Informácie o mýte pre poslancov považuje Únia dopravcov za zneužitie

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) podala na ministerstve dopravy v súvislosti s mýtom sťažnosť a podnet, aby prešetrilo únik informácií počas poslaneckého prieskumu v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) koncom januára.

19. 02. 2010

Autodopravcovia žiadajú rezort dopravy zabezpečiť, aby naďalej nemohlo dochádzať k úniku údajov o klientoch. Predseda únie Jaroslav Polaček v piatok informoval, že pri spomínanom prieskume poslancov došlo k zneužitiu osobných údajov klientov, nakoľko informácie o fungovaní mýtneho systému NDS poskytla poslancom.

UNAS nesúhlasí s opätovným spustením mýta na cestách 1. triedy v plnom rozsahu a žiada premiéra, aby sa spolu s júnovými parlamentnými voľbami konalo referendum o rozsahu spoplatnenia ciest mýtom. Autodopravcovia chcú znížiť dĺžku ciest 1. triedy, na ktorých sa platí mýto, z terajších takmer 1 500 na 333 kilometrov.

"Je tu precedens možnosti zneužívania informácií dopravných firiem a priama možnosť úniku citlivých informácií o klientoch. Tento precedens vážne spochybňuje dôveryhodnosť celého mýtneho systému," tvrdí Polaček. Ministerstvo dopravy podľa hovorcu Stanislava Jurikoviča bude písomne reagovať na prijatú sťažnosť autodopravcov v zákonom stanovenej lehote do 30 dní.

Autodopravcovia, ktorí od začiatku roka zorganizovali dve vlny protestov proti podmienkam výberu mýta, poukazujú aj na problémy v jeho fungovaní. Kamionisti, ktorí sa zúčastnili štrajku začiatkom februára, majú podľa Polačka problémy v podnikaní, a to výberovým vyraďovaním z objednávok vozidiel zapojených do protestnej akcie. Má ísť najmä o prepravcov dreva.

Podľa únie autodopravcov v druhej prílohe vyhlášky z tohto roka, kde je popísané začiatočné a koncové križovanie spoplatnených úsekov, sú nepresnosti v kilometroch vo vymedzených úsekoch a zároveň nejasnosti v križovaní diaľnic. UNAS tvrdí, že to bude mať vplyv na správnosť fakturácie. Polaček ďalej uviedol, že prevádzkovateľ mýta fakturuje aj využívanie neexistujúcej diaľnice D3 v Oščadnici.

UNAS naďalej tvrdí, že mýto má stále vážne nedostatky a nie je pripravené tak, aby najmä na cestách 1. triedy nespôsobovalo problémy. "Nikto nie je schopný skontrolovať správnosť fakturácie mýta na týchto cestách, lebo vo výpise za prvé obdobie dopravcovia dostali len množstvo papierov v prílohe, kde sú vyznačené trasy, ale nie je uvedená suma, ktorú by mal zaplatiť dopravca za prejazd danej trasy. Sadzba je totiž nulová, tak sa všade uvádza iba nula," uviedol Polaček. Prevádzkovateľ mýta SkyToll môže podľa neho overiť správnosť fakturácie len na základe faktúr s uvedením plných sadzieb, ktoré dopravca v overovanom období nezaplatí, ale môže si overiť či bola fakturácia správna.

Rozsah spoplatnenia ciest 1. triedy mýtom v dĺžke takmer 1 500 kilometrov je podľa Polačka premrštený a likvidačný, jeho rozsah je neoprávnený a úroveň cestnej siete na Slovensku nezodpovedá takému rozsahu spoplatnenia ako nastavila vláda. Únia autodopravcov pokračuje v získavaní petičných podpisov pod svoje požiadavky týkajúce sa mýta. Doteraz získala viac ako 80 tisíc podpisov sympatizantov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.