil ešte väčší budúci rozvoj," dôvodí rozhodnutie obce podporu variantu starosta. Obec by mohla na svoje rozširovanie rátať s väčšou plochou.

Huncovce odmietajú variant A, ktorý by ich obchádzal zo severnej strany. "Proti sú i ekológovia, lebo áčko zasahuje cenné vodné plochy rozvetvenia rieky Poprad," dodáva Majerčák. Posledným starostovým argumentom je cena. "Béčko je v tejto časti lacnejšie, lebo áčko vyžaduje viacero premostení. Práve mosty stavby ciest najviac predražujú," spresnil Majerčák.

Kežmarok chce "áčko"

Naopak, mesto Kežmarok v súčasnom pripomienkovaní presadzuje variant A. "Áčko oproti béčku viac obchádza mesto, kým béčko do Kežmarku zasahuje hlbšie," argumentuje primátor Kežmarku Igor Šajtlava. Podľa neho obchvat 17-tisícovému Kežmarku prinesie citeľnú úľavu. "Posledné merania hovoria, že cestou v priemere prejde 1 020 áut za hodinu. Pre ľudí bývajúcich vedľa cesty to bude zlepšenie," povedal. Keďže pri Kežmarku a Huncovciach ide o dva rozdielne obchvaty, teoreticky nemožno vylúčiť ani kombináciu variantov B a A. Tak, aby obe radnice boli spokojné.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...